Mytomaniska mopperaggare?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Jag håller på med att trimma mopeder en del, men jag brukar bara säga ungefär hur fort den går (oftast avrundat neråt) om någon frågar. Det är mycket roligare att åka ifrån dom sedan då, för det är konstigt vad bra en gammal Honda med mopperacingtrim kan hålla ifrån trimmade symaskiner och sånt... Ljuger jag om hastigheten så är det neråt, bara för att dom som försöker åka ifrån mig ska få en överraskning! (Och ja, den går över 100 verkliga. :D Ett nytt projekt är på väg till nästa vecka, så då blir det nog ännu bättre... :crash )

-esser-

Min lapp smakar gott!!!
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Aprilia RS 125 -99, Opel Manta
jajajajaja....

Jag hade en Derbi Senda R -01 med 74 cc cylinder och 21 mm förgasare!!!

Den gjorde 110 km/h Verklig hastighet... (vi mätte upp med bil)
På mätaren så gjorde den från 115 till 145.....

/Axel

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Flummo skrev:
Jag håller på med att trimma mopeder en del, men jag brukar bara säga ungefär hur fort den går (oftast avrundat neråt) om någon frågar. Det är mycket roligare att åka ifrån dom sedan då, för det är konstigt vad bra en gammal Honda med mopperacingtrim kan hålla ifrån trimmade symaskiner och sånt... Ljuger jag om hastigheten så är det neråt, bara för att dom som försöker åka ifrån mig ska få en överraskning! (Och ja, den går över 100 verkliga. :D Ett nytt projekt är på väg till nästa vecka, så då blir det nog ännu bättre... :crash )

hehe... e det Roffe (Heljefors) som har varit där med sina verktyg eller? :rolleyes:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
EBS skrev:
hehe... e det Roffe (Heljefors) som har varit där med sina verktyg eller? :rolleyes:
Nja... Jag har köpt växellådan av honom, och det hinner nog bli mer prylar med tiden. Avgasröret köpte jag beggat från -00 års SM-vinnare i mopperacing, ritning till toppen kommer därifrån också. Cylindern har jag portat själv och så vidare. Jag har vassare grejer liggande, men det finns väl risk för att farbror blå får rycket om jag börjar använda dom prylarna... :p Dom har ju redan klagat på att det går för fort och snott en uppsättning prylar för mig! :fatta!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Flummo skrev:
Nja... Jag har köpt växellådan av honom, och det hinner nog bli mer prylar med tiden. Avgasröret köpte jag beggat från -00 års SM-vinnare i mopperacing, ritning till toppen kommer därifrån också. Cylindern har jag portat själv och så vidare. Jag har vassare grejer liggande, men det finns väl risk för att farbror blå får rycket om jag börjar använda dom prylarna... :p Dom har ju redan klagat på att det går för fort och snott en uppsättning prylar för mig! :fatta!

Ahhh.. det är alltså du som sitter på IKG-Racings gamla prylar.. ;) Kör du några race själv eller är det bara gata som gäller?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Silwer skrev:
det är ganska tröttsamt att höra alla påhittade toppfarter på gammla moppar. Oftast går de ju fortare än 125:eek:r om man ska tro det hela och då bör det ju röra sig om en ansenlig effekt i dessa moppar.
Sen har vi ju gammla gubbar som står o glor på en modern plastraket och kläcker ur sig "Annat var det på min tid med BSA:n, de kan ju inte bygga motorcyklar längre bara plast, och som våra bågar gick sen 150 mellan klädstrecken på halvgas och uppförsbacke". Nästan så man velat bjuda gubbjäklarna på en tur, troligen skulle de avlida av att få se hur tekniken gått framåt de senaste 40-50 åren.
Eller de här som tror att kubik hänger ihop med hur hojen går, som då kan påstå att en HD är den snabbaste hojen för att den minsan har mycket kubik.
Fast en del "gamla" gubbar är ju sköna, jag stötte på en äldre farbror utanför Triumph-mecken och snackade lite med honom, han hade kört hoj som liten, BSA, Norton och Triumph och nu ville han ha en hoj igen och eftersom han tyckte att Trajjorna gick bäst på hans tid så hade han köpt sig en Daytona 1200! 140 hästar :D. Det är respekt.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
EBS skrev:
Ahhh.. det är alltså du som sitter på IKG-Racings gamla prylar.. ;) Kör du några race själv eller är det bara gata som gäller?
Jag har bara lite av IKGs prylar, mopperacern var lite i dyraste laget för mig... Tyvärr. (Cirkus 19 hästar i 50kg moped rör på sig, tro det eller ej, och roadracingbromsar och sånt är ju lite bättre än det jag är van vid. Jag har tyvärr inget i närheten av så bra...)
Jag har en betydligt tamare gat-MB som jag mestadels använder till att visa vissa osnutna 15-åringar med fusktrimmade EU-UFOn att gammal är äldst... Någon gång i framtiden, när ekonomin tillåter, kommer jag väl ta och börja med mopperacing. Kul och billigt, och går tillräckligt fort för någon som kör så illa som jag...

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
gissa om jag skarttade gott när jag läste detta...måste jag tillägga att killen verkar helt seriös när han berättar detta :D :crash

Hålet in till reedsen är nu tre gånger så stort och moppen svarar fortare och blir starkare på låga varv. Detta funkar bara på moppar med större insug än original. Hålet i pluggen är det samma som i insugningsröret.Moppen gör nu säkert 145km/h gissning med full drevning och är nog också stark så att det räcker.

Chupacabra

Kubik fixerad
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
GSX1400, Akra helsystem, Power Commander, lätt förare
Silwer skrev:
Eller de här som tror att kubik hänger ihop med hur hojen går, som då kan påstå att en HD är den snabbaste hojen för att den minsan har mycket kubik.

Hahahaha känner igen det där....
varje gång nå'n frågar mig hur många hästar min hoj har, och hur fort den går. så riktigt ser man besvikelsen i deras ansikten när man svarar.

Antal hk 106 (dom tror typ 200)
Toppfart ~230 (dom tror typ 300)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Chupacabra skrev:
varje gång nå'n frågar mig hur många hästar min hoj har, och hur fort den går. så riktigt ser man besvikelsen i deras ansikten när man svarar.
Varför inte bara säga ett hemlighetsfullt "tillräckligt..." så att dom får fortsätta tro att det är en värsting? ;)

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Chupacabra skrev:

Antal hk 106 (dom tror typ 200)
Toppfart ~230 (dom tror typ 300)

Jag stötte på en kille som trodde att en aprillia af futura gjorde 300km/h... :D

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Han trodde kanske du mena den nuvarande sporttourern futura.
Men den gör väll bara runt 270-280.

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
sgtpepper skrev:
Fast en del "gamla" gubbar är ju sköna, jag stötte på en äldre farbror utanför Triumph-mecken och snackade lite med honom, han hade kört hoj som liten, BSA, Norton och Triumph och nu ville han ha en hoj igen och eftersom han tyckte att Trajjorna gick bäst på hans tid så hade han köpt sig en Daytona 1200! 140 hästar :D. Det är respekt.

håller med respekt !!!
fann han skulle jag villja träffa !

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Iofs. tror jag att gubbarna lär sig av sina misstag i unga år och kör försiktigare på äldre dagar...

Han jag köpte hojen av var nog 60+ o hade en Honda CB 350... Den var grym! Fast inte så ny dock

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
haha körse en dt med exakt samma trimm som jag hade förut, FY FAN va den gick surt, kan inte fatta hur man kunde tycka att en trimmad moppe gick så bra förr i tiden :p

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning