När har en hoj gått långt?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tack för alla svar :tummenupp
Har blivit mycket klokare =)

Är framförallt en sporthoj jag är ute efter.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tack för alla svar :tummenupp
Har blivit mycket klokare =)

Är framförallt en sporthoj jag är ute efter.

Tittar du på sporthoj är det säkrast att kolla försäkringar först, då kan du nog gallra rätt fort bland aktuella modeller. Ja, om du inte är 200 år gammal och bor i ingenstans.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Min förra hoj, en 2007a hade gått 10000mil när jag sålde den, servad enl schema och enda som behövdes bytas utöver normal service var hjullager fram vid sådär 9000mil. Känner mig helt lugn i att den fortsätter rulla hos den nya ägaren i många mil ännu.

Min nuvarande 2010 har gått sådär 5500mil, (torr)kopplingen byttes på garanti efter knappt 2000mil pga läckande packbox vilket får ses som fabrikationsfel, annars ingenting. Räknar iskallt med att den kommer rulla åtskilliga problemfria (tio)tusentals mil till.

Om det är nåt jag skulle dra mig för är det snarare ålder än mil, en hoj med några år på nacken som körts lite och servats sällan vet man ju inte vad man kan vänta sig av.

Min som körs mycket, servas minst 1-2ggr per år på en mycket kompetent verkstad vet jag precis statusen på.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tittar du på sporthoj är det säkrast att kolla försäkringar först, då kan du nog gallra rätt fort bland aktuella modeller. Ja, om du inte är 200 år gammal och bor i ingenstans.



Haha ja usch jag vet :näsblod
Är sjuka priser där.. Spec när man är 26år :smasha
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Haha ja usch jag vet :näsblod
Är sjuka priser där.. Spec när man är 26år :smasha

Jag är själv 26 och kollade på sporthoj innan jag köpte min MT men fick ge upp, var helt orimliga priser, de flesta handläggare på försäkringsbolagen blev själva helt chockade när de såg priserna :rofl Du får skriva om du hittar något vettigt pris, alltid intressant att veta, är fortfarande jäkligt sugen på att komplettera garaget med en sporthoj :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha ja usch jag vet :näsblod
Är sjuka priser där.. Spec när man är 26år :smasha

Speciellt om man bor i en stad. Ute på landet med några hundra meter till närmaste granne kommer priserna ner ganska mycket på sporthojarna av någon anledning. Lillebror är förvisso över 30 nu, men han betalar 2200 per år i trafikförsäkring på sitt gamla as till sporthoj.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

När jag började köra hoj så var en MC med mer än 1500 mil på mätaren osäljbar. Så alla skruvade ur hastighetsmätarkabeln. Lustigt då alla visste om att det gjordes och att hojarna hade gått betydligt längre. Men det var då det.

Min hoj nu, GSX1100 -94 köpte jag när den hade 4300 mil på mätaren. Kört upp det till 5000 nu och är absolut inte orolig. Träffade en med likadan som sa han bara bytt olja/filter i stort sätt och den hade gått 11000 mil!!! Beror självklart på den som kört den tidigare och hur...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Som svar på topic . Jag säger över 5000mil känns långt här i Svedala , men det kanske bara är jag :tungan :crash
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Frågan kan ses på två sätt.

Hur långt kan jag köra innan den blir svårsåld?

Hur långt kan man köra innan hojen går sönder?

Den första har mer med känslor än med tillförlitlighet att göra, för det går att köra många tusen mil mer från miltalet som gör den svårsåld.

Den andra handlar om tillförlitlighet som är betydligt bättre nuförtiden än vad folk tror. Moderna bilar rostar sönder innan motorn rasar men rost är inte ett vanligt problem på hojar. Elektriska komponenter och kopplingar kan orsaka fel men då är ålder mer viktig än miltal.

Jag har några kamrater som är "slutanvändare" och köper billiga fordon som gått långt och/eller ser risiga ut. Med lite kärlek och omvårdnad får man många billiga mil jämfört med nytt.

Själv tillhör jag den udda kategorin som köper en hoj och behåller den! :)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Frågan kan ses på två sätt.

Hur långt kan jag köra innan den blir svårsåld?

Hur långt kan man köra innan hojen går sönder?

Den första har mer med känslor än med tillförlitlighet att göra, för det går att köra många tusen mil mer från miltalet som gör den svårsåld.

Den andra handlar om tillförlitlighet som är betydligt bättre nuförtiden än vad folk tror. Moderna bilar rostar sönder innan motorn rasar men rost är inte ett vanligt problem på hojar. Elektriska komponenter och kopplingar kan orsaka fel men då är ålder mer viktig än miltal.

Jag har några kamrater som är "slutanvändare" och köper billiga fordon som gått långt och/eller ser risiga ut. Med lite kärlek och omvårdnad får man många billiga mil jämfört med nytt.

Själv tillhör jag den udda kategorin som köper en hoj och behåller den! :)

:fakta

Visst är det så! I sverige där det finns drösvis med lågmilare pga av vårt klimat så är det lätt att bli "milblind".

Min blackbird hade gått 7000 mil när jag sålde den, och jag sålde den absolut inte för att den var slut på något sätt. Kan säkert rulla minst lika mycket till med rätt underhåll, vilket även köparen insåg. Nu är det visserligen en Honda, men jag menar att idag är inte sådana miltal ett problem oavsett märke.

Tillgång och efterfrågan, klart man gärna köper den med minst mil vilket i sin tur påverkar pris och lättsåldhet. Som sagt, mer en känslomässig fråga.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade en ZXR 750 -89 där mätaren slog över till 0 igen efter att ha maxat ut vid 9999 mil. Chassit var det inga fel alls på då, men motorn som vi något tillfälle var bytt och hade rullat kanske 7000 hade hunnit visa upp lite ålderstecken i min ägo.

* kopplingsnavet gick i två delar av att nitarna som höll ihop det gick av. Relativt lätt och billigt att fixa med beggat nav för något tusing
* en plaststyrare till kedjan som drev oljepumpen slets ut helt. Otäckt metall-mot-metall-ljud uppstod. Fick ta ur motor, ta av tråget och byta styraren. Relativt lätt, men säkert dyrt på verkstad
* ventilspelet behövde justeras ofta, helst tätare än de 1000 mil som det stod i boken

Detta var alltså på en hoj med många mil och gammal konstruktion. Jag skulle inte tveka att köpa nåt från säg 00-tal med liknande miltal.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top