När är man rik???

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
GuW skrev:
2561234 Höginkomsttagare "förlorar pengar" hela tiden....

Som osökt för oss in på:
Var går gränserna för låg-, medel- och höginkomsttagare och vem har definierat dem?

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Som några tidigare skrivit.
När du inte behöver fundera på vad det kostar när du vill ha/göra något

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Det är väl när du vet att du är ful och tråkig men ändå har en massa snygga tjejer runt dig :tuttar

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
kajlyl skrev:
2560525 Medelsvensson tjänar ca 7milla under en livstid så en 10milla när man är 30-40år är väl tillräckligt alt 20 milla vid 55-65år

:va

65-20 = 45 år

7 000 000/45 = 155 556
delat på 12 månader så blir det <13 tusen i månaden. Jobbar medelsvensson inte heltid?

Edit: VARFÖR jobbar medelsvensson inte heltid? :va

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Hoj på dig själv du...
Jessan skrev:
2561314 Det är väl när du vet att du är ful och tråkig men ändå har en massa snygga tjejer runt dig :tuttar

howtospotarichguy.jpg

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Definitionen på rik i Sverige är väl när man har så mycket pengar/tillgångar så att man kan börja skatteplanera/skaffa bolag utomlands och nolltaxera. :5sure

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
anja skrev:
2561324 :va

65-20 = 45 år

7 000 000/45 = 155 556
delat på 12 månader så blir det <13 tusen i månaden. Jobbar medelsvensson inte heltid?

du ska alltså SPARA (inte spendera hehe) 13.000 varje månad, efter skatt, hyra, moms, alkoholskatt, hastighetsböter och föda :tungan
hur många medelsvenssons kan göra det?

*tänker efter*

DÄR HAR VI DET TA MIG FAN!
när man varje månad lägger 13.000 kr på alkoholskatt :näsblod

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Gabor skrev:
2560644 Bra gissat, med 3% avkastning per år, kan man få med rätt bankkontakt, blir det ca 25ksek per månad före skatt.
30% beskattning på ränteavkastning, ger 17500:- rent i månaden..:tummenupp helt ok för att inte arbeta

3% var inget vidare. 5% får du lätt om du trycker in mer än $20-25k och binder det i tre-månaders perioder. :tummenupp

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Var på ett föredrag med en snubbe som började tradea när han var 14. Nu, ca 20-30 år senare var han miljardär.

Fråga -Är du inte rädd för att förlora dina pengar?
Svar -Nej, inte det minsta. Skulle vilja ha kvar lite för dottern iofs.
Det värsta vore alla anställda.

:yoparty kille! Av någon märklig anledning så tappar pengar i värde för dom som är väldigt rika. Han bodde i ett normalt men fint hus, köpte begagnade bilar osv. Skumt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Man är rik när man blivit förälder sägs det. Då har man något ovärderligt i sin ägo.:tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
anja skrev:
2561324 :va

65-20 = 45 år

7 000 000/45 = 155 556

Hur lännge sen tror du det var som folk tjänade 13 lök i månaden och kände sig j-t nöjda ?:)

Du har nog bara glömt att det är en livstid som gäller. Inflation gör siffrorna lite lustig. Jag hade tio tusen i månaden på mitt första heltidsjobb och såå j-a gammal är jag inte.:gnissla

Jag känner mig rik när lönen inte landar på ett tomt konto. Jag har inga större krav i livet...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Är man rik om man bor i ett hus som ligger på landsbygden med ett värde på 400:-, åker en volvo 740 och en CB750 och har 400 papp på banken?

Är man inte rikare om man bor i en 10 millars villa, en ferarri i garaget och en ny BMW 745 som vardagsbil + ett knippe hojar och en mille i lån?..

MVH

Johan

honkiie skrev:
2560454 Skulle nog säga att man är rik när man har allt som man bör ha och pengar över. Hus, bil, hoj osv plus låt oss säga en 400-500k på banken kanske?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Chrille skrev:
2562812 Hur lännge sen tror du det var som folk tjänade 13 lök i månaden och kände sig j-t nöjda ?:)

Du har nog bara glömt att det är en livstid som gäller. Inflation gör siffrorna lite lustig. Jag hade tio tusen i månaden på mitt första heltidsjobb och såå j-a gammal är jag inte.:gnissla

Jag känner mig rik när lönen inte landar på ett tomt konto. Jag har inga större krav i livet...

Om man inte kan räkna så, hur kan man då säga att medelsvensson tjänar ungefär 7 mille på en livstid? Det orimliga ligger snarare där.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Gabor skrev:
2560644 Bra gissat, med 3% avkastning per år, kan man få med rätt bankkontakt, blir det ca 25ksek per månad före skatt.
30% beskattning på ränteavkastning, ger 17500:- rent i månaden..:tummenupp helt ok för att inte arbeta

placerar du pengarna utomlands är 6-7% ränta inga ovanligheter :)

ska du ha 3% i sverige måste du ju i princip låsa pengarna eller låta banken gambla med dom..:näsblod

rik är man när man kan göra det man vill utan att behöva bry sig om pengar, har likamycket med inkomst som med utgifter att göra i min mening..

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
mr_rockster skrev:
2562814 Är man rik om man bor i ett hus som ligger på landsbygden med ett värde på 400:-, åker en volvo 740 och en CB750 och har 400 papp på banken?

Är man inte rikare om man bor i en 10 millars villa, en ferarri i garaget och en ny BMW 745 som vardagsbil + ett knippe hojar och en mille i lån?..

MVH

Johan

Ja man är även rikare om man har en miljard dollar på banken och har byggt ett hus som täcker halva kina. Whats your point?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
General E skrev:
2562547 Var på ett föredrag med en snubbe som började tradea när han var 14. Nu, ca 20-30 år senare var han miljardär.

Fråga -Är du inte rädd för att förlora dina pengar?
Svar -Nej, inte det minsta. Skulle vilja ha kvar lite för dottern iofs.
Det värsta vore alla anställda.

:yoparty kille! Av någon märklig anledning så tappar pengar i värde för dom som är väldigt rika. Han bodde i ett normalt men fint hus, köpte begagnade bilar osv. Skumt.

Alla som har pengar är inte slösaktiga. Ingvar Kamprad, IKEAS grundare, är snarast att betrakta som snål men har har knappast en tunn plånbok.

/V.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...