Mytomaniska mopperaggare?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Har ni också stött på små stöddiga killar på mopeder som påstår, högst onaturliga saker, om deras mopeder?

Ex #1. En drac med dragna pluggar gör 120 km/h.

Ex#2. En Derbi med 74cc gör 150km/h "verklig hastighet"

Ex#3. En Rieju Drac med 74cc kör lätt ifrån en kawa 85cc cross

...visst, säkert... :rolleyes:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Kawadanne skrev:

delvis rätt.. ja körde en drac med dragna pluggar, den gjorde 120... PÅ MÄTAREN... sen va den gör i verklig fart är en helt annan historia..

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Re: Re: Mytomaniska mopperaggare?

SkorvKalle skrev:
delvis rätt.. ja körde en drac med dragna pluggar, den gjorde 120... PÅ MÄTAREN... sen va den gör i verklig fart är en helt annan historia..

öhh, min polare har en rieju med 74cc, 19mm förgasare, effektavgassystem... den gör 100 på mätaren...

vänta lite... hans mätare går ju bara till hundra... hmm.. hur gammal var din drake?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Visst visst, men ta dom med en nypa salt.

Men jag måste bara berätta en lika anekdot.
Jag och min flickvän var hemma hos en av min flickväns vänner. När vi kommer dit så sitter några killkompisar till min flickvän i vardagsrummet och snackar moppar. Jag sätter mig ner för att bara lyssna på disskutionen. Då hör man kommentarer som "- Asså Aprilias racingmoppe gör ju 85 lite urpluggad och asså helt urpluggad gör den minst 150". Ja sen va ju disskutionen i fullgång och dom trodde helt seriöst att om man bara tog bort pluggarna så skulle den gör 150.

Men men, som sagt, man måste ta dom med en nypa salt. :)

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
EBS skrev:
Visst visst, men ta dom med en nypa salt.

Men jag måste bara berätta en lika anekdot.
Jag och min flickvän var hemma hos en av min flickväns vänner. När vi kommer dit så sitter några killkompisar till min flickvän i vardagsrummet och snackar moppar. Jag sätter mig ner för att bara lyssna på disskutionen. Då hör man kommentarer som "- Asså Aprilias racingmoppe gör ju 85 lite urpluggad och asså helt urpluggad gör den minst 150". Ja sen va ju disskutionen i fullgång och dom trodde helt seriöst att om man bara tog bort pluggarna så skulle den gör 150.

Men men, som sagt, man måste ta dom med en nypa salt. :)

Det är inte bara småungar som hamnar i mytoman täsket. Min polares farsa skulle köpa en VFR750 ( 240km/h 100hk)

Han som dom köpte den av (60++) berättade stolt att det var 130hk och att den gjorde 300km/h... :p

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
En annan konstig sak är att deras moppar verkar gå 5 km/h fortare för varje gång de säger hur fort deras moppar går. :rolleyes:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Re: Re: Re: Mytomaniska mopperaggare?

Kawadanne skrev:
öhh, min polare har en rieju med 74cc, 19mm förgasare, effektavgassystem... den gör 100 på mätaren...

vänta lite... hans mätare går ju bara till hundra... hmm.. hur gammal var din drake?

det var en kompis... det stod iaf 120 på mätaren, de e de ända ja vet..

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
min drac med 15drev och helt ostrypt toppade 90kmh och då gick det riktigt sakta dom sista 10 :whip

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kawadanne skrev:
Har ni också stött på små stöddiga killar på mopeder som påstår, högst onaturliga saker, om deras mopeder?

Ex#2. En Derbi med 74cc gör 150km/h "verklig hastighet"

Ex#3. En Rieju Drac med 74cc kör lätt ifrån en kawa 85cc cross

...visst, säkert... :rolleyes:
hahahha :D När man själv körde moppe så rejsade ja mot en Beta RR som hade dragna pluggar och som enligt ägaren gjorde 120. Min DT50 gjorde då ca 105 på mätaren och var 5 växlad osv. Direkt o starten kom han efter och när ja petade i 4:an kom han lååångt efter! Deras mätare visar åt helvette!

