När börjar säsongen för er?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag bor i Blekinge och har hojarna påställda året runt, så jag brukar kunna ta en tur någon gång i Februari-Mars och ibland ännu tidigare. När så första riktiga vårdagen med sol, sisådär en +5 grader och torra vägar infinner sig så brukar jag inleda säsongen. Sen blir den inledningsvis oftast ganska periodisk, någon fin dag här och där när man kan köra... Men ja, första turen brukar kunna ske tidigt. I år startar säsongen dock mycket senare än vanligt på grund av skada, om det blir någon säsong alls... :(

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag bor i Blekinge och har hojarna påställda året runt, så jag brukar kunna ta en tur någon gång i Februari-Mars och ibland ännu tidigare. När så första riktiga vårdagen med sol, sisådär en +5 grader och torra vägar infinner sig så brukar jag inleda säsongen. Sen blir den inledningsvis oftast ganska periodisk, någon fin dag här och där när man kan köra... Men ja, första turen brukar kunna ske tidigt. I år startar säsongen dock mycket senare än vanligt på grund av skada, om det blir någon säsong alls... :(
Pjutt vi har en kille som kör enduro med ett ben så att du inte skulle kunna köra är bara en negativ inställning. Tjejen kör du åker med?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pjutt vi har en kille som kör enduro med ett ben så att du inte skulle kunna köra är bara en negativ inställning. Tjejen kör du åker med?
Missförstå mig rätt, jag hyser inga tvivel om att kunna köra igen på sikt :) nu tänkte jag mer ur ett närtidsperspektiv, hur lång tid läkning och rehab kommer ta innan jag kan köra igen och hur mycket av årets säsong som hinner passera under tiden. Det var mest bara den osäkerheten jag syftade på :)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Säsongsstarten har varit vid olika tider under karriären beroende på tider då hojen skulle ställas av och ställas på.
Men på senare år när man har åretruntförsäkring så kan man ibland för skoj skull hitta en vacker dag redan i januari (förutsatt att man har tid).
Men mer realistiskt som markör är väl att kunna ta hojen till jobb utan risk för halka varken morgon eller kväll.
Så någon gång i mars till april brukar säsongen öppna upp sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har bokat service i slutet av april här i Stockholm, dock är hojen i Jönköping så jag behöver köra hem den därifrån. Vad tror ni, överlever man 7-8 grader på sträckan Jkpg-Sthlm? Hojen är helt naken så det är jag som får äta all vind.
Jag brukade köra hem hojen från föräldrarna i början av säsongen, sådär 25 mil med snön i dikena. Man får stanna när händerna blir för kalla och värma sig bara. Ät ordentligt så kroppen har gott om näring att ta av för värme, och ha varma och vindtäta kläder så går det utmärkt att köra. Ta paus innan händerna är så stela att du inte kan räta ut fingrarna.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej fasen jag glömde ta BILDER! Jag har redan varit ute två gånger senaste två veckorna, när vägarna var torra mellan snöstormarna. Det var skitkul fast aningens kallt om tummarna. Var väl 5 grader, kanske 4 mot kvällen. Men SKITKUL var det.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har bokat service i slutet av april här i Stockholm, dock är hojen i Jönköping så jag behöver köra hem den därifrån. Vad tror ni, överlever man 7-8 grader på sträckan Jkpg-Sthlm? Hojen är helt naken så det är jag som får äta all vind.
Är det så kallt då? Iofs brukar valborg vara iskall.
I september åkte jag via Jönköping hem. Då var det 9 grader och mörkt. Stannade och tankade och fikade där vid macken nära Brahehus. Jag hade redan regnjackan utanpå skinnstället men regnbyxor, regnhandskar och överdragsstövlarna åkte på också. Stannade och fikade vid Circle K lite före Södertälje.
(Hemma 23:55 och hade klämt till med ett pb på 135 mil den dagen. /skryt mode off)

Mitt tips är en vindtät jacka utanpå skinnstället. Gärna ett tunt foder men ingen fladdrig jacka. Regnkläder funkar ju. Yllestrumpor från Handelsboden är skönt att ha. Annars dubbla tjockstrumpor. Dubbla buffar. Jag har två olika på skinnvantar. Det ena paret för snöskoter. Varma.
Ett tips är att klä på sig mer innan man börjar frysa.
Det är 28 mil Jönk-Sthlm.

Sthlm-Gysinge är 16, 32 mil tor.
24 feb 2019 runt kl 13 Enköpingstrakten:
31F339F3-8D4B-400F-BA15-F6311C27CE9C.jpeg

Två timmar senare, Österfärnebo, 15 mil hem:
C4271C23-615B-48E3-B39B-A4A9F5125A41.jpeg

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tog körkortet förra sommaren så detta blir den första våren för mig. Med det började jag undra när det är lämpligt att starta igång säsongen. Jag bor i Stockholm och har nyligen börjat se hojåkare på vägarna igen. Så, när börjar säsongen för er?
Den slutat aldrig. Kör till och från hela vintern. Nästa vinter blir det riktiga dubbdäck.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Körde 50 mil en gång första veckan i mars för så där 10 år sen. Kom iväg för sent så det blev mörkt och 2 plusgrader. Mackarna hann stänga och visiret immade igen så fick köra med en glipa. Var vedervärdigt.

Åk när det är ljust. Stanna o värm dig på flera mackar, kör inte så fort, det kyler mycket. Mar du regnjacka att ha över stället så blir det bättre. Jag hade köpt överdrags vatten och vindtäta handskar som var för extrem skidåkning, fodrade hojhandskar undet. Mycket mat. Sen är det inga problem.

Själv körde jag i mitten februari i år tror jag. Nån timme bara iofs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har kört så tidigt något år att jag har fått lämna hojen och tigga skjuts hem på grund av snöstorm.

Dessutom frös förgasarna för mig så den gick bara med choke, men det tinade ju efter en stund vid vägkanten med händerna runt ljuddämparen.

Man är ingen bra chaufför när man är stelfrusen.

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
I dag! Gränsen går vid 15 plusgrader och i dag ska det bli just 15+ och sol. Hällde i ny olja igår och såg på mätaren att jag körde blygsamma 240 mil förra året… ? Till mitt försvar ska sägas att det blev 100 timmar i endurospåret istället, så det väger upp en hel del ✌️

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ingen ide att stressa på med MC premiären i norr.
Vi har så fantastiskt fin vårvinter så en tur med skotern ger minst lika mycket frihetskänsla som MC.
Stannade på Kalixälven och tog denna bild på väg hem från jobbet i Torsdags.
1680935854397.png

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hoppas på ett par dagars vägkörning i slutet på april, sen börjar säsongen med bandagar tidigt i maj.
Det är min säsong, ut på vägen är inte viktigt längre.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
För mig beror det på hur vädret är, jobbet, och livet i övrigt. Förra året var jag så sugen på min nya RS660 så jag körde i Januari,Februari och Mars bjöd också på fina turer! I år har slutspurten på mitt husbygge och jobbet gjort att jag inte ens är sugen på att ta ut hojen på påskafton. För då ska jag måla gargegolvet och sedan ska alla "Hästarna" få flytta in, så kanske nästa helg om solen skiner och jag inte behöver jobba...
Blev en tur i går iallafall! Färgen till garaget tog slut och vädret bättre än väntat!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min säsong börjar när det är soligt o skönt o inte krävs extrakläder för att överleva kyla.

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Tog mitt kort i september förra året och min säsong började 1a April med en tur på ca 6 mil. och sen dess har jag kört 47 mil till idag. Då var det soligt, torrt och ca +6 grader vilket fungerade helt okej. Det som jag känner är viktigast är bra handskar så man inte fryser om händerna. Finmotoriken försvinner snabbt när man blir kall om händerna.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tog mitt kort i september förra året och min säsong började 1a April med en tur på ca 6 mil. och sen dess har jag kört 47 mil till idag. Då var det soligt, torrt och ca +6 grader vilket fungerade helt okej. Det som jag känner är viktigast är bra handskar så man inte fryser om händerna. Finmotoriken försvinner snabbt när man blir kall om händerna.
Investera i handtagsvärme, värt varje krona tycker jag i alla fall.

• Gilla
Reaktioner: TCE
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom