När Kolvbyte RS?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Ja den tappar effekt efter 9000varv, men den orkar varva vidare på dem 3 första växlarna, men inte på dem högre.
 

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Min har gått ca 1170 och precis varit inne på 1200 mila service. Vet någon om de kollar hur det är med kolv och cylle på en sådan service. Dem sa iaf inte någonting om att det var nått som var dåligt. Jag har iaf inte märkt någe problem med min :)
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Okej! skönt! Är den ostrypt lr? Hur fort går den?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Maveriq skrev:
Min har gått ca 1170 och precis varit inne på 1200 mila service. Vet någon om de kollar hur det är med kolv och cylle på en sådan service. Dem sa iaf inte någonting om att det var nått som var dåligt. Jag har iaf inte märkt någe problem med min :)

Nej dom lär inte riva någonting där inte...
Byt kolv nu
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Behöver kolven bytas efter redan 1250mil?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tzr91 skrev:
Behöver kolven bytas efter redan 1250mil?


Tjao.. ja.. Lite väl sent kan man tycka också (800-1000 mil brukar jag säga)

Bättre att vara på den säkra sidan (förhindra ras) och det blir ganska stor skillnad med en sprillans ny kolv i skutan
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Okej! Vet du nåt billigt ställe som säljer det som behövs?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Anton_Ljunghusen skrev:
Tjao.. ja.. Lite väl sent kan man tycka också (800-1000 mil brukar jag säga)

Bättre att vara på den säkra sidan (förhindra ras) och det blir ganska stor skillnad med en sprillans ny kolv i skutan

Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tzr91 skrev:
Okej! Vet du nåt billigt ställe som säljer det som behövs?

Ring till ebos om du ska ha tag i kolv/nållager och hela kitet, Tyckte jag gav ganska shysst pris för alla mina grejor därifrån.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
H4 skrev:
Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.

Min NSR hade gått 3300 mil utan skurigt eller andra skador i cylindern med samma kolv tills jag bytade.

Och efter bytet har den också gått bra hittentils (Presterar som dom ska) så cylinderbyte ska nog inte behövas.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
H4 skrev:
Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.


Nja, cylindern slits inte såpass som kolven gör.. Har man en cyl utan nicasyl kan man passa på att hona den men eftersom det inte går med nicasyl så är det inte värt pengarna med en ny cylinder


Yup jag tvivlar inte på att en 2taktare kan gå 5000 mil med samma kolv men varför chansa när det handlar om så små pengar i förhållande till vad en motorrenovering kostar
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Anton_Ljunghusen skrev:
Nja, cylindern slits inte såpass som kolven gör.. Har man en cyl utan nicasyl kan man passa på att hona den men eftersom det inte går med nicasyl så är det inte värt pengarna med en ny cylinder


Yup jag tvivlar inte på att en 2taktare kan gå 5000 mil med samma kolv men varför chansa när det handlar om så små pengar i förhållande till vad en motorrenovering kostar

Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
H4 skrev:
Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.

Vad som "kan" hända? Elr?

Du kan ju få totalt motorhaveri och få byta vev/cylinder/kolv och det kostar. Klarar du inte göra det själv skulle jag nog inte ljuga om jag tippar på över eller ca 10k på verkstad. Dom skulle ha 6k bara för att dela och sätta i en ny packning mellan motorhalvorna på en Aprilia RS 125.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Vad är billigast, när det gäller kolvpaket o liknande, ebos eller geiwiz?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Tzr91 skrev:
Vad är billigast, när det gäller kolvpaket o liknande, ebos eller geiwiz?


geiwiz tror jag. 91e för en kolv med kolvringar och så.

Men mät upp cylindern!!!!!!! Det ska vara ett spel på 0.06mm mellan kolv och cylinder. Kom ihåg de när du beställer!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
H4 skrev:
Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.


Vet tyvär ganska lite om RS, men kan ta min TZR som exempel.
Gamla ägaren fick ett motorras och fick byta kolv, samtliga lager, packningar och vevparti. Det gick på 6000 spänn i delar, och TZR-delar är inte särskilt dyra.. Visserligen kan man kanske anse att han hade endel otur iom att han fick byta hela vevpartiet.

I rs är det cyl som gäller också (eftersom dom inte går att borra).. Går väl på 2000 ?

edit: P.s, tänk på att motorras vid fel tillfälle inte bara behöver drabba plånboken
 
Last edited:

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Ja vet. Men tror kolven är sliten men håller ett bra tag till. Tror det kan va avgasporten som krånglar lite, för den vill/orkar ju inte varva över 9000varv på dem 3 sista växlarna, sen dör den under 3000varv när man har kopplingen inne. Vad tror ni?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Tzr91 skrev:
Ja vet. Men tror kolven är sliten men håller ett bra tag till. Tror det kan va avgasporten som krånglar lite, för den vill/orkar ju inte varva över 9000varv på dem 3 sista växlarna, sen dör den under 3000varv när man har kopplingen inne. Vad tror ni?

Att den bara dör när den ska puttra på tomgång tror jag inte har med att göra att kolven är kass så länge det inte är större skador på den.

Kollat så hojen går rent ordentligt och är korrekt inställd i förgasaren?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ok, kör latstilen och ryck dän avgassystemet och slå ett kik på kolven med en ficklampa

Ser du iaf om den har några rejäla sidor.. på avgassidan

egentligen vill man kolla över hela kolven och mäta kolvringarnas tjocklek
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top