Det är slöseri såvida du inte portar toppen tämligen hårt då 28mm är större än hålet in där, anledningen till att faber har den förgasaren är att det inte säljs mindre förgasare med accpump vilket är eftersträvnandsvärt om man har trottelförgasare. Mitt tips är följande:
Åk till närmsta crossbutik och köp ett skumfilter till en cross ex honda cr (de är stora och bra.
Ta ditt gamla pappersfilter, rensa bort allt utom ramen, klipp sönder skumfiltret limma fast på ramen från pappersfiltret. Limma nogrannt så där inte bildas några glipor. Montera
Plocka av snorkeln på luftburken, dubblera hålets storlek med en såg.
Bestycka om Orginalförgasaren till ca 120 +-10 i huvudmunstycke och höj nålen ett hack, är du duktig på att bestycka kan du få ut mer om du även byter nål men det är lätt att mecka bort sig där.
Kostnad för ovanstående 150kr
Behöver du mer effekt sen är det toppen som skall portas och planas + den där 28mm förgasaren samt byta den främre halvan av avgasröret till ett grövre(finns dessvärre inte i handeln utan får specialtillverkas)....
För bra tillförlitlighet bör man inte höja maxvarvet till 13200 som är möjligt med en ny CDI från Faber då det ligger farligt nära punkten för när ventilerna börjar hoppa.
Min syster sköt sönder en av mina ex motorer på detta sätt då hon missade en växling när hon redan varvade ca 12000, varvstoppet hann inte gå i innan ventilerna krockade med kolven och det blev dyrt
Skall du höja maxvarvet bör du byta till lättare ventiler (titan) och titanretainers