När har en hoj gått långt?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Ny på detta och letar efter min första hoj.

Men när har en mc gått "för långt"
En bil köper man (jag) inte som gått över 8-10k pga att den rullat lite för långt enligt mitt tycke. Men med mc så har jag inte en aning om vad som är lång eller på-tok-för-långt

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Det beror nog (precis som på bilar) på märke och modell. Men man kanske kan ta 1/3 på en hoj? Dina 10k mil på bil får väl bli 3k på en hoj. Personligen är jag inte rädd för bilar eller hojjar som gått längre om dom är underhållna. Köper hellre ett fordon som gått ett par tusen mil längre än en som är dåligt underhållen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Skulle väl säga att runt 30 000 mil är lite långt, om den är dåligt underhållen, många slitdelar att byta då...kanske.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
beror ju på hoj också, en africa twin som gått 10 000 mil är ju inte ens inkörd medans en vattenkyld ducati är motor-renoverad 2 gånger vid 3000 mil

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tänk såhär, en hoj som har gått 500-700 mil per säsong är helt normalt, så länge den är servad ordentligt så är det ingen fara.
Med andra ord, en hoj som är 10 år gammal med 7000 mil på mätaren är inget dåligt köp, självklart så ska den vara klart billigare än en likadan som har gått 5000 mil.
Däremot så är det väldigt svårt att sälja en sporthoj med många mil på mätaren.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
beror ju på hoj också, en africa twin som gått 10 000 mil är ju inte ens inkörd medans en vattenkyld ducati är motor-renoverad 2 gånger vid 3000 mil

Visst, låter rimligt du... Var fan hittar du en vattenskadad Ducce som bara är renoverad två gånger på 3000mil?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger samma som många andra då.. Beror på modellen. ..
Skulle även kunna säga att ju mindre effekt ju längre kan den ha gått utan att de är slut...
Högre trimmningsgrad kortare sträcka...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Mina motorcyklarar har alla rullat mer än 16 tusen mil.
Ändå kan jag ta mig ut i Europa utan att känna att det är vågat men så är klantarslet som servat hojarna också ägaren! :D

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tycker du 10k mil är långt på en bil..? Jag antar att du bara haft typ franska eller ryska bilar då.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mycket hänger ju på vad det är för sorts hoj, hur den är skött och hur gammal den är.

Vad funderar du på för hoj?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ÄR hojen servad ordentligt så är det ingen risk alls med en som gått 10k mil. Folk här i landet är så fantastiskt rädda för hojar som gått mer än 3k mil dock.

Det som spelar roll är det allmänna skicket, hur servicehistoriken ser ut, och hur hojen körts. Hojtypen har viss relevans med. Sporthojar har inga problem alls att komma upp till 10k mil, eller så kan de rasa på ett par tusen mil. Helt beroende på hur de körts, servats och sådär.

Jag har för tillfället 3 hojar i garaget med runt 5000 mil på mätarna. En polare brukar vinterförvara en gamal fireblade med ungefär samma. Ingen av dem har några konstigheter för sig vad gäller motor. Ventilerna hade inte ens rört sig tillräckligt för att ställas in vid första ventilkollen på någon av dem.

En BMW HP2 Sport däremot, har ganska intressant serviceschema. :D

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Åker man lite längre söderut i Europa så finner man många långmilade exempel till salu. I Sverige har vi inte samma problem, mestadels på grund av vår korta säsong. Här har du ett stort urval av i princip inkörda cyklar för 30-40% lägre pris, varför då köpa långmilade? En 3-4 år gammal hoj rullar väl en sådär 1000-2000 mil i Sverige MAX, då blir man väl lite bortskämd i Sverige och undviker att köpa hojar som gått 3-4000 mil.

Jag själv tror absolut att 3000 + mil är absolut inga problem på i princip alla gatcyklar som brukats på gatan. Men kan jag köpa en cykel som rullat 1000 mil för några procent högre pris gör jag det hellre.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tycker det spelar in hur långt ifrån en stor service hojen är också.
Säg att ventiljustering och massa annat ska ske vid 4800 mil, då är jag nog mer intresserad av en som gått 5300 med servicen gjord, än en som gått 4300 mil.

Har läst några av Motorrads långtidstester (5000 mil) och där har det sällan varit några större tecken på slitage. Enstaka delar kan ge upp tidigare men det handlar nog mest om otur.

Sen hojtyp också förstås.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Personligen kollar jag hellre på antalet ägare först. Många mil men få ägare = oftast ok. Få mil men många ägare = större risk. Efter det är det nog hojtypen som spelar mest roll. Sporthojar och motarder t ex går ju gärna jäkligt hårt, även om de kanske inte går så många mil.

Summa sumarum, mil är ett kasst mått, bättre att bara kolla på allmänskicket och försöka bilda sig en uppfattning om säljaren.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Personligen kollar jag hellre på antalet ägare först. Många mil men få ägare = oftast ok. Få mil men många ägare = större risk. Efter det är det nog hojtypen som spelar mest roll. Sporthojar och motarder t ex går ju gärna jäkligt hårt, även om de kanske inte går så många mil.

Summa sumarum, mil är ett kasst mått, bättre att bara kolla på allmänskicket och försöka bilda sig en uppfattning om säljaren.

Har en CBR600F2 i garaget med runt 5000 mil bakom sig. Den började livet som ban/racehoj. 10 ägare sedan 99, tror jag. Köpte den som övningskörningshoj. Allmänskicket var väl i princip "Körbart renoveringsobjekt"... Men den går bra. :hihi
Och när de kassa bitarna nu blivit renoverade eller bytta för småpengar så kommer den nog kunna gå en hoper mil till. Förutsatt att jag inte skrotar den på bana. :hihi

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Har en CBR600F2 i garaget med runt 5000 mil bakom sig. Den började livet som ban/racehoj. 10 ägare sedan 99, tror jag. Köpte den som övningskörningshoj. Allmänskicket var väl i princip "Körbart renoveringsobjekt"... Men den går bra. :hihi
Och när de kassa bitarna nu blivit renoverade eller bytta för småpengar så kommer den nog kunna gå en hoper mil till. Förutsatt att jag inte skrotar den på bana. :hihi

:hihi

Jomen så är det ju, har man inte tummen mitt i handen är det ju rätt lätt att renovera upp en hoj som är lite sliten till körbart skick. Skadar ju inte att det är en Honda i det här fallet :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
:hihi

Jomen så är det ju, har man inte tummen mitt i handen är det ju rätt lätt att renovera upp en hoj som är lite sliten till körbart skick. Skadar ju inte att det är en Honda i det här fallet :D

Jo, det skadar inte alls. :D
Hade nog inte tagit mig an en KTM 690 med samma miltal, skick och historik.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Såg i bilverkstaden sist en kille som tackade verkstaden för gott jobb. Han hade en passat som gått 60 000mil. Bara service tydligen hela tiden. Respekt!

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Tycker du 10000mil är max när du köper bil skall du köpa en mc med max 1000-1500mil för motsvarande nivå på fordon.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!