När törs jag svetsa i tanken?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
fyll den med vatten först, det är onödigt att chansa.
vattnet ångar bort när du svetsar.
har du vattnet kvar i tanken medan du svetsar så slår det sig inte så våldsamt heller.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?

Jag plockade bort kran och tanklock och sänkte den i badkaret över natten, jag lever än :banana

Körde fegistest också, höll en brinnande trasa på en lååång pinne över tankhålet medans jag duckade bakom en snöhög.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Rigge skrev:
Jag plockade bort kran och tanklock och sänkte den i badkaret över natten, jag lever än :banana

Körde fegistest också, höll en brinnande trasa på en lååång pinne över tankhålet medans jag duckade bakom en snöhög.
:rofl :rofl
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tänkte jag skulle slippa skölja ur den nu när jag har gått om tid på mig. Antar att det inte går att komma ifrån att det blir lite vatten kvar i tanken när man är färdig, och det vill jag ju inte ha i soppan sen....

Soppan borde ju dunsta bort rätt fort eller?

Men men, det kanske bara är att bita i det sura.....
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Macke skrev:
Tänkte jag skulle slippa skölja ur den nu när jag har gått om tid på mig. Antar att det inte går att komma ifrån att det blir lite vatten kvar i tanken när man är färdig, och det vill jag ju inte ha i soppan sen....

Soppan borde ju dunsta bort rätt fort eller?

Men men, det kanske bara är att bita i det sura.....

Ta T-sprit och skölj ur tanken med efteråt så får du bort vattnet och T-spriten gör att det lilla vattnet som blir kvar efter sköljningen dunstar snabbt.
 

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Lidingö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Du får aldrig under några omständigheter svetsa en tank utan att fylla den med vatten, inte bara pga. de bensinånger som kan vara kvar utan de ånger som bildas i tanken medan du svetsar :brinnerup
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
knas81 skrev:
Du får aldrig under några omständigheter svetsa en tank utan att fylla den med vatten, inte bara pga. de bensinånger som kan vara kvar utan de ånger som bildas i tanken medan du svetsar :brinnerup

Typiskt.... :)
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Oavsett om du har vatten eller inte, se för fan till att en ev explosion har nå'n stans att ta vägen, dvs inget lock på. Normalt sett blir det bara en liten "poff" när du sätter svetsen i den, men om den är helt pluggad kan den fara iväg som ett popcorn ( hände med en polares motivlackade chopper tank, vatten fylld och pluggad men med lite ångor kvar)

En väl luftad tank med öppet lock är bara att sätta svetsen i, kan poffa till lite men sen är det bara att köra.
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Du vattenfyller tanken vid svetsning.
Töm ut så mycket vatten du kan.
0,5l k-sprit till full tank.
1 träningspass tills tanken är tom.
Klart.
Så gjorde i alla fall jag och det var inga problem.
Fast jag lödade tanken istället för att svetsa.
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
Tjena.skit i vatnet o spola ur den me kvävgas.då är du på den säkra sidan :tomten
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag känner en handfull människor som har gått i samma fälla. Svetsat i tankar som har varit ordentligt ursköljda och kontrollerat en gång extra med lågan i tankhålet att det inte ska smälla. Sedan efter ett par minuters svetsning så smäller det och tanken och ögonbrynen är sig inte likt igen.

Kvävgasfyllning med kontinuerlig påfyllning låter som ett lite säkrare sätt i alla fall.

Min granne svetsade en jeepdunk. Jodå, det gick bra, men efter ett tag så small det. Men när all luft exploderat ur dunken ( eller hur man ska säga), så åkte locket igen och det blev ett undertryck i dunken. Dunken blev platt som en pannkaka och blev till skrot iställe för lagad. :) :tummenupp :banana
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u
 

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
ca Borås
Hoj
Derbi 125
Macke skrev:
Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...

Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.

Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?

Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
Fråga: Har du hål i tanken ? Om inte så tar du en Värmepistol och en tennstav värmer fast tennstaven i bucklan (plåtren) men för att få tennstaven att fastna måste du ha flusmedel på plåten. När sedan tennstaven sitter fast tar du en draghammare med en klämma fram på, nyper fast klämman på tennstaven och drar ut bucklan och tennspacklar upp resten. För detta behövs inte speciellt mycket värme så någon fara för kaboom uteblir. Men har du hål är det svetsning som gäller.
//Musse
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
ulf_lundin skrev:
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u


En ordentligt stor nibbler kanske funkar?
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
ulf_lundin skrev:
En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.

Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.

Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u


Jag kapade ned min oljetank med vinkelslip o det var inga problem. Öppnade manluckan samt hällde i vatten och några dagars vädring.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Gixxer Rolle skrev:
Jag kapade ned min oljetank med vinkelslip o det var inga problem. Öppnade manluckan samt hällde i vatten och några dagars vädring.
måste ju vara mycket smidigare med skärbrännare,,, och framförallt tystare :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top