När är min båge inte min längre???

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har funderat på en sak angående att renovera bågen. Jag har bytt motor och lite kåpor samt givetvis slitdelar på bågen genom åren nu men vart går gränsen?
Låt säga att jag köper en båge i tex Tyskland att ha som reservdels lager och jag först byter motorn sedan fem månader senare byter gaffel, ett halvår senare svingen osv. Förr eller senare har min båge helt plötsligt blivit min reservdelsbåge. Vart går gränsen när bytet behöver godkännas någonstans? I princip kunde jag sätta min svenska nummerplåt direkt på den tyska bågen och köra men det är ju inte rätt. När går det från rätt till orätt? Är det någon skillnad om jag köper delar från olika bågar allt eftersom tiden går istället?
Hmmm, tål att tänkas på :confused:
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Menar du typ enligt lagen eller emotionellt, att din båge inte är din lilla baby längre utan någon annans baby?
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Så om jag vurpar och ramen blir sned så måste jag reg besiktiga bågen om jag byter ramen?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vet inte exakt hur det går till då, men ja, behöver du byta ramen finns det något slags förfarande för hur det ska gå till. Tror du ska kunna visa upp det gamla styrhuvudet vid besiktning eller nåt sånt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ska man inte egentligen reg-besikta när man byter motor? För motornumrets skull?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ska man inte egentligen reg-besikta när man byter motor? För motornumrets skull?
Jupp. Motornummer står normalt i registreringshandlingarna och ska därför registreras, även om det byts till en ny likadan motor. Motornummer brukar dock inte kontolleras vid besiktning, men vid en flygande av polis eller i försäkringsärende kan det komma på tal.

Annars är det större modifieringar, som t ex byte av sving och liknande som ska regbesiktigas (om man byter till en del som inte är original på modellen dvs). Vid besiktning kan de att anmärka på saker som är "uppenbart modifierade" vilket är en lite luddig gräns eftersom det är beroende på individuell kunskap om fordonsmodellen.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
På bilar har jag för mig det inte finns några klara regler för hur mycket plåt man får byta... dvs man kan byta allting runt om den biten som chassinummret står stämplat på...
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top