När man ändå har plockat ner hojen cbr 900 rr Vad byta?

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Skall i vinter påbörja ett streetfighter bygge på min cbr 900, men iomed att jag tänkt lacka ramen och även motorn så kommer hela hojen i princip plockas ner, de ja kommer undvika är väl att riva motorn då ja har för lite kunskap att sätta ihop den igen :) men vad tycker ni är viktigt att byta när man ändå har isär så mycket?
1. hjullager, svinglager och styrlager? (trots att dom ej är dåliga)
2.något på motorn som inte kräver raketforskarkunskaper? alltså några packningar, slangar eller bara nått som bör rengöras i motorn när den endå är loss?

Kom gärna med massa förslag på vad som kan va bra att göra. :)

Mvh Gabriel
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett lagerpaket med de flesta lager är ju en ganska bra sak när man ändå har alltig nedplockat. Brukar ju vara hyffsade kostnader ifall man plockar ifrån t.ex. England.
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
ja som sagt så får de bli.. ös på med förslag :) sen att man kanske inte gör allt men va fan bra med tips och ideer.
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
vet du förresten nån bra återförsäljare i england som har kompletta kitt? kolla lite på ebay nu men då är de var sak för sig.. alltså framhjul bakhjul mm..
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
If it aint broken dont fix it!

Lägg pengar och tid på något kul istället.

Se till att allt är rent och nyoljat så håller det säkert massa år till.
Bankar du ur ett fabriksmonterat lager som är helt och sedan monterar ett eftermarknadslager så är det större sannorlikhet att detta lager parjar före original.
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
hmm ja de har du ju visserligen rätt i också :/ tänkte bara att de vore smidigt när den ändå är nere. men som du säger är de inte dåligt så är de väl dumt kanske..
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Varför inte passa på göra ventiljustering och rengöra förgasare. Kolla så insugsgummin är sjyssta, avgaspackningar. Billiga prylar som om dom är dåliga ger kass gång.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
vet du förresten nån bra återförsäljare i england som har kompletta kitt? kolla lite på ebay nu men då är de var sak för sig.. alltså framhjul bakhjul mm..
Har inte koll på rak hand vilka har hela kitt inne, men kör de vanliga www.wemoto.com, www.davidsilverspares.co.uk eller så söker du på "OEM parts Honda CBR900RR". Sen hittar du en butik i England eller tyskland.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
If it aint broken dont fix it!

Lägg pengar och tid på något kul istället.

Se till att allt är rent och nyoljat så håller det säkert massa år till.
Bankar du ur ett fabriksmonterat lager som är helt och sedan monterar ett eftermarknadslager så är det större sannorlikhet att detta lager parjar före original.

Varför skulle ett eftermarknadslager vara sämre? :confused: erfarenhet lr? bara tror att det är så!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför skulle ett eftermarknadslager vara sämre?
När SKF tillverkar lager till Honda så handpolerar högavlönade chefer kulorna för hand med en cashmere duk innan de sätt in i lagret. När det gäller vanliga lager så smörjs de bara in innan de sätts in i lagret.
Eller så är det ingen skillnad alls på ett SKF-lager av Honda jämfört med ett SKF-lager till Honda.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När SKF tillverkar lager till Honda så handpolerar högavlönade chefer kulorna för hand med en cashmere duk innan de sätt in i lagret. När det gäller vanliga lager så smörjs de bara in innan de sätts in i lagret.
Eller så är det ingen skillnad alls på ett SKF-lager av Honda jämfört med ett SKF-lager till Honda.

Shit! Trodde det var Yamaha som hade handpolerade lager:huvet
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nej de behöver absolut inte vara sämmre. Kan ju vara bättre med.

Dock så brukar lager på sporthojar som är hyfsat omhändetagna sällan rasa. så att byta ett helt lager känns ju rätt så onödigt. Dock kan handteringen när man bankar ur ett fabriksmonterat lager för att sedan montera ett själv göra att man har ett något misshandlat lager (trotts att det är nytt).

Bättre kolla på grejer som ofta blir dåligt med ålder. typ gummidelar...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top