När kontrolleras milen på en import hoj?

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
När kontrollerar man milen på en importerad hoj? Det måste väl vara vid registreringsbesiktningen?

Vilket papper står det på och skickar besiktningen in papper till skatteverket eller hur funkar det? Vem vet om min importhoj har gått under 600 mil?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bilprovningen sköter det vid regbesiktningen.
Så byta mätare alt. köra/skruva fram innan du visar upp den.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Bilprovningen sköter det vid regbesiktningen.
Så byta mätare alt. köra/skruva fram innan du visar upp den.

Ok men vad gör bilprovningen med papprena som dom fyller i milen på. Var skickas dom? Kollar även bilprovningen på mitt kvitto, vad det står för mil där?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bilprovningen skickar data inkl aktuell mätarställning till Vägverket och kollar inte köpekvitto och dylikt.

Dock måste du ha de utländska regbevisen med dig för fordonsgodkännande.

Fordonet måste vara beggat minst 6 mån och 600 mil,, så det är väl ingen ny hoj? Har du inte kommit upp i 600 så får du lösa det på diverse sätt som jag skrev.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Bilprovningen skickar data inkl aktuell mätarställning till Vägverket och kollar inte köpekvitto och dylikt.

Dock måste du ha de utländska regbevisen med dig för fordonsgodkännande.

Fordonet måste vara beggat minst 6 mån och 600 mil,, så det är väl ingen ny hoj? Har du inte kommit upp i 600 så får du lösa det på diverse sätt som jag skrev.

Den är 1.5 år gammal men bara gått 450 mil tyvärr. Synd att skruva mätaren eftersom om jag sen säljer den kan ju någon tro att jag skruvat ner milen istället för upp.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Den är 1.5 år gammal men bara gått 450 mil tyvärr. Synd att skruva mätaren eftersom om jag sen säljer den kan ju någon tro att jag skruvat ner milen istället för upp.

150 mil att köra bara alt. byta eller låna en mätare.

Det där är inte helt ovanlig sits du är i. En polare var i samma situation, när han köpte en nästan ny hoj av en handlare. Handlaren bytte mätare under regbesiktningen.

Lycka till
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Alternativet är ju en hoj som inte är regbesiktad eller att du får betala full moms...

Ser inte problemet riktigt
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Den är 1.5 år gammal men bara gått 450 mil tyvärr. Synd att skruva mätaren eftersom om jag sen säljer den kan ju någon tro att jag skruvat ner milen istället för upp.

vid import från eu land gäller att fordonet varit i trafik 6 månader i det land du köpt fordonet ELLER att fordonet rullat mer än 600 mil för att den inte ska räknas som ny och därmed slippa moms.


Så det är bara till att regga den och se glad ut :tummenupp
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
vid import från eu land gäller att fordonet varit i trafik 6 månader i det land du köpt fordonet ELLER att fordonet rullat mer än 600 mil för att den inte ska räknas som ny och därmed slippa moms.


Så det är bara till att regga den och se glad ut :tummenupp

Tyvärr är det 6 månader OCH 600 mil. Har kollat detta med skatteverket.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
men är den köpt i Euland behöver du int emomsa?

Jo det är väl klart att du måste...

Köper du en ny cykel inom EU betals moms i det land du registrerar den. Säljer en tysk handlare den till dig så skall du betala priset utan moms. Sen åker du till Sverige och betalar vår moms när du reggar den.

Köper du en beggad cykel har någon redan betalt moms och då slipper du betala svensk moms.

Tanken är då att tänja på reglerna och antingen bara betala tysk moms trots att cykeln du köper är ny eller så är du ännu fräckare och glömmer att betala både tysk och svensk moms.
 

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Daytona 675
Är det någon som importerat hoj nyligen och vet om bilbesiktningen verkligen reagerar på och skickar papper till skatteverket om milen skulle vara färre än 600?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det någon som importerat hoj nyligen och vet om bilbesiktningen verkligen reagerar på och skickar papper till skatteverket om milen skulle vara färre än 600?

Nej...

SBP bara noterar mätarställningen. Sedan skickas all registreringsdata automatiskt till särskilda skattekontoret som bestämmer om du har uppfyllt kraven för momsbefrielse.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
När jag köpte min Aprilia så hade den bara 500 mil på mätaren
men jag pratade med snubben på min ort som regbesiktigar hojar och han tyckte att det var ok ändå och skrev 650 mil vid regbesiktningen.:tummenupp
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
polaren lät teckna en försäkring i det land han köpte bågen från körde i swe tills dess hojen gått sina mil och sedan impoterade han den...
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Men det e väl bara o skruva upp 100mil. Varför skulle köparen kunna misstänka att du skruvat tillbaka mätaren? Det kan han väl misstänka i vilket fall som helst då?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Lustigt att skattefusk är helt tillåtet på sporthoj.com men inte skenförsäkring...

Enligt sporthojsmoralen så får man inte blåsa vinstdrivande företag men svenska staten går bra.. jag ser inte logiken i det, kan någon moralpolis förklara tack!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Dubbelmoralen är så stor att den spricker snart här. Det, och att moraltanterna har inte sett tråden ännu.


Jag säger bara alla dessa trådar där de hotar bilister till döden för att de kört ut från en utfart utan att minitiöst undersökt och lyssnat efter en raket.
En plastraket i 250kmh dönar sedan in i deras dörr och detta är självklart att bilisten gjorde fel för det står ju i regelboken... Eller?

Lustigt att skattefusk är helt tillåtet på sporthoj.com men inte skenförsäkring...

Enligt sporthojsmoralen så får man inte blåsa vinstdrivande företag men svenska staten går bra.. jag ser inte logiken i det, kan någon moralpolis förklara tack!
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top