När är det dags att byta hjälm???

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Palmas skrev:
Jag kör med Shoei vad det nu var. Väldigt skön dyr hjälm men den immar igen visiret hela tiden. Det känns klart dåligt på en hjälm som kostar 4-5000 kr.

Sätt dit ett pinlockvisir så försvinner all imma som ett trollslag. Finns några trådar om just pin-lock här på SH. Shoei Raid II har jag och är toknöjd.

Mina 0,5 Euro :)
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Palmas skrev:
Jag kör med Shoei vad det nu var. Väldigt skön dyr hjälm men den immar igen visiret hela tiden. Det känns klart dåligt på en hjälm som kostar 4-5000 kr.

Hur i helvete kan man resonera om en sådan sak som att imman på visiret har med o göra hur bra/dålig hjälmen är¨???

För det första, varmt huvud + kall luft = imma
Ju tätare hjälmen är kring visiret desto mer imma, då man har sämre luftströmmar. = högre kvalite på t.ex. tätningslist, passform på visir, visirjustering.

Sen kan man faktist använda pinlockvisiret som följer med Shoei hjälmarna ;)
Dessutom, har du cx-1v så har du mekanismen där du kan "tilta" upp en liten luftspalt just för att få genomströmning av luft = mindre imma.

Jag har inte nå vidare probs me imma på min arai då man kör med "luckorna i visiret" öppna. Visst blir det imma när man stannar, men de e bara o vrida på rullen så svishar det bort. Kör man me öppna "luckor" + "tiltat" visir me arai så har jag inga problem me imma sålänge man rullar iaf...

Den lättaste och roligaste lösningen på improblem...

Kör fortare :D


ps. har inte du en mc-tbh butik?
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Björn J skrev:
Har kört med HJC FG-14 i år, upplever den som en väldigt bra hjälm. Tyst och väldigt go passform.

Hälsningar Björn
Har själv haft 2 hjc hjälmar, med bra mkt mer kvalite än nolans 1500krs hjälm.

Det senaste året har jag köpt 3 hjälmar. Så köp en NY hjälm du med!
Rekomenderar HJCs toppmodell AC-11(eller 10) som sitter störtskööönt... köpte den för nästan 2 tusen mindre från england än vad de ska ha för den i Sverige..
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
morecore skrev:
... köpte den för nästan 2 tusen mindre från england än vad de ska ha för den i Sverige..

Hur gjorde du med storlek? Chansade eller?
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Superbee skrev:
Hur i helvete kan man resonera om en sådan sak som att imman på visiret har med o göra hur bra/dålig hjälmen är¨???

För det första, varmt huvud + kall luft = imma
Ju tätare hjälmen är kring visiret desto mer imma, då man har sämre luftströmmar. = högre kvalite på t.ex. tätningslist, passform på visir, visirjustering.

Sen kan man faktist använda pinlockvisiret som följer med Shoei hjälmarna ;)
Dessutom, har du cx-1v så har du mekanismen där du kan "tilta" upp en liten luftspalt just för att få genomströmning av luft = mindre imma.

Jag har inte nå vidare probs me imma på min arai då man kör med "luckorna i visiret" öppna. Visst blir det imma när man stannar, men de e bara o vrida på rullen så svishar det bort. Kör man me öppna "luckor" + "tiltat" visir me arai så har jag inga problem me imma sålänge man rullar iaf...

Den lättaste och roligaste lösningen på improblem...

Kör fortare :D


ps. har inte du en mc-tbh butik?
Visst är det så att kall luft och varmt huvud ger imma. Men vad det har att göra med priset på hjälmen är att en bra och välkonstruerad hjälm som kostar +4000 kr tycker jag, observera att detta är min åsikt, skall ha en ventilation som är kontruerad på ett sådant sätt att man får bort imman redan i lägre hastigheter. Imma som bildas så fort man står still är väl ok men det är inte så kul att ligga och pressa på bana, där man svettas och är varm, och när man andas ut så är det helt vitt på visiret även i +100 km/h. Det gör att man känner ett visst obehag eftersom bankörning kräver full koncentration annars ligger man i gruset.

Din Arai-hjälm är som det verkar rätt konstruerad eftersom där finns det alternativ för att se till så att det inte immar. Det är sånt man kan kräva av dyra hjälmar tycker jag, bra konstruktioner hela vägen.

Om du tolkade mitt inlägg rätt så skrev jag inte att hjälmen var dålig utan bara att jag tyckte att man kunde kräva ett visir som inte immade igen på en så dyr hjälm. Köper jag en moppehjälm för 800 kr så kanske jag inte kan förvänta mig att visiret är imfritt.

Det följde inte med pin-lock till mina visir. Hjälmen är något år för gammal. Jag har mekanismen för att tilta upp visiret men återigen är det inte något jag tycker ska behöva användas i högre farter. När man kör i stan är det helt ok att öppna upp en liten spalt.

Som du säger så har jag MC-tbh butik och då kan man fixa sånt här. Jag har inte köpt pin-lock men väl en annan visirfilm som heter Fog City för att montera i mina visir. Det ska förhoppningsvis råda bot på problemet. :tummenupp Annars får jag väl sluta andas och svettas så förbannat :hihi

Jag försöker köra så fort jag vågar men om det är den slutliga lösningen får jag väl gasa lite till......
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ok då e jag me :)

Fog City funkar prima, det finns en variant med "fotokromatisk hitechehjohå" som även ändrar färg efter ljus. Riktigt schysst o ha på "bruksvisiret" säger de som har.

mvh

SB

Palmas skrev:
Visst är det så att kall luft och varmt huvud ger imma. Men vad det har att göra med priset på hjälmen är att en bra och välkonstruerad hjälm som kostar +4000 kr tycker jag, observera att detta är min åsikt, skall ha en ventilation som är kontruerad på ett sådant sätt att man får bort imman redan i lägre hastigheter. Imma som bildas så fort man står still är väl ok men det är inte så kul att ligga och pressa på bana, där man svettas och är varm, och när man andas ut så är det helt vitt på visiret även i +100 km/h. Det gör att man känner ett visst obehag eftersom bankörning kräver full koncentration annars ligger man i gruset.

Din Arai-hjälm är som det verkar rätt konstruerad eftersom där finns det alternativ för att se till så att det inte immar. Det är sånt man kan kräva av dyra hjälmar tycker jag, bra konstruktioner hela vägen.

Om du tolkade mitt inlägg rätt så skrev jag inte att hjälmen var dålig utan bara att jag tyckte att man kunde kräva ett visir som inte immade igen på en så dyr hjälm. Köper jag en moppehjälm för 800 kr så kanske jag inte kan förvänta mig att visiret är imfritt.

Det följde inte med pin-lock till mina visir. Hjälmen är något år för gammal. Jag har mekanismen för att tilta upp visiret men återigen är det inte något jag tycker ska behöva användas i högre farter. När man kör i stan är det helt ok att öppna upp en liten spalt.

Som du säger så har jag MC-tbh butik och då kan man fixa sånt här. Jag har inte köpt pin-lock men väl en annan visirfilm som heter Fog City för att montera i mina visir. Det ska förhoppningsvis råda bot på problemet. :tummenupp Annars får jag väl sluta andas och svettas så förbannat :hihi

Jag försöker köra så fort jag vågar men om det är den slutliga lösningen får jag väl gasa lite till......
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Superbee skrev:
Ok då e jag me :)

Fog City funkar prima, det finns en variant med "fotokromatisk hitechehjohå" som även ändrar färg efter ljus. Riktigt schysst o ha på "bruksvisiret" säger de som har.

mvh

SB
Det var bra att höra att Fog City också funkar bra. Jag hade faktiskt ingen som hade testat det tidigare. Synd att jag köpte vanliga istället för det fotokromatiska, det hade varit bra att ha på mitt klara visir. :gnissla Jag får nöja mig med de jag har. Slipper jag bara imman så är jag nöjd. :)

// Palmas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top