När och hur säsongspremiär på hoj?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hade min premiärtur idag men bara runt sjön och en liten snutt på en parkväg i byn med anslutning till sjön. Undviker asfalt när jag kör dubbat, men är det packad snö och is på vägen brukar det bli en sväng in till byn ibland på helgerna. Annars hänger det på när isen hemma på grusvägen försvunnit så jag tar mig ut till asfalten, mitt handikapp tillåter inte körning på is utan ordentliga dubbar både på hjul och fötter.

Har planer på att bygga skidor på trialhojen sen också, den orkar starta på 5an så då behöver jag aldrig växla det skulle kunna funka bra med kortare dubb man skruvar i utifrån.

 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
1e063803b7a07be17210dfbbcc648d91.jpg

Körde premiär idag! Tidigare när jag körde sporthoj eller liknande med rena asfaltsdäck så brukade jag försöka hålla mig till de börjat sopa i alla fall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Förutom en testrunda, så början april eller när det är ca 12 grader. Har hänt att våren kommit i mars med, men 12 grader brukar jag hålla mig till.
Inte lika tuff som ni hör, men lagom väder för skinnställ och varmt underställ. Förra året upptäckte jag vindtät halskrage. Kanske blir ett touring-ställ en vacker dag ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror *harkel* att jag talar för alla posörer, när jag säger att hojväder det är behagligt soligt o skönt i luften och risken för nattfrost o annat icke-motorcykel-önskvärt är gone by.
Hojåkning gör sig bäst i behaglig värme och i så lite onödiga plagg som möjligt.

Tack för mig o ha det så bra.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag tror *harkel* att jag talar för alla posörer, när jag säger att hojväder det är behagligt soligt o skönt i luften och risken för nattfrost o annat icke-motorcykel-önskvärt är gone by.
Hojåkning gör sig bäst i behaglig värme och i så lite onödiga plagg som möjligt.

Tack för mig o ha det så bra.

Sporthoj eller asfalts cyklar är jag helt med på det, men ska du ut och köra grus så gör det inget om det inte är 15 grader i asfalten sen är det alltid full skyddsutrustning vare sig det är skinnställ eller allväders


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju generellt sett perfekta vägar runt omkring här, utom just backen ut från vårt område, där är det blankis från vägkant till vägkant :gnissla Men så fort den är borta, eller abstinensen blir för stor, då blir det premiärtur!
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
I februari har vi haft många soliga dagar med 5-6 plusgrader så då har jag passat på, ett par mil då och då.

I morgon tar jag hojen till jobbet. Ska vara -3 när jag åker dit men strålande sol och 7+ när jag slutar!
Sporthoj med sportdäck såklart men vägarna är isfria och torra. Dom flesta iaf.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En Dnepr med sidvagn vore idealiskt på vintern, men det känns väl lite fel just nu...
En Sovjetisk hoj är aldrig idealisk men kan vara kul ändå.
Personligen har jag kört ytterst lite vinter med min eftersom det är otrevligt att meka vid vägkanten vintertid men jag kan konstatera att den rostar rätt fort även utan vägsalt och att det är spännande att ha tre assymetriskt placerade hjul med väldigt ojämn viktfördelning vid halka.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Allvädershojen brukar få titta ut i slutet april när förhoppningsvis snö och is är ett minne blott. Sporthojen finns det ingen anledning plocka fram innan det är varmt och skönt i Maj.

Planen, likt alla andra år, är att köra mkt mera hoj än förut :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror *harkel* att jag talar för alla posörer, när jag säger att hojväder det är behagligt soligt o skönt i luften och risken för nattfrost o annat icke-motorcykel-önskvärt är gone by.
Hojåkning gör sig bäst i behaglig värme och i så lite onödiga plagg som möjligt.

Tack för mig o ha det så bra.
Minst 20 grader och sol, helst 25. Kör gärna i jeans och t-shirt, även om det är riskabelt. Kan man inte känna fartvinden och höra ljudet kan hojåkandet vara detsamma, det är den frihetskänslan man är ute efter. Nu kör jag mest på nästan bilfria 70-vägar på landet i o f s, vore det Essingeleden eller motorvägen i 140 fick det nog bli skinnställ och diverse kroppsskydd. Provade att åka med "jethjälm" för första gången sen moppeåldern förra sommaren, ger ytterligare en dimension till hojåkandet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ska byta olja och filter på lördag är planen sen kan jag rulla.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
En Sovjetisk hoj är aldrig idealisk men kan vara kul ändå.
Personligen har jag kört ytterst lite vinter med min eftersom det är otrevligt att meka vid vägkanten vintertid men jag kan konstatera att den rostar rätt fort även utan vägsalt och att det är spännande att ha tre assymetriskt placerade hjul med väldigt ojämn viktfördelning vid halka.
En fantastisk video på en restaurering av en dylik..https://youtu.be/y8HEZ-x4-_w
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gick ut i garaget igår och började plocka isär urmultin.
Stötdämparservice, rembyte och lite annat så är den snart på vägen, typ juni.
Suckijucki har inga bromsslangar :-( hovleverantören Hydroscand jobbar på saken.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Premiär idag på en av hojarna, 5 kilometer köra igenom förknasarna och såldes på ett kick ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Brukar hoppas på en tämligen sömlös övergång från snöskoter till motorcykel.
Slutet av april brukar tillbringas uppe i fjällen, där det finns åkbar snö, och under tiden kommer torra vägar fram.
Så, första maj är ofta ett premiärdatum.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så, första maj är ofta ett premiärdatum.
Vi bor verkligen i ett långt land. Jag körde en liten sväng på nyårsafton. Fast det kanske inte var säsongsstart? Utan säsongsavslutning? Jaja.... Inte så noga vilket. :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Idag var isen äntligen borta på vår uppfart, har banne mig inte ens vågat rullar ut den ur garaget för att jag var rädd för att den skulle glida omkull i nävarna på mig. Men idag blev det en tur till Hornbach, sedan hem därifrån via Tullinge och halva slingerbulten.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top