När är "bästa tiden" på året att sälja/byta hojen?

Snowman89

Guest
De modeller jag spanat på har å andra sidan sjunkit med 5-10k i lägsta pris sen i slutet av november...
Åhfan, jag har ju dock mest kollat på äldre modeller och då också de absolut billigaste. Allt efter att det har blivit färre hojar att välja på så tycker jag att priset har krypit upp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åhfan, jag har ju dock mest kollat på äldre modeller och då också de absolut billigaste. Allt efter att det har blivit färre hojar att välja på så tycker jag att priset har krypit upp.

Ah, då har jag legat i segmentet över typ. 40-65k ungefär.
Misstänker att de billiga hojarna blivit köpa nu under vintern, som vinterhojar eller busåk eller nåt sånt, men de jag kollat på helt enkelt fått stå.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Säljer man för att byta till nåt annat så kan jag känna att det i slutänden är skitsamma rent ekonomiskt.

Som många redan skrivit så brukar det vara något högre priser på våren och något lägre på hösten/vintern.

Men säljer man t ex en hoj som man har hög försäkring på, en sporthoj för att ta ett exempel, så äts den högre betalningen man får på våren ofta upp av att man ska ha den försäkrad, kanske betala garageplats, under hela vintern i väntan på våren.

Och säljer du för ett lägre pris på hösten för att spara in ovanstående kostnader så äts förtjänsten ofta upp av högre priser framåt vårkanten.

Det ekonomiskt optimala vore alltså att köpa en hoj på hösten/vinter och sen sälja den på våren och inte ha någon alls under sommaren :p
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eller som en lokal mc handlare sa om tidpunkten för en bra försäljning.Är det mitt i sommaren och svetten dryper av folk kan man få nästan vad som helst så länge det har två hjul och en motor.Mitt i vintern kommer folk bara in för att återuppliva sommarminnen och drömma sig bort en stund.Bara de inbitna mc åkarna som köper hoj på vinterhalvåret.Förmodligen en hel del sanning i detta påstående.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänker man seriöst på att sälja inför säsongen så ska man nog inte vara för sent ute. Folk börjar titta på vad som läggs ut på nätet redan nu i januari eller februari månad även om de kanske inte kommer till avslut förrän i mars eller slutet på april. I slutet på maj börjar ju säsongen för många och då vill de nog ha försäkrat sig om att de har ett objekt i sikte. I synnerhet om de inte redan har en mc sedan tidigare.

Sedan kommer det alltid att finnas köpare året runt, men det är nog färre som bevakar annonserna i juni och juli månad. Då prioriteras annat. Framåt slutet på augusti, oktober t om mitten på november finns det troligtvis åter spekulanter på jakt. Sedan börjar de åter prioritera annat. Julen kommer i stormsteg. Nu när helgerna är över ser jag att det börjar trilla in entusiast fordon på på annonsmarknaden sakta men säkert. Både säljare och köpare följer ett rätt förutsebart beteende år efter år.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Det finns rätt många beg. fordon i omlopp, med tanke på hur bra hojar från 80-talet håller så lär vi nog se 4-decenier av hojar på vägarna (80-, 90-, 00- å 10-talet) vilket jag inte tror var vanligt för 30 år sedan i den omfattningen det är idag. Så ja, det är väl utbud å efterfrågan mer än något annat som styr...och i mina ögon är utbudet högre än efterfrågan just nu, och har varit senaste året, och kommer förbli så i iaf. 5 år till.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
När snön smält från gatorna skulle jag säga.

Som exempel fick jag lösen på en CBR1000rr 08:a förra våren, mitten av april och då var värdet på den ca 100k... ett par månader senare låg samma hoj på ca 85-90k i värde.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
När snön smält från gatorna skulle jag säga.

Som exempel fick jag lösen på en CBR1000rr 08:a förra våren, mitten av april och då var värdet på den ca 100k... ett par månader senare låg samma hoj på ca 85-90k i värde.

Nu verkar det dessutom vara en ordentlig prispress på beggade hojar. Din 2008 skulle nog hamnat runt 65 kkr idag om man tar fram ett rimligt försäljningspris. Jag har en 2009. Den tror jag att jag skulle kunna få kanske 70 kkr för om jag ville sälja nu.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu verkar det dessutom vara en ordentlig prispress på beggade hojar. Din 2008 skulle nog hamnat runt 65 kkr idag om man tar fram ett rimligt försäljningspris. Jag har en 2009. Den tror jag att jag skulle kunna få kanske 70 kkr för om jag ville sälja nu.

Fast det är lönlöst att kolla mitt i vintern, det ger inget annat än vad absolut lägsta desperata pris kan bli.
Kolla i mars/april så får du nog bästa pris du kommer få... sen har din ABS vilken verkar jäkligt hett på begmarknaden då det varit riktigt skralt med dessa på blocket, just 09:an med ABS såldes det väl typ 20st av så de går ganska bra att bli av med vad jag förstått.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Fast det är lönlöst att kolla mitt i vintern, det ger inget annat än vad absolut lägsta desperata pris kan bli.
Kolla i mars/april så får du nog bästa pris du kommer få... sen har din ABS vilken verkar jäkligt hett på begmarknaden då det varit riktigt skralt med dessa på blocket, just 09:an med ABS såldes det väl typ 20st av så de går ganska bra att bli av med vad jag förstått.

Ja, men det var vinterpriset jag menade. I vår så kan det ju hända att den klättrar något i värde.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja, men det var vinterpriset jag menade. I vår så kan det ju hända att den klättrar något i värde.

Jo, men som sagt, vinterpriset är enbart intressant om man är i tokdesperat behov av pengar anser jag så det tar jag inte ens in i beräkningen.
Det jag däremot tyckte var intressant i våras var att min hoj jag hade sjönk ca 10-15k på två månader.
 

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
jag tror att det är skit samma när man säljer. det är väl färre som tar kortet nu? hur många får igentligen vad dem har begärt? inte många skulle jag gissa på. vissa tror ju att deras hojar är guld värda. hojen är värd så mycke som någon vill köpa den för, sen är det upp till säljaren.

sen måste man räkna med värdeminskingen när man köper hojen
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Brukar vara lagom precis innan April.

Vid 17 års ålder har du säkert stor erfarenhet av detta.

Som mästerkatten också sa, så tror jag det ligger lite i det. Många som varit hojlösa en säsong eller två börjar vid vårkanten att minnas känslan av att köra och börjar leta på blocket.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Har man inte bråttom att sälja hojen kan man ju lägga ut den året om med vetskapen att färre köper på vintern, men har man tid på sig så kommer den rätte köparen förr eller senare. Vill man sälja snabbt så är det nog våren som gäller...eller att sätta ner priset så köparna gör ett kap.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top