När ska man sälja?

Dumsnål

För dum för pop!
Gick med
1 May 2008
Hoj
'88 Suzuki GSX600F, '03 Suzuki SV650S, '12 KTM 690 SMC-R
Ja, vad tycker ni?

Har tre hojar som ska bort, och en ny som ska köpas. Nu har det vart några dagar med sol och "vårkänsla" (trots minusgrader), så jag började fundera lite. Som jag ser det så finns det två sätt att se på det;

1)
Sätt ut hojarna nu.
Fördel; folk börjar kika när solen dyker fram, mer exponering ju längre annonsen ligger ute.
Nackdel; kan vara svårare att sälja, lägre utgångspris då det inte riktigt är säsong än.

2)
Vänta tills det har "blivit vår på riktigt".
Fördel; suget har infunnit sig på riktigt, fler som letar hoj.
Nackdel; fler annonser ute, mer konkurrens om köparna.

Vad har jag glömt? Har jag fel på nån punkt? Vad säger kollektivet?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Vill man verkligen sälja så får man alltid varan såld. Är man en velpelle som vill försöka maximera säljpriset så är risken stor att man får ha kvar grejorna länge.

Vill jag sälja något snabbt lägger jag mig billigast på blocket,prutar inte en spänn och är oftast av med det jag säljer på ett par dagar,

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
för ca en månad sen var nog optimalt för att få bra betalt, priserna är fortfarande höga på blocket nu men har redan börjat rasa

Last edited:

Snowman89

Guest
Tidigare år har jag satt ut annonser precis när våren kommit.
Vilket ofta har varit kring början->mitten av april.

I år verkar marknaden dock vara helt stendöd. Min hoj är billigast på blocket samt nyskick men det är ingen som ens bemödar sig att höra av sig..

Dumsnål

För dum för pop!
Gick med
1 May 2008
Hoj
'88 Suzuki GSX600F, '03 Suzuki SV650S, '12 KTM 690 SMC-R
Det låter ju uppmuntrande för mig som redan lagt handpenning på den nya och kallt räknar med att få in x kronor för att inte sitta i sjön. :hihi

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tidigare år har jag satt ut annonser precis när våren kommit.
Vilket ofta har varit kring början->mitten av april.

I år verkar marknaden dock vara helt stendöd. Min hoj är billigast på blocket samt nyskick men det är ingen som ens bemödar sig att höra av sig..

men samtidigt, hade nån bjudit mig "billigaste på blocket pris just nu" för någon av mina hojar hade jag nog sålt allihop på stört. billigaste srad 22k, hyffsat men lång från billigt, billigaste africa twin 30k? jo tjena, säljer diReCt :D

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Vill man verkligen sälja så får man alltid varan såld. Är man en velpelle som vill försöka maximera säljpriset så är risken stor att man får ha kvar grejorna länge.

Vill jag sälja något snabbt lägger jag mig billigast på blocket,prutar inte en spänn och är oftast av med det jag säljer på ett par dagar,

Exakt så är det, testa med en av hojarna vet ja.

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag resonerar så här: Sälj så fort du kan nu, så slipper du själv tillhöra den kallsvettiga skaran som inte har hoj när säsongen drar igång. Då blir det bara panik och kostar tid, energi, åkdagar och troligtvis mer pengar än nödvändigt.

Det kommer inte var många tusenlappar som skiljer. Men det hänger ju givetvis på ekonomi och prioriteringar.
Visst kan man alltid sälja till överpris till någon om man har tur, ork och tid att låta den ligga ute, kanske om och om igen.

Hur mycket prioriterar du att med det snaraste ha pengar till att köpa hoj när du hittat vad du söker eller att redan ha köpte en hoj när vädret säger gooo?

Snowman89

Guest
men samtidigt, hade nån bjudit mig "billigaste på blocket pris just nu" för någon av mina hojar hade jag nog sålt allihop på stört. billigaste srad 22k, hyffsat men lång från billigt, billigaste africa twin 30k? jo tjena, säljer diReCt :D

En bekant blev erbjuden 50k för sin 690 som var en -09 i inbyte mot en ny. Sen när var inbytespriserna på firma högre än priserna på privatmarknaden?

Kollar man runt på blocket så kostar ju dessutom 625, 640, 660 i princip lika mycket som en 2-5år nyare 690.. Så om något så borde ju inte 690 ligga fel i prissättningen.

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Tänk oxå på att vara biligast ibland ger folk oro. Typ vad är kass på den.

Har ägt omkring 80 bilar o då köpt o sålt endel o tro mig ett fordon som liger
Precis över melldel pris oavset skick är snabbast o sälja.

Varför... Nja inte. Bryt mig bara e så :)

T.ex hade en mazda 6 06 rullat 12500 mil.
Låg runt 40-60 då. Behövde stålar fort så la ut den för
35 ingen hörde av sig. Sänkte till 30 o några få hörde av sig
och undrade vad som var fel på den.

Testa o höja till 43 o skrev att prutmån fans då jag behöver bli av med bilen och knappt 1 dygn
hade jag blivit av me den för 35 o killen tyckte han hade gjort världens affär ...

Så billigast är nästan ALDRIG bäst ;)

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
En bekant blev erbjuden 50k för sin 690 som var en -09 i inbyte mot en ny. Sen när var inbytespriserna på firma högre än priserna på privatmarknaden?

Kollar man runt på blocket så kostar ju dessutom 625, 640, 660 i princip lika mycket som en 2-5år nyare 690.. Så om något så borde ju inte 690 ligga fel i prissättningen.

Oxå fått högre bud vid inbyte än vid privat. Dom läser nog de genom skatter o avdrag :)

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Oxå fått högre bud vid inbyte än vid privat. Dom läser nog de genom skatter o avdrag :)

Dom löser det genom att nysäljet och att du får betala mycket mer för det än om du köpt utan inbyte. Det som är viktigast är vad man får ge imellan inte vad man får sin hoj värderad till.

Vilken av dessa firmor tror ni hade erbjudit dessa överpriser för hojarna om dom inte samtidigt fått sälja på er en annan dyr produkt med stor vinstmarginal på?

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Så klart. De som lever på :)

Menvet oxå att de fins kryphål för avdrag. Mårtenssons ger t.ex ibland minist 20 för inbytesbilen men priserna är samma mellan dessa erbjudanden och de har o göra med något med avdragen dom kan göra för mellan skillnaden som dom får in i kontanter och vad dom gör med inbytes bilen.

Fick de förklarat för mig en gång men mins inte exakt.

Snowman89

Guest
Dom löser det genom att nysäljet och att du får betala mycket mer för det än om du köpt utan inbyte. Det som är viktigast är vad man får ge imellan inte vad man får sin hoj värderad till.

Vilken av dessa firmor tror ni hade erbjudit dessa överpriser för hojarna om dom inte samtidigt fått sälja på er en annan dyr produkt med stor vinstmarginal på?

Fast samtidigt så ville ingen annan firma pruta en krona på hojen han bytte in om han köpte den kontakt.
Alla skyllde på att de hade så otroligt låga marginaler på den hojen.. Sen om det var sant eller ej det vet jag inte..

Men om man får välja mellan att betala fullpris och köpa den kontakt eller få 50k för en begagnad i inbyte, vilket ändå verkar vara över vad man får privat, så är det ju inte så svårt att välja..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sätt ut dem på blocket nu. Alla som planerar hojköp kollar runt regelbundet.
Och tänk på vad LinusE skrev i sitt inlägg 11:58

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ska man köpa vill man gärna ha den lite innan allt drar igång för att om nåt behöver servas eller lull lull ska köpas vill man göra det i lugn och ro.
Skapar en relation mellan mig och hojen samt kollar igenom allt så det är välfungerande innan jag sätter mig på den och riskerar livet.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Fast samtidigt så ville ingen annan firma pruta en krona på hojen han bytte in om han köpte den kontakt.
Alla skyllde på att de hade så otroligt låga marginaler på den hojen.. Sen om det var sant eller ej det vet jag inte..

Men om man får välja mellan att betala fullpris och köpa den kontakt eller få 50k för en begagnad i inbyte, vilket ändå verkar vara över vad man får privat, så är det ju inte så svårt att välja..

Ville ingen firma pruta på hojen han bytte in:confused:

Eller du kanske menar att ingen firma ville pruta på hojen dom skulle sälja varken man kom med inbyte eller ej och samtidigt betalade överpris för eventuellt inbyte så är det självklara valet att byta in hojen.

Vilken firma har som affärsidé att byta in hojar till högre pris än marknadsvärde? Jag tar gärna en adress eller länk så att jag vet vart jag i framtiden ska byta in min hoj och samtidigt köpa den nya till samma pris som alla andra handlare erbjuder efter rabatt!!!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tog mig nyligen ca fjorton dagar och en del frågemejl sedan så var Sevenfiftyn borta.Vad jag lärde mig av detta var att unga människor sms:ar och äldre ringer upp och har samtal om ämnet samt att det finns en mindre grupp som verkar samla på mc bilder. :crash

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...