När Kolvbyte RS?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
När har ni som kör RS bytt kolv i era? Vad har ni fått för tecken på att kolven är sliten? /Chrille :va
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Tzr91 skrev:
När har ni som kör RS bytt kolv i era? Vad har ni fått för tecken på att kolven är sliten? /Chrille :va

Den var bytt vid 1200 mil.
Dålig kolv ger:
Svårtstartad.
Dåligt komp.
I vissa fall rassel
Lägre effekt.
Ta loss cylinder så ser du om den är sliten.... :7peta
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Min har ju gått 1250mil nu. Det kanske är dags för kolvbyte? Vad ska man mer byta samtidigt som kolven? Vet ni något billigt ställe? :3freak
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tzr91 skrev:
Min har ju gått 1250mil nu. Det kanske är dags för kolvbyte? Vad ska man mer byta samtidigt som kolven? Vet ni något billigt ställe? :3freak

Nållager(kolvbultslager som vissa säger) och topplockspackning
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Tecken på min är att den dör om man inte varvar över 3000varv. Den orkar inte heller över 9000varv på 3an och uppåt, den gör bara runt 130-140. Kan det ha med sliten kolv att göra? :confused: :va
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Inte kolvringar med, lr vad det heter? Vad kan allt kosta ungefär?
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Den går ju att köra, så den har väl knappast nypt?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Anton_Ljunghusen skrev:
En värmenypt hoj går ofta att köra.. fast inte på låga varv
samma var det med min NS.. den nöp men gjorde inga 130!.. toppade väl runt 120 sen.. "stor skillnad" :tungan Var tvungen att varva sönder för att få den att ge nån effekt.. men över 9k varvade den lätt!
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Om den har värmenypt, vad behöver jag byta då? kolv, ringar, topplockspackning? nåt mer?
 

Powerade

Honda The Power Of Yor Dreams !
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Bitterna!
Hoj
Honda CBR125R -04,
kolvbultslager,cylinderfotspackning är väl ingen nackdel att byta tror jag...
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Om kolven är dålig så har du väl kvar samma motorkaraktär? Du får ju inte en helt annorlunda motor. Börja och kolla så att avgasportarna fungerar som dom ska.... Har den alltid var så som den är nu?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
AndersJohansson skrev:
Om kolven är dålig så har du väl kvar samma motorkaraktär? Du får ju inte en helt annorlunda motor. Börja och kolla så att avgasportarna fungerar som dom ska.... Har den alltid var så som den är nu?


nej, men man märker hur effekten minskar hela tiden. Och orkar inte lika mycket och sånna saker.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Märkte av det när jag bytte från 16 till 17drev. Hade ju inte gasat så mkt med 16drevet.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:
nej, men man märker hur effekten minskar hela tiden. Och orkar inte lika mycket och sånna saker.


Han säger att den tvärt dör efter 8000-9000rpm. Jag tycker det låter som avgasportarna är stängda/ fastnat nere. Men det kan lika gärna vara kolven. 1250 sen ny? Ja kanske dags för en nyt kolv ändå!
Skruva och kolla den enda som ger oss svaret på frågan!
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
AndersJohansson skrev:
Han säger att den tvärt dör efter 8000-9000rpm. Jag tycker det låter som avgasportarna är stängda/ fastnat nere. Men det kan lika gärna vara kolven. 1250 sen ny? Ja kanske dags för en nyt kolv ändå!
Skruva och kolla den enda som ger oss svaret på frågan!
fast avgasporten är stängd så ska den inte dö. Utan den varvar vidare bara.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
DJM skrev:
fast avgasporten är stängd så ska den inte dö. Utan den varvar vidare bara.
TZR91 skrev:
Så här skrev han:
Hej alla 125åkare ! Det är så att jag har en aprilia rs 02a. Tycker den går lite konstigt eftersom effekten avtar vid 9000varv på varje växel, ska det vara så? Rödmarkeringen går vid 11k. Den är helt ostrypt och det sitter en giannellikrök och orginalljuddämpare på. Framdrevet är 17kugg. Det är väl orginal? Vad kan vara fel? Tacksam för hjälp//Chrille .

Menade inte att den dör och stannar utan att som i beskrivningen ovan tappar effekt. "Den varvar utan att få effekt" kan man väl beskriva det? :va
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top