Visst är det så att kall luft och varmt huvud ger imma. Men vad det har att göra med priset på hjälmen är att en bra och välkonstruerad hjälm som kostar +4000 kr tycker jag, observera att detta är min åsikt, skall ha en ventilation som är kontruerad på ett sådant sätt att man får bort imman redan i lägre hastigheter. Imma som bildas så fort man står still är väl ok men det är inte så kul att ligga och pressa på bana, där man svettas och är varm, och när man andas ut så är det helt vitt på visiret även i +100 km/h. Det gör att man känner ett visst obehag eftersom bankörning kräver full koncentration annars ligger man i gruset.
Din Arai-hjälm är som det verkar rätt konstruerad eftersom där finns det alternativ för att se till så att det inte immar. Det är sånt man kan kräva av dyra hjälmar tycker jag, bra konstruktioner hela vägen.
Om du tolkade mitt inlägg rätt så skrev jag inte att hjälmen var dålig utan bara att jag tyckte att man kunde kräva ett visir som inte immade igen på en så dyr hjälm. Köper jag en moppehjälm för 800 kr så kanske jag inte kan förvänta mig att visiret är imfritt.
Det följde inte med pin-lock till mina visir. Hjälmen är något år för gammal. Jag har mekanismen för att tilta upp visiret men återigen är det inte något jag tycker ska behöva användas i högre farter. När man kör i stan är det helt ok att öppna upp en liten spalt.
Som du säger så har jag MC-tbh butik och då kan man fixa sånt här. Jag har inte köpt pin-lock men väl en annan visirfilm som heter Fog City för att montera i mina visir. Det ska förhoppningsvis råda bot på problemet.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Annars får jag väl sluta andas och svettas så förbannat
Jag försöker köra så fort jag vågar men om det är den slutliga lösningen får jag väl gasa lite till......