När på hösten/vintern ska jag passa på att köpa hoj?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Ska köpa en motard nu i höst eller vinter. Av erfarenhet har jag lärt mig att ha finanserna helt klara innan jag börjar leta. ><

Men vilken tid är bäst att leta? Jag vill ha många objekt att välja mellan. Och jag vill att priserna ska vara så låga som möjligt.^^ Börjar priserna redan rasa eller dröjer det till avställningstider då runt oktober eller november?

Modellerna som är aktuella är Husaberg FS 650 och KTM 625. Eller 660 om någon billig sådan kommer upp.

Ska inte fårga om modellerna här då jag vet att det finns massor av trådar om dom redan. Men måste bara dubbelkolla en sak: Det är 04 och framåt som gäller båda modellerna för att få så bra delar som möjligt va? Bra och uppdaterade kylning, fläktar, förgasare och så?

Vad ska jag ge för en 04 av respektive modell? Vilka miltal eller timtal ska hojen inte ha gått över helst? Är upp till 2k mil på en 625/660 okej utan att det ska bli dyrt att äga?

haya

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
zx9r-98
Du ska köpa mortaden i dec eller jan för då är alla utan kr,före jul och äfter
jul.:D

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
NU har priserna börjat rasa. Du har september på dig ungefär, sedan i oktober börjar marknaden dö. Efterfrågan blir nära noll, varpå säljarna drar öronen åt sig och sparar sina objekt till våren.

Du kan ha tur och fynda i vinter också, det kan vara någon enstaka stackare som blir desperat på pengar, men chansen är inte så stor att det är precis den hoj du är ute efter.

Summa summarum... september är månaden du ska köpa.

bergelin

Live Free or Die
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
Ingen än
Hur mycket sparar man på att slå till vid den här tiden på året egentligen? Säg att jag har en budget på runt 30k och ska köpa en begagnad sporthoj på blocket.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Inte ovanligt att det skiljer en 10 papp (om inte mer), men det är självfallet relativt till hojmodell och i vilken prisgrupp den ligger.. Har du möjlighet är det bättre att köpa på hösten, så mycket går dock att säga med all säkerhet.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Inte ovanligt att det skiljer en 10 papp (om inte mer), men det är självfallet relativt till hojmodell och i vilken prisgrupp den ligger.. Har du möjlighet är det bättre att köpa på hösten, så mycket går dock att säga med all säkerhet.

Tror du det är så mkt som 10 000kr i skillnad på en hoj i 30 000kr klassen?(frågeställaren hade den budgeten tror jag - inte trådskaparen)

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
Lånar tråden lite, hoppas det är okej :)
Funderar också på att köpa nu i höst/vinter men är ute efter en ny eller en som är 1 år gammal. Har kollat mest på Honda hornet 08 och sett att den går att få ny för ca 75 k, alltså 10 k nersatt redan. Någon som vet/tror att den sjunker mycket mer om jag väntar någon månad till ?

Har inte haft någon större koll på hojmarknaden dom tidigare åren men fick tips om att köpa hoj i dec var helt klart bäst för då var priserna som lägst för 09orn kom i januari.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag hade iofs tänkt att vänta lite till med att köpa hoj. Men september it is då! ;D

Men som sagt. Vad ska jag ge för en 625 från 04? På Blocket är ju priserna ga långt från varandra..

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tror du det är så mkt som 10 000kr i skillnad på en hoj i 30 000kr klassen?(frågeställaren hade den budgeten tror jag - inte trådskaparen)

Kan nog göra, även om det kanske är undantag snarare än regel. Kan tänka mig en sju-åtta lakan i den klassen.

stenne

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Aprilia Shiver 750 -10
Nu är det dessutom många som börjar plugga och behöver få loss pengar.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
tror nog att bottennoteringarna kan fås när löven börjar falla och det blir alltför krångligt/kallt att köra..

skulle tippa mitten/slutet av oktober eller så.

Tror nog att det beror lite på vad det är för hoj också..

en r1:a sänks så fort solen går i moln..
en offroad vid 30 minus och snöstorm,
eller körs med isdäck och militär-skidor på vintern :D

lite sportigare hojar har nog nått botten inom nån vecka, pendlarhojar om en månad etc..

vad jag kan anta iaf.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
...fick tips om att köpa hoj i dec var helt klart bäst för då var priserna som lägst för 09orn kom i januari.

Hos handlare kan det vara så, men om priset är viktigt så köper man ju knappast där...?

Annars stämmer det inte. De som inte fått sålt i september/oktober ger upp och inväntar våren - alltså färre annonser ute. Brukar mest bara vara handlarna som annonserar under vintern. Chansen är alltså mindre att du hittar just vad du vill ha.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Blir motarderna verkligen billigare på höst/vintern? Personligen skulle jag kunna tänka mig en motard och köra med när det blir kallare.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Blir motarderna verkligen billigare på höst/vintern? Personligen skulle jag kunna tänka mig en motard och köra med när det blir kallare.

Ju mer jag kollar på Blocket, desto säkrare blir jag på att motarder inte har någon förutsägbar prisutveckling. Ibland är en 06a betydligt billigare än en 02a med samma mil. Ena veckan är 660 svindyr och 625 bortvräkes. Andra veckan är det tvärtom. Oftast är hojarna uppenbarligen värda sin vikt i guld för att sedan nästan skänkas bort.. Jag kommer nog aldrig förstå eller lyckas invänta ett bra köptillfälle. Det bästa är att ha pengar på fickan och slå till så fort något intressant kommer upp.

Att Malmö och Skåne inte direkt är Sveriges motardtätaste område försvårar ju också jakten på en lagom hoj. När någon säljs i Jönköping så känns det som om grannen har sin ute på annons. ;D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy