När byter ni drivpaket?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
När framdevet drabbats av hajfenesyndromet? När kedjan går att lyfta en cm från bakdrevet?

Jag har ovanan att fortsätta slita lite väl länge på gamla grejer... Något jag lade till med under fattiga studenttiden och som jag försöker komma ur. Sedermera drömmer jag mardrömmar om kedjebrott.
 

Davidk

Guest
mb skrev:
När framdevet drabbats av hajfenesyndromet? När kedjan går att lyfta en cm från bakdrevet?

Jag har ovanan att fortsätta slita lite väl länge på gamla grejer... Något jag lade till med under fattiga studenttiden och som jag försöker komma ur. Sedermera drömmer jag mardrömmar om kedjebrott.
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
När jag börjar bli orolig. Känns bättre att veta att det är frächa grejer än åka och oroa sej.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dez skrev:
När jag börjar bli orolig.

Amen!

....Finns inget värre än att komma på sig själv med att sitta å lysna/känna efter minsta lilla symtom på att något är fel av rädsla för att något skall haverera. Jag byter hellre drivpaket efter 2000 mil än åker runt och är rädd för kedjebrott eller något annat elände...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Yeah right. Om du drar kl 3 på bakdrevet påverkas ju inte kedjan av kedjespänningen öht.
Släpper den mer än nån mm är det läge att byta.

//Peter
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut
Kedjan ska inte vara spänd kan man dra ut den 1 cm från bakdrevet så är kedjan helt slut.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Jag byter när markeringen säger att kedjan är slut. I det läget brukar framdrevet vara ganska slitet också.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag tittar på dreven, ser man tydligt slitage på mm-basis så byter jag. Kedjan mäter jag mellan länkarna, har verkstadshandbok och där finns det siffror på slitagegräns för byte.

Har för övrigt hamnat i lägen då jag bytt bara drev/bara kedja beroende på byte av utväxling etc. Verkar inte accellerera slitaget så illa som man skulle kunna tro.

/J
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Davidk skrev:
men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.

Spelar ingen roll att kedjan är ospänd, det beror på att drev/kedja är slut, kedjan ska ligga slickad på drevet varesig den är spänd eller inte.
Testa med ett fräscht drivpaket och slacka på kedjan, går inte att dra ut.
:fakta
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Arctic#1 skrev:
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....
:skrämd
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
2000 mil sen byter jag. Spelar ingen roll om det fortfarande ser bra ut. Byter framdrev efter 1000 mil.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Arctic#1 skrev:
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....

Jag har också kört tills ett drivpaket var ungefär sådär slut. Då låter det läskigt om kedjan när man drar på.
:3freak
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Anderzzon skrev:
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...

Om det är fräscht finns det väl ingen anledning att byta det.
Ett drivpaket håller länge om det sköts bra.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
norrlansguld skrev:
Om det är fräscht finns det väl ingen anledning att byta det.
Ett drivpaket håller länge om det sköts bra.

:tummenupp ok låter bra det, då får det räcka med nya däck och service nu...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag byter när markeringen på svingen säger att kedjan inte längre bör sträckas mer eller när en/flera länkar har skurit och det ej längre går att "lea" upp dem eller när kedjan kan dras ut 0,5 - 1,0 cm från backdrevet (kl. 3).

I regel innebär detta mellan 4000 - 6000 mils körning / drivpaket!

Mvh!
// Niklas
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Anderzzon skrev:
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...


1100 mil är ingenting om det är bra skött. Originalprylarna på hojarna brukar hålla jävligt bra. Jag kunde köra över 3000 mil på ett drivpack som var original till hojen. När jag började wheela så slet jag dock ut kedjan ganska fort.

Inte fan skulle jag byta bara för att hojen rullat x antal mil, jag byter när det börjar bli slitet!
 

Gabor

Guest
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Upplysning, när man kan dra kedjan rakt bakåt mitt på bakdrevet och se halva drevkuggen, då ÄR kedjan utsliten....BYT. :tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top