När ska man skotta takhelvetet?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Mängden snö som taken är dimensionerad efter i södra Sverige brukar vara mindre än den mängd de är byggda för att klara i Norrland.

Jepp, kan systemet med snözoner. Men faktum är att de flesta tak som rasar in inte ens är byggda efter snözonerna. Med det inte sagt att man ska strunta i att skotta taket.

Men det är fortfarande allvarligare om du får snedbelastning.
Vårat garage står så lämpligt att det "alltid" blåser från ena hållet så det blir en driva i höjd med nocken på ena sidan. Det påfrestar något kopiöst.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Lite lustigt att vissa i tråden skriver "ingen i vårat område skottar taken" tro fan att taken rasar in :huvet
Har man dessutom anlitat billiga hantverkare så kan man nog räkna med en "kalldusch" :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den där var riktigt smart! Vad är det för material i plasten/gummit tror ni???

/KaliZ

Vanlig pressening, ju billigare desto halkigare är dom.

Såna där, eller varianten med skaft har används här uppe i inlandet i många år.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Den där var riktigt smart! Vad är det för material i plasten/gummit tror ni???

/KaliZ

Vanlig presenning. Det är halt som fan och när du väl skurit av snön räcker det mer än väl som glidlager.
Det somjag klurar på är vad man kan använda som stång på den "markbaserade" varianten.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Förra året hörde jag en "expert" på radion som sa att man ska vara uppmärksam på husets signaler. Om det knakar i huset eller är svårt att stänga dörrar tex är det ett väldigt bra tecken på att det är dags att sk8. Tycker det låter förnuftigt.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Förra året hörde jag en "expert" på radion som sa att man ska vara uppmärksam på husets signaler. Om det knakar i huset eller är svårt att stänga dörrar tex är det ett väldigt bra tecken på att det är dags att sk8. Tycker det låter förnuftigt.

Ja tänkte lite i samma banor, kanske så enkelt som när man tycker "de verkar vara lite väl mkt snö på taket" så är de nog det också

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skotta tak har jag aldrig hört talas om, inte när vi snackar sadeltak, mansardtak, valmat eller liknande med en lutning på det normala. Däremot så bör man skotta plantak och pulpettak då dessa oftast inte har något lutning.

Om du ändå prompt envisas med att skotta taket i onödan så ska du ge fan i att bara skotta en del av det. Allt måste ner då det är betydligt värre med ojämn viktfördelning på taket kontra jämn men hög viktfördelning.

Jag kan aldrig i min vildaste fantasi drömma om att du har klenare virke än 195 i dina takstolar och troligtvis limträbalk för avväxling vid kupa, även om du bor där nere i Danmark...
Du jobbar dessutom med att kränga försäkringar så nog kan du väl ge dig själv några extra sådana som ger dig mycket kosing om det nu får för sig att rasa in om det kommer ytterligare 1 meter snö och det börjar töa. För det är då du har problem, inte nu när snön är så lätt som den är.
Ska se om jag kan ta ett kort på mitt takhäng, innan vintern hade jag valmat tak, nu ser det ut som sadeltak :näsblod

Edit/ Du har ingen konstruktionsritning liggandes?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skotta tak har jag aldrig hört talas om, inte när vi snackar sadeltak, mansardtak, valmat eller liknande med en lutning på det normala. Däremot så bör man skotta plantak och pulpettak då dessa oftast inte har något lutning.

Det jag läste i våras om var inte takras, utan fuktskador av en jävla massa snö och is som blockerade kanaler för smältande snö och gjorde att vätskan kom in under taket i motsatt riktning det är tänkt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det jag läste i våras om var inte takras, utan fuktskador av en jävla massa snö och is som blockerade kanaler för smältande snö och gjorde att vätskan kom in under taket i motsatt riktning det är tänkt.

Det drabbade mina föräldrar... Det blev så mycket snö på taket som innebar sådan extra isolering att snön började smälta underifrån p.g.a. av värmeläckage från huset. Det smältande vattnet frös sedan när det runnit av taket och ner i hängrännorna. Eftersom det hela tiden smälte underifrån/innifrån så vandrade vattnet även in under den bildade isen och kunde på så vis ta sig in under överhänget och bygga upp en rejäl "isbro" som till slut nådde in under taket med följden att vattnet hade fri väg in...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Lite lustigt att vissa i tråden skriver "ingen i vårat område skottar taken" tro fan att taken rasar in :huvet
Har man dessutom anlitat billiga hantverkare så kan man nog räkna med en "kalldusch" :)

De takras som skett har ju varit underdimensionerade plåttak över idrottshallar, rasande villatak är väldigt ovanliga.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Intressant läsning!

Som konstruktör tycker jag inte att du behöver skotta än, kan inte tänka mig att det finns risk för att taket ramlar in på ett modernt hus om inget grovt byggfel begåts.

Som "vanliga" människa tycker jag du skall skotta om du är orolig.

Däremot skall man vara noggrann att skotta runt takfönster. Tror tom att Velux på sin hemsida erkänner att deras fönster läcker vid isbildning av stora snömängder.

Sen skall allt som skrivs på byggahus.se tas med en nypa salt. Många självutnämda profter där :hihi

God Jul!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hej Bullen.
5076209354_f92008e647_z.jpg

4656718155_05542b0b42_b.jpg

Var i bbg är det där? Är det i gamla området ovanför urmakarskolan?

intressant för en exil borensbergare som jag.

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Dom här behöver nog skotta taken.

Bifogat

• Taksnö.jpg
    Taksnö.jpg
    29.5 KB · Visningar: 165
  • Taksnö2.jpg
    Taksnö2.jpg
    36.1 KB · Visningar: 174
  • Taksnö3.jpg
    Taksnö3.jpg
    94 KB · Visningar: 204

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Högst troligt ja, frågan är ju bara vars dom lägger ribban, om det är norrlandsnivå eller skånenivå? :va

Ja, det blir ju svårt att sälja några hus någonannanstans än i skåne med skånenivå så...

Eksjöhus måste jag säga är ett av de mindre bluffaktiga bolagen. Byggkvaliteten är mycket bra i kåken :fakta

Var i bbg är det där? Är det i gamla området ovanför urmakarskolan?

intressant för en exil borensbergare som jag.

Det är alldeles brevid Urmakarskolan.

För att vara exakt här.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...