Old Badger
SportHojsentusiast
Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.
Hojen saknar varvräknare.
Slut parentes.
Men alla har väl motoröra?

Utan motoröra kör man elektriskt!

Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.
Hojen saknar varvräknare.
Slut parentes.
Men alla har väl motoröra?
Utan motoröra kör man elektriskt!![]()
Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag!
(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)
Du behöver alltså inte en kalibrerad varvräknare eller en kalibrerad momentnyckel utan har, och kan använda, det i det modärna samhället nästan utdöda som kallas "känsla" utan att få panik!![]()
Men alla har väl motoröra?
Utan motoröra kör man elektriskt!![]()
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."
Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.
Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...
Det var lääääänge sedan
Nu blir man krenkt DirecKt
Först Krengckt vinner.Det var lääääänge sedan
Nu blir man krenkt DirecKt
...Och vinnare på årets floskelgala och tillika vinnare av Bror Duktigs trofé är:
"Motorörat."
Grattis! Trodde faktiskt inte det var ens möjligt att skita ur sig floskler som fläsktärningar i en ärtsoppa. Särskilt inte som trådämnet var "myter kring inkörning" där alltså "Motorörat" ämnade tillämpa sitt närmast magiska absoluta gehör.
Jag är helt enkelt stum av beundran och bugar humbelt förblindad inför denna massiva idioti...
Du är ingen man med motoröra. Tro mej som maskinmekaniker o före detta ägare till en stor Mc firma så kan man felsöka väldigt mycket genom att lyssna på motorer.
Det går utmärkt att höra spikning.
Samma med begynnande lager knack.
Ventil spel.
Rull lager missljud i motor växellådan.
Och hundra andra saker..
Moment kan man dra på känn när man dragit åt några 10,000 tals skruvar o ligga någon nm fel bara.
Det ligger i känslan.
Kränk inte andra bara för att du själv upplever dig lätt bedrövad för att du inte förstår vad man lyssnar eller till o med kan förnimma i vibrationer i händerna.
Mvh
Men alla har väl motoröra?
Utan motoröra kör man elektriskt!![]()
Läs om, läs rätt, min vän! Ironi eller dravel får väl var och en bilda sin egen uppfattning om? Dock liiite ironiskt att det tycktes vara fler som inte fattade ironin.
Återigen: Tråden handlade om "myter kring inkörning," alltså en hojmotors första 50-300 mil. Inte de sista 300. För säkerhets skull, för de som inte ger sig tid att ens läsa rubriken: Vi är alltså i början, inte mitten eller slutet av livscykeln. Missljud och crap som inte hör till en frisk motor kan vilken tomte som helst höra. Och några få skickliga "motoröron" kan förstås ibland även lokalisera orsaken till det. Men att höra missljud betyder ju att felet redan uppstått. Inkörning handlar om förebyggande friskvård, inte sjukvård. Hela syftet med inkörningen är ju att förebygga att missljud inte uppstår i förtid. Så, lägg ner tramset om oförstådd ironi eller ev. vem som krEnGkt vem. Jag ger ändå fullständigt fan i vilket. Men vänligen tänk gärna efter INNAN du postar mumbo jumbo så slipper du i efterhand dra fram det där skojsiga ironi-kortet...
Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.
Hojen saknar varvräknare.
Slut parentes.
Men alla har väl motoröra?
Utan motoröra kör man elektriskt!![]()
Motoröra och momentkännedom i armbågen. Jaföfan det har jag!
(ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag att jag är säker på)
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.
Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.
Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).
Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.
Alt 1. Om hojen saknar varvräknare så har den istället troligen angiven utväxling på respektive växel.
Den intresserade föraren har därför i bakhuvudet hela tiden aktuellt motorvarv givet växel/hastighet.
Alt 2. Motoröra. Den intresserade föraren har naturligtvis en uppfattning om motorns varvtal utifrån gällande maxvarvtal (anges i instruktionsboken) och belastning. Även en ny motor ger ju signaler om var den trivs och hur belastning bör ske. Motoröra sitter ju även i händer, ljumskar och ben - det är så man märker att något är fel. Ett exempel som jag tror många upplevt är om oljenivån i servostyrningen sjunker. Pumpen går "rått" och det känns i hela bilen även när man kör på rak väg i jämn hastighet...
En hojmotor har man koll på med flera sinnen: syn, hörsel, lukt, känsel och smak (vilken vätska har droppat här tro?).
Motoröra är en förenklad sammanfattning av människans kontakt med maskinen.
.....
En motorcykel kör man ju med sinnena. En automatiserad rörelse mest gemensam med utförsåkning där mikromuskler, hjärna, nervsystem, syn och hörsel samspelar för att under kontemplation förflytta kropp och maskin i skön förening framåt mot okända mål.
......
Ren poesi! Tänker du hävda upphovsrätt, eller får man citera fritt?
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |