När är man för gammal för sporthoj?

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Farsgubben skulle nog köra sporthoj om det gick men med 2 st titanknän o en höft som spökar är en låg virago det han kommer upp på o kan hantera. Men han kör nästan dagligen 3-6 mil beroende på vilken sväng han tar.

Ålder.. 79 bast. :yoparty

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Man är bara så gammal som man gör sig. En del blir gamla vid 25 andra rockar vidare även efter 80+ :yoparty

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Samma svar som på frågan när jag kommer att sluta titta efter vackra kvinnor: aldrig!:tummenupp

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Ingen ko på isen alltså, det är ju massa gamla gubbar som kör fortfarande, framtiden ter sig plötsligt lite ljusare :hojsmilie

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När man inte kan klättra ombord längre är väl råmärket när man kanske ska börja fundera... Men annars lär ju sporthoj vara bättre när man är uråldrig med krum rygg? Man är ju som formad för att brappa sporthoj då...
Plus att om man nu skulle braka ut i ogräset och slå ihjäl sig hade man ju ändå inte så många kvalitativa år kvar, så lika bra att trilla av pinn görandes något man älskar. :tummenupp

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
När man börjar fundera på om man är för gammal ja då är man kanske för gammal...gäller givetvis ingen här på sporthoj...:banana

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Den dan man börjar snegla på att köpa en öppningsbar integrahjälm :näsblod .....då är det nog dags att lägga av vah?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Jag tycker man är för gammal för en sporthoj när man fyllt 30. En sporthoj inbjuder till omogen och vårdslös körning med en alltför oftast hög hastighet och det hör definitivt inte ihop med en person som fyllt 30 och kan kallas vuxen.
Personer över 30 borde istället hålla sig till sporttouring eller ev glidare fast för glidare bör man även passerat 50 år.

Jag är 45 och för mig är ovan en självklarhet och jag anser definitivt att jag växt ifrån barnsligheten att köra sporthoj och inte heller har behovet att med ett objekt som en sporthoj visa mig macho på vägarna eller vid korvkiosken. Var länge sedan jag insåg att jag som person är oerhört macho så ett yttre objekt är inte nödvändigt.

Har istället gått över till motard vilket passar min mogna ålder.
Blir ju svagare och svagare för varje år så vikten på 130kg eller vad det nu är gör att den blir lätt att hantera.
Även hörseln försvagas med åren så det är inte helt lätt att avgöra om motorn är igång eller ej. Har därför monterat ett Acra system så nu hör man tydligt om motorn är igång.
Närmar sig pensionsåldern så det är hög tid att lägga undan lite pengar för att klara sig framöver så försäkringskostnaden gör att jag kan lägga undan lite extra jämfört med om jag haft en sporthoj.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Som tyvärr skrivet så blir vissa långsamåkare redan vid yngre ålder :zpy

Livet fortsätter efter 200km/h (fritt efter min gamla ljusblå BIKE-Tshirt där det stod "Livet börjar vid 200" ) :yoparty

Kör snabbt/bomba satan idag, imorgon kan det vara försent :D

Kneedrag

Guest
Pm:at fram och tebax med en 63 årig dam boende i USA. Hon körde gsxr 600 2008 årsmodell då.

Sån vill jag oxå bli när jag blir gammal. Så cool!

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Ta Erik Fernström (Jerry Williams) Han kör ju sin Busa, och han är väl 67 eller liknande :yoparty

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Frågan om när man är för gammal för att köra sporthoj är likadan som hur långt är ett snöre. Det är helt upp till utövaren att avgöra och strunta i vad andra tycker så länge han/hon inte har förlorat förståndet.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Farsan är snart 54 och kör en R1 -09 (klart han ska vara värre än grabben...). Hänger med och kör bankörningar och drar sig inte för att bomba på en tisdagskörning. Skitkul att kunna dela ett intresse så! :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det där med ålder är sjukt överskattat. Jag var på Imatra i somras och hade nöjet att köra ihop med Agostini samt flera andra av stjärnorna som är 70+ idag. Unga kvinnor och ladda stenhårt är inget de har slutat med.

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Mitt hojkort firade 50 år förra året.Åkte bandit några år men har bytt till en lite mer lätthanterlig.Äldsta på våra turer fyllde 80 förra året!Själv 69 i år.Vi sitter o planerar resa till Italien i år igen...När jag blir gammal ska jag köpa glidare:tummenupp

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Så fort man börjar argumentera för att man enbart ska köra sporthojar på bana för att det är så farligt att köra i trafiken, då har man blivit för gammal för att inneha en sporthoj :ajjabajja

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...