Min första hoj, mellanklass GS500E, med 34hk spar man gärna in så mkt som möjligt på vikt och får ligga på i kurvorna om man ska ha en chans att hänga på/köra ifrån större hojar.Vad var det för hoj där detta besvarade dig?
Har aldrig kört så långt att jag skulle behöva byta däck, annars använder jag sidostödet. Är bara å ta hjälp av en kompis å luta upp hojen på det om man vill kolla fjädring, smörja kedja osv. Var på gelleråsen i förrgår och då körde vi hojarna på släp så då är det ju inget problem att få med sig depåstöd om man tycker att man behöver det.Tycker centralstödet är mycket smidigare än depåstödet att ha med sig. Inget är omöjligt, har tagit depåstöd med mig för däckbyte men vill inte asa med det på semester. Hur brukar du fästa det på 750-in på långfärd?
Skulle mitt centralstöd vara i vägen så måste jag ligga och slipa på motorkåporna.
Det var det dummaste jag hört att ditt centralstöd försämrade nedläggningsvinkeln... Sicket fjoll snack...
Ja det kan du ju få tycka, mitt stack ut onödigt mkt iaf. Jag slipade ner piggarna helt under fotpinnarna och la sedan omkull hojen så försäkringsbolaget löste in hojen då avgassystemet tog i trots bra med häng... Trivs mkt bättre med denna hoj, råkade bara skrapa i avgassyst en gång på gelleråsen i torsdags då jag slarva med hänget i en kurva. Står fast vid min åsikt
Har aldrig kört så långt att jag skulle behöva byta däck, annars använder jag sidostödet. Är bara å ta hjälp av en kompis å luta upp hojen på det om man vill kolla fjädring, smörja kedja osv. Var på gelleråsen i förrgår och då körde vi hojarna på släp så då är det ju inget problem att få med sig depåstöd om man tycker att man behöver det.
Ut och åk med er istället!
Absolut därav: "mitt stack ut onödigt mkt". Jag plockade bort mitt när fotpinnarna började ta i, onödigt att gå omkull pga det tänkte jag.Fast det där är ju olika beroende på vilken hoj man kör.
På min ZR-7:a som är måttligt sportig har jag kvar centralstödet. När jag kör på Knutstorp så ligger jag och slippar piggarna under fotpinnarna och har inte haft några problem att centralstödet tagit i. Såg också att jag slitit på däcket hela vägen ut (handledaren på BKK:n kommenterade det också), så ska jag lägga ner mycket till så får jag köra på däcksidorna istället (lowsider) ...
Å andra sidan så kanske däck med vassare profil än mina Dunlop Roadsmart tillåta mer nerläggninsvinkel, men då ska man nog ha en annan hoj också.
Haha då har man ett annat användningsområde än vad jag har och kör förmodligen en annan hoj. Har du inga möjligheter att lyfta hojen är det ju bara å spreja på sen rulla fram lite och spreja nästa bit och fortsätta tills man kommit hela varvet. Brukar köra på en liknande lösning fast pumpar upp under svinginfästningen då jag vill ha svingen obelastad....Trimmar dig lite, bara. Jag har dock tagit med depåstöd, däck och verktyg för att på plats kunna plocka av hjulet på plats och få däcket bytt. Verkstaden hade ont om tid, men kunde slänga in jobbet om jag kom med löst hjul. Så, vad gör man när man har en packåsna utan c-stöd och har skippat bil?
Smörjer helst efter körning då kedjan är varm. Där jag förvarar mc-n finns inte så många pålitliga kompisar varför andra lösningar måste till. Brukar spärra handbromsen med rem eller bläckfisk, hissa med domkraft på högra sidan av svingen så det blir ordentligt gjort. Din hoj är dessutom extremt lätt att tippa upp på sidostödet, på min känns det som att det blir en onödigt hög belastning men måste man så måste man..!
Skrev en lite retsam kommentar och sedär visst blev det diskussion...Att ni bara orkar diskutera ett centralstöds användande.
Ut och åk med er istället!
Det är bara touringhojar som har depåstöd ...
Haha eller hur!Inte enligt Expressens motorjournalist!
Han provkörde den nya zx10r:en för nå´t år sedan och tyckte det var katastrof att en så ny hoj inte hade centrallstöd. Hur fan fick han jobbet?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |