elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
När Stoner och de andra i MotoGP kraschar i ingång till kurvor, är det för att de fortfarande bromsar eller är farten så hög att greppet inte räcker till?
Man bromsar alltid in i svängar, men det är mer accentuerat och viktigt när man går in i riktigt snabba svängar som knyter åt. I Sverige fanns det en typisk sådan efter rakan i Falkenberg innan de förstörde den med en chikan. Där kunde man spara massor av tid.
I en hård inbromsning in mot en mycket långsam sväng så sparar man inte så mycket tid på att bromsa det sista, men man tar en icke obetydlig risk att framhjulet sticker iväg och man klotar eller får räta upp, tappar fart och får ett urkass spår ut ur böjen.
Generellt är det bättre att bromsa så man hela tiden har full koll, än att bromsa så sent att man börjar fundera på om man kommer att klara böjen eller inte. I det senare fallet så bromsar man oftast för mycket (eftersom man inte har koll), man väljer fel spår och tappar chansen att glida in en ev lucka mellan medtävlarna.
Förresten, ett visst hjulspinn, iaf rakt fram, måste ju vara effektivast? Stänger jag av antispinnen på bilen får jag mycket långsammare starter än om jag sköter det själv och startar med visst hjulspinn. Å andra sidan så sänker bilen bara motoreffekten genom att bara fimpa tändningen. Hojar, å andra bilar, kanske har mer sofistikerade system?
15% slip ger bäst friktion mellan asfalt och gummi.
Både vid ax och broms.
Last edited: