När jorden gått under, ska man ha diesel eller bensin?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja jorden kommer gå under. I alla fall samhället som vi känner det idag. Oavsett om det är kärnvapen, pandemier, zombies eller en kombination av dessa så är slutet nära förestående.

Man kan läsa listor över vad som först tog slut i Jugoslavien, som kanske bäst kan visa vad som kommer ta slut här när det är dags men det är alltid öppet för diskussion.

Jag funderar på att köpa post apocalypse bil igen och velar då över diesel vs bensin. Om försvaret hinner ut kommer det finnas tanks och skit att ta bränsle ur även om jag tror det finns mer bensin på mackarna. Vet att reserverna inte räcker många dagar så vi får hoppas på att själva slutet går fort.

På lång sikt tror jag att det är enklare att tillverka etanol att köra i bensinbilen än raps att köra i dieseln? Eller vad tror ni?

Att man ska ha en jänkemotor oavsett behöver vi väl inte diskutera. Drar mycket sås men motor går i många år utan service. B18 och annat äckligt åker man inte ens när man är själv på jorden med brist på bränsle.

Nå vad ska jag handla? Alternativen för mig är iofs japsdiesel eller jänkebensin.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag hade avvaktat till domedagen för då borde det väl vara rena smörgåsbordet med fordon? Dvs bara välja och vraka bland de övergivna bilarna.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag hade nog kört på diesel, mer robust konstruktion. Men det gäller att köpa nåt gammalt utan elektronik som kan krångla. En gammal dieselmerca hade nog varit det bästa alternativet tror jag.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag hade avvaktat till domedagen för då borde det väl vara rena smörgåsbordet med fordon? Dvs bara välja och vraka bland de övergivna bilarna.

Det kryllar ju inte av välbyggda offroadbilar på vägarna. Jag har gärna min klar när det skiter sig.

Jag menar alltså inte en nissan x-trail eller volvo xc90 utan typ en höjd jeep med elaka diffar och hasplåtar i hardox.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
det enda man behöver är ett tillhygge, ett stort samvete och att utnyttja styrkan i överaskningsmomentet. Dom svaga kommer att förse dig med det du behöver:tummenupp

Vad säger att inte inkallade plutoner av soldater eller gamla polispiketen bestämmer sig för samma sak? Att utgå från att man är bäst, störst och starkast är nog ännu dummare då än nu.

Att inleda väpnade konflikter medför skadade på båda sidor och det slipper man nog gärna när man just överlevt alla sina kompisar.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
pottatis.jpg
+
image002.jpg

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Varken eller. Det ska vara gengas intercooler förståss, det enda som skulle funka på sikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man ska givetvis ha en Elbil!

Med en rejäl Diesel och en rejäl Bensin generator fastmonterad..

Det är rätt enkelt att göra Biodiesel av gammal frityrolja (visas just nu på Discovery)

Men det är givetvis enklare att jäsa och koka sprit.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Elbil, laddad av stirlingmotordriven generator.

(Stirlingmotorer arbetar genom att luft värms upp och kyls ner för att få tryckändringarna som driver kolven, alla värmekällor kan driva den - med andra ord, brinner det så duger det.)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En bensinare går ju att köra på rätt många bränslen och en gammal B18/B20 eller likande av annat fabrikat är rätt tåliga. Har man förgasare och gammal klassisk brytartändning kan man enkelt anpassa den.

En gammal tändkulemotor går ju att köra på det mesta så det kan vara ett alternativ.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad säger att inte inkallade plutoner av soldater eller gamla polispiketen bestämmer sig för samma sak? Att utgå från att man är bäst, störst och starkast är nog ännu dummare då än nu.

Att inleda väpnade konflikter medför skadade på båda sidor och det slipper man nog gärna när man just överlevt alla sina kompisar.

Sådär resonerar bara en notorisk pucktvåa. Med en 50mm:are genom hypofysen så besvarar man sällan elden.

Sniper+%252837%2529.jpg

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Solklart diesel,gärna lågteknologisk som en gammal merca geländewagen.
Lär väl finnas många lastbilar med stor tank ståendes efter apokalypsen som man kan slanga diesel ur, dessutom är finns det ju tankar på i stort sett varje bondgård. i värsta fall kan man köra på villaolja. På mackarna finns det oftast fler bensinpumpar men åkerierna tankar väl ofta på egna tankställen som troligen har stora tankar.
Fartyg och stora fritidsbåtar drivs väl av motsvarande diesel, ännu en källa till drivmedel
Dessutom långsiktigt, bensin är väl mer lättflyktigt och åldras väl snabbare, man skall ju kunna tanka 20år efter katastrofen också :)

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Solklart diesel,gärna lågteknologisk som en gammal merca geländewagen.
Lär väl finnas många lastbilar med stor tank ståendes efter apokalypsen som man kan slanga diesel ur, dessutom är finns det ju tankar på i stort sett varje bondgård. i värsta fall kan man köra på villaolja. På mackarna finns det oftast fler bensinpumpar men åkerierna tankar väl ofta på egna tankställen som troligen har stora tankar.
Fartyg och stora fritidsbåtar drivs väl av motsvarande diesel, ännu en källa till drivmedel
Dessutom långsiktigt, bensin är väl mer lättflyktigt och åldras väl snabbare, man skall ju kunna tanka 20år efter katastrofen också :)

Diesel åldras väl också?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
diesel solklart..
Dels går det ju att köra den på det mesta, sedan är det bara att leta upp ngt lager/raffinaderi osv så finns det mer än vad du kan förbruka i bilen i sig.
men visst en elbil med generatorer och solladdning osv vore kanske något, men jag undrar om inte batterierna blir svåra att fippla med efter ett tag..

men jag tror nog mer på lastbil eller liknande och inte en bil..

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield