Myten om bromsbelägg...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Japp som om det inte var nog att drivpaketet måste bytas... så måste även nya bromsbelägg inhandlas. Vill fortsätta att hålla hojen i mint-condition så vad gäller egentligen?!

Har hört rykten om att man ska köpa orginal för att rädda skivan och så vidare. Vad är egentligen orginal då? Har Honda en egen lite webshop?! Hade tänkt handla av Lois men inget av märkerna där säger mig något.

Vad rekomenderar ni för belägg? Vad ska man mera tänka på vid inköp samt byta av beläggen?

Priset är av mindre vikt än kvaliteten. Vill inte sabba någon bromsskiva!!!

//KaliZ
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Orginal är ett säkert kort. Vissa belägg sliter hårdare på skivan men bromsar även bättre.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det är väl bara att gå till din Hondahandlare och be om orginalbeägg. Inte måste man väl beställa delar från andra sidan jorden så fort det ska köpas nått?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag har provat galfer,ebc,carbon lorrein,sbcs belägg och orginal.om man jämför hållbarhet,grepp och pris så vinner orginal.kan bara tala för yamaha men kommer nog aldrig att handla något annat än orginal.har haft folk som frågat vad jag gjort med mina bromsar för att de tar så bra jämfört med deras hojar när de provat mina oxå så det ä rett gott betyg:tummenupp
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Blir alltid original för min del.
Håller längst och har bra bett.
Kört mest bana i år och det syns knappt någon slitning på beläggen.
17 st bandagar i år och de andra säger att jag bromsar väldigt sent:yoparty
iofs inte snabbast på banan men kör oftast i racegruppen.

Dal-Mausen
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Var köper man orginal belägg ifrån lämpligast då.. utan att riskera få någon usel pirat-del. Den lokala firman går fetbort pga ockerpriser.

Sist jag köpte drivpaket där (var till VFR:en) kostade det 3100:-. Ingen hightech kedja. Bara ockerpriser helt enkelt! :mad:

//KaliZ
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3160423 Var köper man orginal belägg ifrån lämpligast då.. utan att riskera få någon usel pirat-del. Den lokala firman går fetbort pga ockerpriser.

Sist jag köpte drivpaket där (var till VFR:en) kostade det 3100:-. Ingen hightech kedja. Bara ockerpriser helt enkelt! :mad:

//KaliZ
Man går till Honda och köper Hondabelägg, fränt va :)
 

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10R -04
Har fått höra att man ska "köra in beläggen" när dom är ny. Köra lugna inbromsningar ibörjan och inte några toknitar. Detta för att inte riskera att få beläggen "glasade"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har fått höra att man ska "köra in beläggen" när dom är ny. Köra lugna inbromsningar ibörjan och inte några toknitar. Detta för att inte riskera att få beläggen "glasade"

Det sägs det ja.. Men jag undrar i så fall; Blir det nån molekylär förändring så beläggen inte blir glasade EFTER de är inkörda fastän man tokkör?
Låter som en myt.. Snarare skulle det kunna vara så att man ska ta det försiktigt med nya belägg, dels för att de kan ha förorenad yta (om man inte skött sig vid montering) samt att skivorna inte är helt släta och beläggen då initialt har sämre anläggning mot skivan, före den är insliten. Byter man belägg på ett längre ERF? Kör man in dem med?...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Psst! Honda tillverkar inte bromsbelägg. :fakta
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Möjligt att originalbeläggen till en 954 duger, men jag har haft problem med fading (banåka) med både original och carbon lorraine SBK3 på min gammelblade. Nästa byte blir det något icke-gatlegalt för att jag ska orka bromsa även under slutet av ett pass.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
annars så kan jag rekomendera Armstrong Racing Disc Pads kört två veckor med dom på min Honda vtr nu o d e ett ruskigt bett i dom, men kan av förklarliga skäl inte säga nått om livslängden på dom..lycka till annars med orginalen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skippa Honda orginalpads det är bara nissinpads i annan förpackning till högre pris. Leta upp vem som är importör av nissin i det land du vill handla ifrån eller leta upp en handlare som säljer padsen under orginalnamnet...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top