När ska man handla ny hjälm inför säsong 2012? När är det bäst pris?

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Har bestämt mig för att det ska bli en ny hjälm till nästa säsong.
Men då jag har några månader på mig så behöver jag ju inte stressa utan kan köpa när det är som bäst pris. Så då undrar jag när ni erfarna tror att detta inträffar?
Bör man vänta till efter jul. När kommer monsterrean?

Tipsa gärna om ställen där man kan åka och testa hjälmar i stockholm (gärna hyfsat centralt).

Tack :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du får väl kolla olika "driver" som körs, medlem i SMC? Är du det får du tidning med annonser. Tror det har varit olika rabatter vid firmor som säljer ex hjälmar på hösten för att få ut "gammalt" sortiment och in med nytt, likadant vid flera handlare.

Jag tror att nu är det nog ett gyllene tillfälle att handla rabatterad hjälm, alternativ annars är ju när mässan är som dock är i Göteborg nästa år.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Slog till på en Shoei Xspirit II - 4600:- på fcmoto.
Fortfarande mycket pengar men liiite billigare än listpris i tokholm.:)

Så ut å prova, notera storlek, beställ på nätet.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte min på Julas vinterrea i Sundsvall (Birsta) för 289:- nån gång i januari/februari för 2 år sedan. Dock sitter hjälmen lite lågt på min låga panna så jag har en "kökssvamp" i den upptill.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Kokssvampar-10-pack-28421/
Nytt visir till hjälmen (reservdel hos Jula) kom en vecka efter beställning till butiken i Sisjön Göteborg 60:-.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
köp min Airoh GP hjälm, om du nu är M i storlek, jävligt nice hjälm, en ny hittar du just inte billigare, har annons inne här=)

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Går alldeles utmärkt att att handla nu! Fick hem min nya nyss :banana
leonhaslam.jpg
Ebay+alkohol=Klipp!
//Micke

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Köpte min på Julas vinterrea i Sundsvall (Birsta) för 289:- nån gång i januari/februari för 2 år sedan. Dock sitter hjälmen lite lågt på min låga panna så jag har en "kökssvamp" i den upptill.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Kokssvampar-10-pack-28421/
Nytt visir till hjälmen (reservdel hos Jula) kom en vecka efter beställning till butiken i Sisjön Göteborg 60:-.

Jaha!!!! du kan använda visir på din hjälm.."LYX".När jag köpte min biltema hjälm så fick jag ta fram hålsågen och köra upp ett hål i framkant så nu ser jag iallafall vägen på ett öga...man kanske skulle unna sig ett hål till 2012 så jag ser trafiken på bägge ögonen..men det SVIDER så förbannat med alla flugor och mygg...:3freak

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Köpte en Thor Force 2 hjälm på det här stället: http://shop.1stmx.co.uk/index.asp för ca 1355:- inkl frakt, ord. pris i Sverige ligger på ca 3995:- Men visst, de säljer cross- och endurogrejer. Visar dock på hur mycket man kan spara genom att köpa utomlands OCH hur höga priserna är i Sverige egentligen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaha!!!! du kan använda visir på din hjälm.."LYX".När jag köpte min biltema hjälm så fick jag ta fram hålsågen och köra upp ett hål i framkant så nu ser jag iallafall vägen på ett öga...man kanske skulle unna sig ett hål till 2012 så jag ser trafiken på bägge ögonen..men det SVIDER så förbannat med alla flugor och mygg...:3freak

När jag köpte min moped hösten 2009 så köpte jag också hjälm på Biltema. Nu var det så skoj med moppen så jag köpte Suzukin två månader senare. Och precis som det gick från moppe till Sukkan så blev det från Biltema till Jula. Jula hjälmen är så mycket bättre.
Kör inte gärna mer än 90knyck i Biltema hjälmen. Full orkan i hjälmen och huvudet känns som det ska dras rakt upp. Undvikes.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Jethjalm-82194/

Vilken jag köpte på rea för 289kr hos Jula? Föregångaren till den här
http://www.jula.se/integralhjalm-med-visir-641062

isot

Ignorance is bliss
Gick med
17 Feb 2009
Hoj
sebeärr ärr ärr
Helmetcity.co.uk rekommenderas som psx sa, bra mycket billigare än här hemma och snabb leverans

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är i samma sits...

Dels behöver jag ny hjälm (min blev trasig) och vill veta var man handlar billigast, dels vilka hjälmar jag ska titta på?

Jag har kört XR1000 de senaste hjlmarna, men den finns ju inte längre och XR1100 kändes inte som att den satt lika bra. De har ändrat nåt i den så att M är för stor och S trycker konstigt.

Men hjälm är ju inget man går och provar fast man inte behöver så det var LÄNGE sen jag gjorde en tour nu.

Tips?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag är i samma sits...

Dels behöver jag ny hjälm (min blev trasig) och vill veta var man handlar billigast, dels vilka hjälmar jag ska titta på?

Jag har kört XR1000 de senaste hjlmarna, men den finns ju inte längre och XR1100 kändes inte som att den satt lika bra. De har ändrat nåt i den så att M är för stor och S trycker konstigt.

Men hjälm är ju inget man går och provar fast man inte behöver så det var LÄNGE sen jag gjorde en tour nu.

Tips?

Det finns ju XR-1000 kvar hos vissa handlare. (Kör också med en XR-1000 köpt på Helmet City UK)

Kollade Helmet city UK och fc-moto förra veckan och då hade de några XR-1000 kvar och de flesta var rabatterade. Nackdelen är väl att de inte har alla storlekar och grafik kvar. Så kolla någon av de sidorna. Helmet City UK var snabba med leverans när jag beställde så inga problem där.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Beställde i Söndags från fc-moto.de. De hade 10% på rubbet så det blev billigt på redan nersatt hjälm med 30%.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...