sandstream
Guest
Men du har ju rätt, en del ser på sporten som du görVa! Du kan ju inte bara avfärda mitt 20-raders inlägg sådär med en handviftning. Lite mer reflektion och analys är jag väl värd. Du måste ju svara på varför, förstår du...
Men du har ju rätt, en del ser på sporten som du görVa! Du kan ju inte bara avfärda mitt 20-raders inlägg sådär med en handviftning. Lite mer reflektion och analys är jag väl värd. Du måste ju svara på varför, förstår du...
Ingendera, man ser på racing för att se förarPRESTATIONER. Och från det perspektivet framstår inte heller förardominans som något negativt. Jag anser det vara ett privilegium att ha få uppleva Rossi-eran, se honom köra om och ifrån allt och alla. Jag missade Doohan och det grämer mig.
Jag gillar att titta på simhopp också, men då mest för att de har tävlingsprocedur och ett poängsystem som gör att tävlingen kan avgöras i sista stund och att det brukar vara den där underbara svenska kommentatorn (vad är det nu han heter igen?) som lotsar en genom tävlingen. Min upplevelse är till stor del beroende av tävllingsupplägget, poängstriden och kommentatorn eftrsom jag själv inte riktigt förstår och uppfattar skillnaden mellan ett jättebra och ett superbra hopp. Magplask kan jag se, men att de vinklar foten i upphoppet och sådär, det ser jag först i slowmotionreprisen efter att kommentatorn uppmärksammat en om det.
Om man själv kör MC, sett tävlingar live, har tävlat lite och följer försäsongen och tävlingshelger i sin helhet så känns det mindre viktigt att se förare köra sida vid sida. Vad är det för vits med att försöka förstå något genom att följa det både i sin helhet och på detaljnivå när man egentligen bara vill ha en överaskning? Då är det bättre att spela på lotto, där är man ganaterad att få ett oväntat resultat. För på sätt om vis slutar ju själva tävlingen när loppet startar, jag ser loppet mer som en summering av förberedelser. Men visst, om man klipper bort allt som händer innan och efter loppet, om man inte förstår varför ett ekipage är snabbare än det andra så kan loppet framstå som rent trist, då vill man hellre att loppet ska vara som att välta ut en skål köttbullar i en trappa, allt huller om buller, ingen logik, ingen historia. Då spelar det liksom ingen roll vem som vinner, så länge alla dunsar ner för trappstegen samtidigt.
Skojar du, är lat eller helt enkelt inte förmögen till reflektion kring ämnet? Jag häpnar ärligt talat. Genom att inte kommentera Teddys svar med mer än en axelryckning blottlägger du ju dina bevekelsegrunder för att skriva på Racingforumet rätt väl...Men du har ju rätt, en del ser på sporten som du gör
Skojar du, är lat eller helt enkelt inte förmögen till reflektion kring ämnet? Jag häpnar ärligt talat. Genom att inte kommentera Teddys svar med mer än en axelryckning blottlägger du ju dina bevekelsegrunder för att skriva på Racingforumet rätt väl...
Det Teddy skrev handlar ju om själva kärnan i all racing, så även roadracing: kampen på banan är en del av många delar och för att en förare ska se överlägsen ut på banan måste alla dessa delar funka perfekt: förarens fysik, hans psyke, kontakten mellan honom och teamchefen, hans mekaniker/teknikers förmåga att göra rätt justeringar utifrån förarens feedback, tillverkarens hängivenhet och kompetens m.m, m.m.
Att välja att bortse från ovanstående och hävda att MotoGP handlar om 40 minuters underhållning där ett bra race är lika med ett tätt race, är som att värma Felix Farmarbiff i micron och hävda att man är intresserad av matlagning och uppskattar vällagad mat. Inte speciellt trovärdigt.
Som nazurro skrev kunde man se när Doohan höjde sig till den där nivån som ingen annan kunde matcha. Inför inbromsningarna flög skallen upp som en projektil från skyddet bakom kåpglaset. Inte graciöst eller snyggt, som Criville eller för den delen Rossi. Aggressivt! Han piskade NSR:en och det var en njutning att se hur han drygade ut ledningen med mer än en sekund per varv trots att ledningen redan var sådan att han hade vunnit genom att köra förhållandevis lugnt i mål. Istället höjde han tempot för att visa sina motståndare att de inte var i samma klass som han. På samma sätt satte han en ära i att vinna säsongen sista race även om han redan var klar mästare; bara för att demoralisera sina konkurrenter maximalt över vintervilan inför nästa säsong. Och det fungerade. Den som förstod detta kunde se auran runt Doohan och hur den påverkade de andra förarna i depån, på startplattan, på banan. Det finns mycket att skriva om detta - om man är intresserad av mer än de där 40 minutrarna vill säga.
Felix Farmarbiff...
Bra. Hur var det nu Gustav tidigare citerade Eddie Lawson? Något om att många inte respekterade racing. Det var i alla fall jävligt sant sagt....gör att jag helt enkelt inte har hjärta att ta bort det.
Nääähh. Det var Alberto Puig.Bra. Hur var det nu Gustav tidigare citerade Eddie Lawson? Något om att många inte respekterade racing. Det var i alla fall jävligt sant sagt.
Vi är olika helt enkelt och jag vet att det är väldigt svårt för dig att förstå. Jag accepterar din, Teddys och Nazzuros syn på racingen och ser därför ingen anledning till att komma med ett jättelångt inlägg som säger att sanningen är någon annan.Bla bla bla bla....
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |