blacktriple
Har två Aprilior!
Har sökt lite på frågan utan att egentligen hitta något bra svar.
Rullmotståndet för en bil är ju alltid lika högt under samma yttre förutsättningar (väg, däck o.s.v.) medan luftmotståndet ökar med hastigheten.
Jag har hittat en studie från trafikverket gällande en Renault lastbil där luftmotståndet blev högre än rullmotståndet vid ungefär 75 km/h.
En modern personbil har ju ett c[SUB]v[/SUB]-värde på cirka 0,3 medan en lastbil ligger runt 0,5. Med tanke på personbilens lägre luftmotståndskoefficient borde brytpunkten då luftmotståndet blir högre än rullmotståndet även ligga vid en högre hastighet. Fast, hur högt då? Rullmotståndet borde bli högre på en lastbil än på en personbil då den har bredare och ofta fler hjul. Dock har den större hjulomkrets vilket borde vara till lastbilens fördel.
Vinterdäck eller till och med dubbdäck höjer ju rullmotståndet. Fast hur mycket då? 5%? 10%?
Någon som vet mer ingående?
Rullmotståndet för en bil är ju alltid lika högt under samma yttre förutsättningar (väg, däck o.s.v.) medan luftmotståndet ökar med hastigheten.
Jag har hittat en studie från trafikverket gällande en Renault lastbil där luftmotståndet blev högre än rullmotståndet vid ungefär 75 km/h.
En modern personbil har ju ett c[SUB]v[/SUB]-värde på cirka 0,3 medan en lastbil ligger runt 0,5. Med tanke på personbilens lägre luftmotståndskoefficient borde brytpunkten då luftmotståndet blir högre än rullmotståndet även ligga vid en högre hastighet. Fast, hur högt då? Rullmotståndet borde bli högre på en lastbil än på en personbil då den har bredare och ofta fler hjul. Dock har den större hjulomkrets vilket borde vara till lastbilens fördel.
Vinterdäck eller till och med dubbdäck höjer ju rullmotståndet. Fast hur mycket då? 5%? 10%?
Någon som vet mer ingående?