När byter man ett slick däck?

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Har kört ca 8 bandagar på mina dunlop slicks i sommar, är ca 3mm kvar och fin slitbild, men bör man byta till nästa år eller vad ska man gå efter när det är dags för byte om där är gott om gummi kvar och fint slitage (ja jag kör som en fi?ta)

byter man bara om man är poffs? kör vi glada amatörer till corden är framme? rullar endast bandagar skall tilläggas

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
8 bandagar och 3 mm... det är väl runt 3 när det är nytt?
Bild på sulorna underlättar!
Kör du maklig takt bör det inte vara något problem att fortsätta, dock om det blir blått så bör du byta!

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jag körde i en skruvmejsel (tryckte inte) o mätte sen med tumstocken, blått är det inte, kanske lika bra att köra på nytt så man kör igång med fräscha däck när säsongen kommer igen?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
jag körde i en skruvmejsel (tryckte inte) o mätte sen med tumstocken, blått är det inte, kanske lika bra att köra på nytt så man kör igång med fräscha däck när säsongen kommer igen?

Som sagt lättare att se på en bild för att kunna svara vetigt!
Det är klart att gör man åt ett set per säsong, så åker du ju billigt och nya däck känns ju alltid bättre, skulle du ens fundera på om det är dyrt så kan jag meddela att en normal roadracing förare gör åt 15 set per säsong... så byt du :D:)

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
om du sparar däcken så tänk på förvaringen, förvarar du dom rätt så har du nog mycket åka kvar på dom precis som NSB33 säger

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Hehe, kan inte svara för hur han som kört hojen innan mig förvarat däcken, så kanske lika bra o börja på ny kula nästa säsong när man börjar bli varm i kläderna =)

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Okej! Jag trodde att man gick efter de små hålen i däcken och när man inte kunde se dem så var det dax för byte. Är jag helt ute och cyklar? Nog dax för mig att skifta :) har både motorolja och lite blått på ena sidan på bakdäcket :)

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Okej! Jag trodde att man gick efter de små hålen i däcken och när man inte kunde se dem så var det dax för byte. Är jag helt ute och cyklar? Nog dax för mig att skifta :) har både motorolja och lite blått på ena sidan på bakdäcket :)

Jepp byt!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...