freddexwing
дьявол
Fredde Meck skrev::corn
....tänker på popnit tråden.....
Kan man svetsa bort en popnit?
Fredde Meck skrev::corn
....tänker på popnit tråden.....
Per Fireblade skrev:Tjena.skit i vatnet o spola ur den me kvävgas.då är du på den säkra sidan
Fel tråd!freddexwing skrev:Kan man svetsa bort en popnit?
Fredde Meck skrev:Fel tråd!
andersson turbo skrev:Vanlig argongas eller argonmix från migen duger bra
har aldrig haft problem med explotioner
Dieseltankar är mycket farligare att jobba med då det skapas farliga ångor vid uppvärmning vilket det inte gör med bensintankar som luftat länge
Fyll inte en plåttank med vatten den blir fördärvad ( rost)
sen har man kul att få den ren igen
T-sprit ger om möjligt ännu mer tändkraftiga ångor
Det vet väl varenda kotte som lekt med bensinbomber mm
mycke lättare att få knallar med sprit
har jag inga bensin ångor kvar skiter jag i om jag har 20 procent syre sörruM:et skrev:Och när du slutar "spola" med kvävgas, vad tror du händer då?
Jo kvävgasen och den omgivande luften söker jämlikhet och ett tu tre så har du 20 % syre i tanken igen....
Ska kvävgas användas så ha kontinuerlig genomströmning med rätt så hyffsat flöde i så fall.
Gör som jag ska göra istället.ulf_lundin skrev:En släkting fick 85 % brännskador när ett oljefat exploderade vid svetsning...
Har själv lagat jeepdunk utan problem efter vattenfyllning.
Har en 3 kbm oljetank i källaren som skulle behöva tas ut i bitar; tror jag drar gränsen lite tidigare o låter proffsen göra det.
Fast i med 2.9 kbm vatten och sen börja m 'locket' o vinkelslip kanske....
(Skämtar mest. Tror jag.)
/u
flykay76 skrev:Stackars Macke.... sååå många goda (?) råd...
Hmm. Måste väl till rediga don isf. Går det att hyra sån ?Drkosmos skrev:Gör som jag ska göra istället. Använd tigersåg.
ulf_lundin skrev:Hmm. Måste väl till rediga don isf. Går det att hyra sån ?
Tror tanken är i 3 mm plåt.
(sorry f OT o trådstöld....)
/u
Långa farbron skrev:Tanken var väl att skölja ur det sista vattnet med T-sprit EFTER man har svetsat klart för att få bort det och skapa en snabb avdunstning.
/u
/u
Ja, men bergvärmen installerades f 4-5 år sen. Vill minnas dom ville ha 3000:-Färnbo skrev:Ta ut tanken pga värmepump?
tanken blir nog alldrig tom på gaser , har svetsat en hel del bil tankar til veteranbilar , finns det två skapliga hål t.ex tanklock+givarhål i tanken ; vet ej i ditt fall . om så är fallet så äldar jag ur tanken med gassvetsen ( ha ej näsan över ) sen är den tom på gas , kan kolla en extra gång med lågan för säkerhetsskull utifall att ! good lyckMacke skrev:Dags att ta tag i russinet till tank nu när det är en paus i racekalendern...
Plockade loss den, plockade bort tanklock och soppapump, tömde den på soppa, och tog ur foamen i onsdags.
Frågan är hur länge den ska ligga och "lufta ur" innan jag törs sätta igång och svetsa och värma? Hur lång tid tar det för det lilla sista att dunsta och för ångorna att försvinna?
Nån som har koll, sådär mellan tummen och pekfingret...?
Pratar vi timmar, dagar, veckor?
Blip skrev:3mm plåt är inga som helst problem för en tigersåg. Rekommenderas varmt, minst oljud och lite värme. Jag har kapat ner ganska grova prylar med tigersåg. Vore jag som du skulle jag köpa mej en på rusta och prova med. Där kostar de inte många kronor och är inte speciellt mycket sämre än betydligt dyrare prylar. Skillnaden ligger förstås i livslängd (tveksamt här men troligt)
Dessutom kostar det mindre att köpa en på rusta än att hyra en
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |