Mz rt-125 cc

Paradoxy

Guest
Freddola skrev:
Men smaken är som baken :).


Godast i mitten? :tomten


T: Rätt snygg faktiskt, ska du köra lagligt och vill ha lite streetfighter stuk så är den ju perfekt.
Vad finns det annars för streetfighter 125cc-hojar? Aprilia RS Touno, men den kostar ju 50 papp :död
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Den får :tummenupp av mig iallafall. Allt var snyggt utom motorn. Kanske lite för hög bak.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Svanen skrev:
24hk?

Fan vad gött! :tummenupp
Vad ligger den på för varv på den effekten?

Du kan ( utan turbo) få ut 120NM/liter ur en 4-takts motor.

125cc=15NM

Enligt formeln:
P= x kRPM/ 7.024

P=effekt
X=max vrid
krpm= varvtal i tusentals rpm vid max vrid.
7,024=konstant.

Detta ger:
krpm=(24*7,024)/15=11,200krpm=11200rpm.
Men ingen 4t lämnar max vrid vid toppeffekt , oftast ligger max vrid vid ca 70% av varvet vid max effekt. Vilket ger 24hk vid ca 16050rpm. I absolut bästa fall.
Om jag nu räknade rätt :tungan

Edit:
Formeln snodd av Ulf_Lundin. Fråga mig inte om den stämmer.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
AndersJohansson skrev:
125cc=15NM

Enligt formeln:
P= x kRPM/ 7.024

P=effekt
X=max vrid
krpm= varvtal i tusentals rpm vid max vrid.
7,024=konstant.

Detta ger:
krpm=(24*7,024)/15=11,200krpm=11200rpm.
Men ingen 4t lämnar max vrid vid toppeffekt , oftast ligger max vrid vid ca 70% av varvet vid max effekt. Vilket ger 24hk vid ca 16050rpm.

Jo du räknade helt rätt det enda som skiljer är att maxvrid och max effekt ligger nära varandra då den inte tappar så mycket vrid som befarat efter maxvrid. Om jag minns rätt så uppnås maxeffekt vid 14700 rätt snart efter det så börjar det bli problem med ventilstuds och vevstakar som går av.


Motorn är givetvis långt ifrån standard vid närmare eftertanke så är det endast vevhus+transmission som är orginal resten är antingen filat eller utbytt.

För er som inte tror på beräkningen så kan ni ju kolla vad ex en ss600 eller en Superbike cykel har för effekt.

Ex.
SS600 VM cykel ger ung 130hk på 600cc= 216hk/l
BSB cykel ca 210hk på 1000cc = 210hk/l
valfri 1l sporthoj med pcIII och öppet avgas= 165hk/l
MZ SM 125 fast by Borsiin 24hk på 125cc = 192hk/lit

Och nä jag bygger helst inga fler liknande motorer då allt trimmande kostar nästan lika mycket som en hel cykel.
Fast vill man jaga rs125 på kurvvägar och har stor plånbok så är det bara att skicka ett PM.........

För dig som vill åka fyrtakt men ändå gillar tämligen mycket effekt:

Köp en mz sm 125
Ge den en ordentlig inkörning
Byt till ett öppet avgasystem
Bestycka om orginalförgasaren eller köp en 28mm mikuni med accpump
Skicka toppen till andersbrink eller annan portare för en lättare upprensning
Öppna upp luftburken och byt till skumfilter
Led ut vevhusventen i naturen så att du slipper få olja i luftburken
Dreva ner 2 kugg bak så man kan använda 6an bättre
Om du väger mycket köp hårdare gaffelfjädrar
Byt kedja till en lättrullad racekedja de håller tillräckligt länge om man bara smörjer dem

Grattis du har en mycket tillförlitlig och trevlig 125a med effekt nog till det mesta och framförallt ett härligt ljud.
 
Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
tycker att den såg ball ut med gott om "pimp-potential".

Dessutom är det inte lika tråkigt att köra 4-t som många här inne verkar tro, de som förespråkar 2-takt är oftast bara avundsjuka för att deras "moppar" låter som eltandborstar :hihi.

P.S - Jag är fullt medveten om att två-taktare äger 4t effektmässigt och tänker inte bråka om den punkten. Känslan däremot... :tungan
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jag kör en Mz 125 sm, tycker den funkar bra. Den har gått 2500mil och inget speciellt har hänt, förutom att mitt hjullager är kass nu men de kostar inte mycke. :banana

MZ gjorde ju mycket militär hojjar förut och satte funktionen före utseendet, så jag tror att kvaliten ska vara bra! :tummenupp Det är dessutom en av dom få 4-taktarna med vattenkylning, så om man vill så går det att trimma utan att vara rädd för värmenypningar.

Jag har fått upp min MZ i 140 på mätaren som mest, men då va de en reedig nerförsbacke :lol , men ungefär 120-125 på motorvägen utan att varva ur då 6an är typ en överväxel.

Man kan köpta MZ cyklarna via Eurospeed.nu dom har även bra leveranstider, fick en ny gaswire på 2 arbetsdagar :Bugar

// Calle
 
Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
AndersJohansson skrev:
Gav dom där modifieringarna 10hk?
24hk, är det uppskattat eller har du bänkat den?

Gondala här på forumet har 150cc cylinder+ topp effektrör och större förgasare. Det gjorde några få hästar på bakhjulet för han.... :7peta


Edit:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93735&page=1&pp=20 :mattias
¨
Men gondala's delar är ju inte "racing" delar, han skulle nog vinna ganska mycket mera effekt på portning av topp t.ex. och så är mz'an 4-ventilig medans hondan är 2 ventilig. Men även jag är skeptiskt mot 24hästar, om de överhuvudtaget ska va möjligt borde de va mätt på veven. Men även det är mycke
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
AndersJohansson skrev:
Gav dom där modifieringarna 10hk?
24hk, är det uppskattat eller har du bänkat den?

Gondala här på forumet har 150cc cylinder+ topp effektrör och större förgasare. Det gjorde några få hästar på bakhjulet för han.... :7peta


Edit:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93735&page=1&pp=20 :mattias

nejnej för att nå 24hk är nästan allt utbytt och trimmat till förbannelse och JA den är bänkad till den effekten dock bor jag just nu i ungern så jag kan inte scanna in bänkdiagrammet.

*Portad och plastad topp
*Större Ventiler fjädrar och retainers i titan
*Modefierad vev med annan balansfaktor och titanstake
*Kolv med högre komp och mindre kappa
*Väldans aggresiv kam
*Programmerbar tändning
*Omväxlad vattenpump och oljepump för minskade pumpförluster
*Homemade avgasystem vilket är mycket ljudligt
*28mm special Keihin förgasare
* Special luftburk
*Annat svänghjul som inte slöas ner av 180W belysningsspole
*Berarbetning av vevhuset för minskade pumpförluster och ökad stabilitet

Den liknar i mått och utförande en modern SS600 racer och effekten/liter är ju tämligen lika med en minskning för fyrans mindre förluster för kamdrivning och transmission.

Denna motor byggde jag till en pengastinn tysk som var mycket bogrann med att allt han körde skulle vara tyskt samtidigt som han inte gillade att bli ifrånåkt av Aprilliorna.

Sen är ju CBR 125 det mest baktrimmade missfostret på länge.........
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Borsiin JR skrev:
nejnej för att nå 24hk är nästan allt utbytt och trimmat till förbannelse och JA den är bänkad till den effekten dock bor jag just nu i ungern så jag kan inte scanna in bänkdiagrammet.

*Portad och plastad topp
*Större Ventiler fjädrar och retainers i titan
*Modefierad vev med annan balansfaktor och titanstake
*Kolv med högre komp och mindre kappa
*Väldans aggresiv kam
*Programmerbar tändning
*Omväxlad vattenpump och oljepump för minskade pumpförluster
*Homemade avgasystem vilket är mycket ljudligt
*28mm special Keihin förgasare
* Special luftburk
*Annat svänghjul som inte slöas ner av 180W belysningsspole
*Berarbetning av vevhuset för minskade pumpförluster och ökad stabilitet

Den liknar i mått och utförande en modern SS600 racer och effekten/liter är ju tämligen lika med en minskning för fyrans mindre förluster för kamdrivning och transmission.

Denna motor byggde jag till en pengastinn tysk som var mycket bogrann med att allt han körde skulle vara tyskt samtidigt som han inte gillade att bli ifrånåkt av Aprilliorna.

Sen är ju CBR 125 det mest baktrimmade missfostret på länge.........


Du verkar kunna dina grejjor! jag har en trim budget på ungefär 5000kr :gnissla och du kanske vet vad ja bör satsa på för att få mest bang for the buck? :7peta
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skulle inte tacka nej till en 4-takts 125a motor på 24 hk =).
Bara den skulle hålla så.

Hatar den förbannade 2-taktslukten!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mest bang for the buck är det om du gör följande:
1. Ta av snorkeln till luftburken under sadeln
2. Skär upp toppen på luftburken en del
3. Byt luftfilter till ett skumfilter
4. Bestycka om 115-125 i huvudmunstycke och höj nålen ett hack eller byt till en rikligare nål
5. Byt ljudämparen till en som flödar friare
6. Skicka toppen för en lätt portning och en marginell planing
7. Dreva ner två kugg bak så du får den att dra bättre på 6an

Alla delar köpes lämpligen hos www.mz-faber.de
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Borsiin JR skrev:
Mest bang for the buck är det om du gör följande:
1. Ta av snorkeln till luftburken under sadeln
2. Skär upp toppen på luftburken en del
3. Byt luftfilter till ett skumfilter
4. Bestycka om 115-125 i huvudmunstycke och höj nålen ett hack eller byt till en rikligare nål
5. Byt ljudämparen till en som flödar friare
6. Skicka toppen för en lätt portning och en marginell planing
7. Dreva ner två kugg bak så du får den att dra bättre på 6an

Alla delar köpes lämpligen hos www.mz-faber.de

Ok, ljuddämparen är redan bytt. Den där mikuni 28mm förgasaren på mz-faber.de ger de mycket att byta till en sådan eller är de slöseri?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Cyren skrev:
Ok, ljuddämparen är redan bytt. Den där mikuni 28mm förgasaren på mz-faber.de ger de mycket att byta till en sådan eller är de slöseri?

Det är slöseri såvida du inte portar toppen tämligen hårt då 28mm är större än hålet in där, anledningen till att faber har den förgasaren är att det inte säljs mindre förgasare med accpump vilket är eftersträvnandsvärt om man har trottelförgasare. Mitt tips är följande:

Åk till närmsta crossbutik och köp ett skumfilter till en cross ex honda cr (de är stora och bra.
Ta ditt gamla pappersfilter, rensa bort allt utom ramen, klipp sönder skumfiltret limma fast på ramen från pappersfiltret. Limma nogrannt så där inte bildas några glipor. Montera
Plocka av snorkeln på luftburken, dubblera hålets storlek med en såg.
Bestycka om Orginalförgasaren till ca 120 +-10 i huvudmunstycke och höj nålen ett hack, är du duktig på att bestycka kan du få ut mer om du även byter nål men det är lätt att mecka bort sig där.

Kostnad för ovanstående 150kr

Behöver du mer effekt sen är det toppen som skall portas och planas + den där 28mm förgasaren samt byta den främre halvan av avgasröret till ett grövre(finns dessvärre inte i handeln utan får specialtillverkas)....

För bra tillförlitlighet bör man inte höja maxvarvet till 13200 som är möjligt med en ny CDI från Faber då det ligger farligt nära punkten för när ventilerna börjar hoppa.
Min syster sköt sönder en av mina ex motorer på detta sätt då hon missade en växling när hon redan varvade ca 12000, varvstoppet hann inte gå i innan ventilerna krockade med kolven och det blev dyrt :död

Skall du höja maxvarvet bör du byta till lättare ventiler (titan) och titanretainers
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Borsiin JR skrev:
Det är slöseri såvida du inte portar toppen tämligen hårt då 28mm är större än hålet in där, anledningen till att faber har den förgasaren är att det inte säljs mindre förgasare med accpump vilket är eftersträvnandsvärt om man har trottelförgasare. Mitt tips är följande:

Åk till närmsta crossbutik och köp ett skumfilter till en cross ex honda cr (de är stora och bra.
Ta ditt gamla pappersfilter, rensa bort allt utom ramen, klipp sönder skumfiltret limma fast på ramen från pappersfiltret. Limma nogrannt så där inte bildas några glipor. Montera
Plocka av snorkeln på luftburken, dubblera hålets storlek med en såg.
Bestycka om Orginalförgasaren till ca 120 +-10 i huvudmunstycke och höj nålen ett hack, är du duktig på att bestycka kan du få ut mer om du även byter nål men det är lätt att mecka bort sig där.

Kostnad för ovanstående 150kr

Behöver du mer effekt sen är det toppen som skall portas och planas + den där 28mm förgasaren samt byta den främre halvan av avgasröret till ett grövre(finns dessvärre inte i handeln utan får specialtillverkas)....

För bra tillförlitlighet bör man inte höja maxvarvet till 13200 som är möjligt med en ny CDI från Faber då det ligger farligt nära punkten för när ventilerna börjar hoppa.
Min syster sköt sönder en av mina ex motorer på detta sätt då hon missade en växling när hon redan varvade ca 12000, varvstoppet hann inte gå i innan ventilerna krockade med kolven och det blev dyrt :död

Skall du höja maxvarvet bör du byta till lättare ventiler (titan) och titanretainers

Ok, blir nog till att fixa med luftburken/filtret till att börja med. Verkar bli lite dyrt med alla delar om man vill få mer effekt :)
Ungefär hur snabbt gick din mz 125 sm me allt godis?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
AndersJohansson skrev:
Gav dom där modifieringarna 10hk?
24hk, är det uppskattat eller har du bänkat den?

Gondala här på forumet har 150cc cylinder+ topp effektrör och större förgasare. Det gjorde några få hästar på bakhjulet för han.... :7peta


Edit:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93735&page=1&pp=20 :mattias

jepp. bytte kamaxel me. gjorde 4hk på bakhjulet dvs 40%. även 35% på vridet

hyffsat svårtrimmat men jag är ändå nöjd.
sen kan man tänka på att allt trim inte kostade mig mer än 6000
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Cyren skrev:
Ok, blir nog till att fixa med luftburken/filtret till att börja med. Verkar bli lite dyrt med alla delar om man vill få mer effekt :)
Ungefär hur snabbt gick din mz 125 sm me allt godis?

Vet inte testade aldrig då jag hade utväxling för raceåka dvs man skulle kunna varva ut 6an men med den utväxlingen så gick man i varvstoppet vid 13x km/h och dit nådde den snabbt.
Så med korrekt utväxling och en förare som inte är som jag 193cm och 96kg så går det undan.
Det är dock tämligen ointressant då det är det roliga registet 70-120 km/h som man skall använda. :banana

Med bara luftburksmodd och bestyckning samt öppen ljudämpare gjorde min standardcykel 120 ärliga med mig på utan att jag behövde vika ihop mig.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Borsiin JR skrev:
Vet inte testade aldrig då jag hade utväxling för raceåka dvs man skulle kunna varva ut 6an men med den utväxlingen så gick man i varvstoppet vid 13x km/h och dit nådde den snabbt.
Så med korrekt utväxling och en förare som inte är som jag 193cm och 96kg så går det undan.
Det är dock tämligen ointressant då det är det roliga registet 70-120 km/h som man skall använda. :banana

Med bara luftburksmodd och bestyckning samt öppen ljudämpare gjorde min standardcykel 120 ärliga med mig på utan att jag behövde vika ihop mig.
Ok, min gör typ 120 (oärliga :D) nu, ska beställa lite saker från tyskland snart och börja mixtra lite :)
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Gondala skrev:
jepp. bytte kamaxel me. gjorde 4hk på bakhjulet dvs 40%. även 35% på vridet

hyffsat svårtrimmat men jag är ändå nöjd.
sen kan man tänka på att allt trim inte kostade mig mer än 6000

"ok" sista jag läste var det bra om 2-3hk med allt...
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top