När är det dags att byta bromsbelägg?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dum fråga kanske, men fortsätt läs......
Servade hojen för två år sedan - fick en kommentar om bakre belägg som ansågs slitna. OK, jag byter själv och köpte belägg - lyfte ut beläggen och kollade....... bara ca 1-1,5 nedslitna dvs 5mm kvar per sida. Naturligtvis bytte jag inte.
Nu var det dags för nästa service - fick en kommentar igen. Lugnt, jag har belägg hemma så det fixar jag. Lyfte ut beläggen - jo, något mindre än hälften är kvar och ca två mm innan de slitsade spåren är borta. Nu passar jag väl på att byta när prylarna är nere, men vad har ni andra för erfarenhet, får man kommentar från verkstäderna för att de skall kunna säga att de påpekat detta om man nu slarvar med bytet.
Och när byter ni själva?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och när byter ni själva?
Verkstäder går ju runt på... service. Byter gör man själv när det börjar låta illa, besiktningen klagar eller om man inte har annat att göra under vinterhalvåret än att kolla bromsbeläggen. Det finns alltid en morgondag, tills man dör pga att bromsarna inte funkar på bästa krokvägen när Älge ställer sig i vägen.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Såvida man inte skall köra på semester eller bana med hojen utan bara vanliga dagsutflykter så är det ju lugn att slita ner beläggen rejält.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
1mm säger väl provningen ifrån på, iaf i teorin (om jag inte missminner mig). Tror mina bakbelägg var fullständigt nedslitna när jag hade den på storservice senast
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag skulle byta drivpaket vanligt verkstaden. Det höll 2000 mil till typ. De lever på att serva hojen.
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Om du kör på bana så ligg steget före. I annat fall följ bara ordinarie serviceschema och rekommendationer.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om du kör på bana så ligg steget före. I annat fall följ bara ordinarie serviceschema och rekommendationer.
Nu blir det nog "steget före" eftersom jag har plockat ner allt o haft belägg liggande i mer än ett år. Men av svaren kan man sluta sig till att - har man koll så kan man sträcka ut bytet till slitagevarnaren/spåret närmar sig "slutet"
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle aldrig byta ett belägg som är mer än 2mm och aldrig låta det bli under 1mm. Servar själv och kan därför ha mindre marginaler. Kör bara på vanlig väg.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top