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
när min mätare på dracen visade 50kmh visade kompisens dt50mx 57-58kmh, när min visade 80 visade en mt5a 90-95kmh
så min mätare gick rätt så ärligt :fakta

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag tror att det stora "problemet" med moppemytomani i grund och botten ligger i att hastighetsmätare som sitter på dessa på ettriga saker väldigt ofta är rent uselt kalibrerade.

Jag hade en Gilera RK50 Cannibal -99, en ganska ovanlig modell med 20-millis gasare och annat redan från fabrik.
När jag drog strypningen på den så gjorde den 110 km/h på mätaren, och då ljuger jag inte. :fakta

Men som sagt...mätarfart och verklighet går oftast inte ihop.
I mitt fall skulle jag tippa att moppen kanske gjorde någonstans runt 80 km/h verklig fart när man legat på trottelstoppet en god stund.

Jag drog dock nästan alla andra moppepojkar den sommaren.
Men sedan en dag när jag rejsade med en 125'a så var plötsligt inte moppen särskilt rolig längre. 2 veckor senare var den såld. :rolleyes:

Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hammet skrev:
när min mätare på dracen visade 50kmh visade kompisens dt50mx 57-58kmh, när min visade 80 visade en mt5a 90-95kmh
så min mätare gick rätt så ärligt :fakta
Åfan? En Speedfight II visade 25 redan när min mätare stog på 20! Tänk er då i 60 :eek:

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Pratar strunt

De pratar bara strunt, teoretiskt sett måste du ju i dracens fall dreva , för att i orginal ha en drevning som gör 150, men motorn är strypt till 45 gör ju bara att kraftöverfringen och motorn hamnar på för mycket motstånd.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Derbi

Har själv (ännu) ett Derbi Senda R, rykten säger att de gör 100+ ostrypta.
Detta stämmer, men de är de som kommer direkt från fabrik och får endast köras i t.ex.Spanien.
De som tas in i Finland och Sverige har mindre förgasare , drevstrypningar etc. med dem går det inte 120!

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Re: Pratar strunt

Mikael Cagiva skrev:
De pratar bara strunt, teoretiskt sett måste du ju i dracens fall dreva , för att i orginal ha en drevning som gör 150, men motorn är strypt till 45 gör ju bara att kraftöverfringen och motorn hamnar på för mycket motstånd.

det är tekniskt omöjligt med tanke på att dracen maxvarva i 92-93kmh med 15drev (max storlek fram) kanske typ 20t bak och 15000rpm och 30 grader nerförslut :whip

PuLzE

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Re: Derbi

Mikael Cagiva skrev:
Har själv (ännu) ett Derbi Senda R, rykten säger att de gör 100+ ostrypta.
Detta stämmer, men de är de som kommer direkt från fabrik och får endast köras i t.ex.Spanien.
De som tas in i Finland och Sverige har mindre förgasare , drevstrypningar etc. med dem går det inte 120!

Jag har 2 kompisar som av mistag fick dessa, som egentligen skulle ner till Spanien.
Om man nu har en utväxling så att de nu verkligen gör 100km/h så tar det en väldans tid innan de gör det.

Den ena kör med ett standard avgassystem. Den andra med ett metra avgassystem. Den går i alla fall friskt de första växlarna. Sen blir det väldans tungt.

Det roligaste är väl jämförelserna de gör med min FS1a (60cc).
-"Om din moppe går så bra med 60cc, då kommer våra fan göra 160"
Helt seriösa.
Deras maskiner är ju optimala från fabrik.
Själv har man fått lägga ner mycket jobb.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det är ganska tröttsamt att höra alla påhittade toppfarter på gammla moppar. Oftast går de ju fortare än 125:eek:r om man ska tro det hela och då bör det ju röra sig om en ansenlig effekt i dessa moppar.
Sen har vi ju gammla gubbar som står o glor på en modern plastraket och kläcker ur sig "Annat var det på min tid med BSA:n, de kan ju inte bygga motorcyklar längre bara plast, och som våra bågar gick sen 150 mellan klädstrecken på halvgas och uppförsbacke". Nästan så man velat bjuda gubbjäklarna på en tur, troligen skulle de avlida av att få se hur tekniken gått framåt de senaste 40-50 åren.
Eller de här som tror att kubik hänger ihop med hur hojen går, som då kan påstå att en HD är den snabbaste hojen för att den minsan har mycket kubik.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning