Muggen skrev:
Det känns som om kurvtagning för mig är lättare när jag har skjutsar någon. Känns som jag får större lutning på hojen och det i sig ger mig känslan av att jag kan ta snävare kurvor då.
Lixom, det känns mer som om framhjulet har mindre vikt på sig då och vill inte sticka rakt fram i kurvor utan hänger gärna med in i kurvan.
Vet inte vad jag gör för fel riktigt. Kan tänka mig att jag helt enkelt lutar för lite när jag kör utan skjuts, och det ger mig känslan att det blir svårare.
Har jag fel inställning på dämparna? Allt är orginal
..har provat att kompensera bakfjädern iom skjuts, men då fått känslan av att det igen blivigt svårare.
Jag är kort och väger runt 58kg. Dämparnas orginal inställning kanske är inställd för lite tyngre människor?
mvh fabbe
Här finns inte ett generellt svar på vad som är fel! Men en sak jag kommer att tänka på är hur hanterar du gasen när du kör själv? Lägger du gas på direkt efter att du har lutat hojen eller väntar du tills du har rullat in och kanske delvis igenom kurvan innan du lägger gas på?
Inställningen av fjädringskomponenterna påverkar liksom däckens skick hur hojen beter sig. Och det i allra högsta grad. Mitt råd till dig blir därför att mäta upp det sk. dynamiska sag som du har och justera fjäderförspänningen så att du har ca. 30-35 mm bak och 40-45 mm fram.
Mät enl. följande (ex. nedan gäller bakändan men kan appliceras fram):
1.) Ställ hojen på centralstödet eller tag hjälp av en kompis som lyfter bakändan så att fjädern (bak) är i sitt mekaniska topp-läge.
2.) Mät avståndet mellan bakaxeln och en bestämd punkt på kåpan under sadel. Vilken punkt spelar ingen roll välj bara en som är lodrät i förhållande till bakaxeln och mät alla mått till samma punkt (se nedan).
3.) Tag ner hojen från centralstödet.
4.) Mät avståndet mellan dessa båda punkter (se pkt. 2) igen. Skillnaden mellan det uppmätta måttet enl. pkt. 2 och det nyss uppmätta värdet = statiskt sag och bör vara ca. 10 mm.
5.) Sätt dig på hojen med all utrustning i den körställning du normalt har. Här kan kompisen behöva komma till hjälp att hålla balansen.
6.) Tag hjälp av ytterligare en kompis som mäter avståndet mellan samma punkter nu igen (se pkt. 2).
7.) Diffen mellan uppmätt avstånd enl. pkt. 2 och det nyligen uppmätta värdet enl. pkt. 6 är det sk. dynamiska sag:et och bör ligga på ca. 1/3 av tot. slaglängd av stötdämparen bak. Vilket i praktiken innebär i runda slängar mellan 30-35 mm på en gathoj av normal typ alt. lite sportigare.
Det statiska sag:et kan du endast påverka med hjälp av en ny fjäder och är inte lika viktigt som det dynamiska sag:et. Det är dock väldigt viktigt att det aldrig blir 0 mm.
Det dynamiska sag:et justerar du däremot med fjäderförspänningen tills du har "rätt" mått (se ovan). En tävlingsförare har i regel avsevärt mindre dynamsiskt sag tex. 20-25 mm eller kanske ännu mindre 15-20 mm. Men för gatbruk duger i regel 30-35 mm bak och 40-45 mm fram.
Gör sedan om samma procedur för framändan där du med fördel kan använda dig av ett buntband eller snöre som monteras på det innre gaffelbenet och som du sedan mäter mot. Glöm dock inte att ta bort det när mätningen är klar (det sammlas sandkorn som repar och plasten från ett buntband i sig kan repa innerbenen som är väldigt känsliga).
När dessa mått är injusterade behöver du "bara" justera resten. Kom dock ihåg att alltid när du gör en justering justera minst 2 klick eller minst 1/4 varv så du känner om det blev bättre eller sämmre. Finliret med 1 klick eller 1/8 varv kan du göra när du har hittat nästan rätt.
Orsaken till att du upplever hojen stötig bak när du har justerat fjäderförspänningen i samband med skjuts men ej dämpat ut rörelsen är att fjädern skjuter stötdämparen i topp pga. den större fjäderkraften. Du MÅSTE dämpa rörelsen när du justerar fjäderförspänningen för att behålla samma vägegenskaper!
När man skjutsar eller lägger på packning måste du justera fjäderförspänningen för att bibehålla rätt dynamiskt sag. Vilket är ENDA orsaken till att man på en gathoj behöver skruva på fjäderförspänningen. Å andra sidan körs en tävlingshoj alltid av samma förare och därmed med samma last. Så hydraulisk fjäderförspänning på en tävlingshoj är helt onödigt och bortkastade pengar!
Lycka till!
// Niklas