När köpa båt?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej!
Att köpa båt är ju också säsongsreleterat, så som med att köpa hoj.

Men finns det några extra trix man ska komma ihåg?

Funderar på en modell mindre båt, Har siktat på en buster M med 40hp, prisklass ca 150.000.

Brukar priserna sjunka markant på utgående årsmodeller på hösten/våren? Brukar det vara stor vårförsäljning på våren med rea-priser?
När säljer båtägarna sina båtar, när ska man klippa till på en begagnad, ifall man har bra förvaringsutrymmen?

Som man vet så är båtmarknaden idyllisk för köparen, båtar går väldigt dåligt åt för tillfället.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
I år är det riktigt trögt på båtmarknaden, både privat och vid nyförsäljning. Du kan nog göra en mycket bra affär när som helst tror jag. Många som är halvdesperata..

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Men just Busterbåtar är väldigt stabila i priset. Räkna inte med någon större skillnad.

Merovingian

Guest
Har du bestämt dig för just en ny båt, eller över huvud taget båttypen?
Det är förhållandevis ganska lite båt per krona. Nu håller jag inte i dina pengar, men jag skulle definitivt spanat begagnatmarknaden efter något mer prisvärt.

Inköp efter ändamål. Hur kommer du använda den?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
I dessa tider brukar beg.marknaden hålla upp sina priser rätt bra eftersom så få vill köpa nytt.

Är det nytt du är ute efter så är detta helt rätt tid. Ring runt och fråga lite olika butiker vad dom kan ge dig för generös deal. Fulltankad med blingbling-puttifrånkorvar och extra lång ankarlina borde du få i priset tycker jag :D

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har du bestämt dig för just en ny båt, eller över huvud taget båttypen?
Det är förhållandevis ganska lite båt per krona. Nu håller jag inte i dina pengar, men jag skulle definitivt spanat begagnatmarknaden efter något mer prisvärt.

Inköp efter ändamål. Hur kommer du använda den?

Tack för svaren!:)
Jag vet att Buster är en dyr båt, men jo, det är bestämt att det skall vara en Buster M ( kanske L/XL, om man blir köpglad), men buster iaf.
Möjligvis kan man sikta in sig på en nåt år begagnad, men båtar har ju inte samma tendens som bilar (och hojar) att de sjunker äckligt mycket i pris.
Båten skall i huvudsak fungera som transportmedel mellan stugan och hamnen för 2-4 personer med last.

I dessa tider brukar beg.marknaden hålla upp sina priser rätt bra eftersom så få vill köpa nytt.

Är det nytt du är ute efter så är detta helt rätt tid. Ring runt och fråga lite olika butiker vad dom kan ge dig för generös deal. Fulltankad med blingbling-puttifrånkorvar och extra lång ankarlina borde du få i priset tycker jag :D

jepp, MEN.
På beg. marknaden kan man hitta kap nu, då det finns de som "MÅSTE" sälja sin båt pga ekonomiska orsaker, den som säljer för att "kanske byta upp som om man får rätt pris för den gamla" så håller priset, och kan anses som förhållandevis dyra. Dessa båtar sjunker ju heller inte i värde som en tex bil som blir ett år äldre, ifall den inte blir såld.

Last edited:

Bjukka_Larsson

Mr_Evil
Gick med
5 May 2009
Hoj
1999,Suzuki GSX750F
Köp så sent som möjligt på säsongen.
Då brukar flera va desperata och inte vilja ha båtar i lager eller i sjön.
Strax innan det är dax att dra upp för säsongen brukar det finnas lägen, men det kanske är annorlunda i år när det är lite mer kris i Sverige...

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Lite liten motor, om du går upp till 60hk så kommer du kunna köra lite roliga vattensporter också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati