Nära att köra in i röven på en mås

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag körde in i en dront en gång.
Det gick inte så bra för dronten.
Den dog, och arten försvann.
Gammal som gatan alltså, född som senast runt år1665 iom att dronten rapporterades utdöd 1680!
Japsdjäveln som är typ 110 bast ljuger om att han är äldst levande person. :tummenupp:Bugar:bow

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Eftersom jag kört några år så har jag naturligtvis dödat mängder med småfåglar. Numera har jag knogskydd på mina handskar så det gör inte ont som tidigare.

En skata fick en rejäl flygtur men överlevde. Jag trodde den missade min hjälm men min kamrat såg den skjutas upp som en raket ett antal meter för att sedan flyga som drogpåverkad.

En fasanhöna satte huvudet i mitt framhjul. Ingen kniv och inget att ta den i så den fick räven. Träligt att fasantuppen ropade efter henne men så är naturens gång. Bakifrån såg det ut som jag körde genom en massa höstlöv men det var hennes fjädrar.

Men den största fågel jag dödat är en silltrut. Kolla dess vingspann så förstår ni. I höjd med Bränn-Ekeby, uttalas Brä-Näckeby, på väg mot Nävekvarn satt den vid sidan av vägen. Jag låg bakom en bil som inte saktade ner men jag är försiktig och sänkte hastigheten. Men när jag passerade lyfte den och drog rakt in i sidkåpan med ett rejält brak. Nu höll den men inte silltrutens ena vinge. Nu gillade den inte ljudet av trecylindrigt med Coolfiberdämpare för den var lätt aggressiv.

Sedan har katter, ekorrar och rådjur, allt i plural, dödats av mina motorcyklar men det är utanför ämnet.
Satan i gatan vad du har haft ihjäl djur, låter som du är någon sorts djurmagnet? Själv har jag kört i 20 år men än så länge klarat mig från att ha ihjäl något *knock on wood”.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tog en björktrast, tror jag det var, över knogarna en gång, i lagom hastighet, med moms, arbetsgivaravgift och tull. Den förvandlades till en kladdig massa, och jag var tvungen att stanna och kolla så att allt var helt i handen, trots racehandskar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gammal som gatan alltså, född som senast runt år1665 iom att dronten rapporterades utdöd 1680!
Japsdjäveln som är typ 110 bast ljuger om att han är äldst levande person. :tummenupp:Bugar:bow
Det var ju TS som började lögnerna med att påstå att Virago har bromsar…

Med det sagt, visst har jag kört på fåglar och annat men det enda som fäst sig i minnet var en katt som bestämde sig för att springa in mellan fram-och bakhjul på min R1100RS. Det trista var att den slog av ryggen, katten hasade ut på en åker med frambenen och som de flesta vet så är katter ganska seglivade djur. Behöver inte dra detaljerna men ni fattar. Även om jag jagar så är vissa avlivningar värre än andra.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inte kört så mycket då jag bara haft A-kort i 10 år. Men för två år sen tog jag ett rådjur, men det var nära att det tog mig också. Kommer ju bara ihåg att det kommer snett från sidan, sedan är det svart tills de lyser med ficklampor i ögonen. Tror att jag tog det med väskan bak.
I polisrapporten står det att de hittat ett dött rådjur en bit bort.
Kan rekommendera att vara extra alert när man kör i skymning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Haha. Både lite chockad och garvar samtidigt.
Var ute på en kvällsrunda med Ivan Virago 1100 och håller typ 55-60km/h i stan. Ingen bil framför och bred väg.
Ser en måsjävel längre fram men tror att han gjort takeoff och skall gå norrut. Men den jävlen fäller ut klaffen och landar rakt framför mig ca 20-30m.

Jag börjar bromsa som fan men de urusla bromsarna på Viragon gör att man bara sänker farten lite osnabbt samtidigt som måsen har förstått att det blir en ytterligare takeoff jävligt snart igen.

Samtidigt som jag bromsar så ger måsen fullt gaspådrag och jag skojar inte, sakta men säkert närmar jag mig röven i ansiktshöjd för att sedan med några cm undvika måsen mot visiret då den börjar dra ifrån samtidigt som jag bromsar vidare.

Haha. Detta är ett MC-minne som kommer att vara kvar länge. =)

Någon mer som kör på eller varit nära fåglar?
Ja, ungefär samma med en mås i 70 blås.
Hen vinglade åt sidan precis innan det small och lämnade en fin present på visiret...🤬

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har bara haft ett par nära ögonblick med måsar, en gång duckade jag under måsdjäveln som mest verkade trött på livet och kamikazesiktade på min hjälm.
Sedan är det ju en handfull småfåglar, den första träffade vänsterhanden när jag låg i 120 nånting, det blev mos av den. Så tekniskt sett har jag boxat ihjäl en koltrast så hårt att den exploderade. Den geggigaste var sparven som prickade filtret på hakan. Märkte det inte förrän jag stannade. Mums.
Småfåglar känns ungefär som större insekter när de slår an, en skarp fläck och en lite större mjuk tjoff.
Har missat några rådjur och älgar med, men missar räknas ju inte.

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Jag visste inte ens att detta var ett problem!!! :va
Och kan inte läsa tråden utan att tänka på denna klassiska sketch: :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag slutade köra med tonat visir när kompisen som låg före nästan klippte ett rådjur, han såg det inte alls, och jag såg det bara när det var mitt framför honom på vägen (och när jag tittade bak för att jag inte riktigt trodde mina ögon)

Egentligen borde man ju byta hjälm till en med inbyggt solvisir, men tills vidare lever jag med att kisa mot solen, eller att stanna och ta på mig solglasögon.

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Tog en fasan med hjälmen i 100 blås för en massa år sedan. Fick ont i nacken, huvudet och förmodligen lades grunden för min tinnitus där och då. Allt blev svart, men det berodde på någon reflex att blunda, när jag väl öppnade ögonen hade jag stannat mitt på vägen. Hjälmen var blodig men hel. Bara att ta sig hem och ta ett par Treo...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skulle vara kul att veta om det var i 50 eller 110km/h som det hände. ;)
155mph - bra mycket långsammare än rakan på Phillip Island........
Måste varit en j-la hård fågel ändå - kanske som skrönan om "fågelkanonen" på SAAB som användes för att testa hållfasthet på vingarnas framkant - testfågeln skulle för tusan inte vara frusen när man sköt iväg den :lol
1729261265291.png

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Klippte en fågel för många år sedan med min RD350. Större än en småfågel. gissar typ en stare? Gick dock i ca 160. Den tog i kåpglaset som sprack (satt RD250kåpa på den) och jag kände den stryka hjälmen och ryggen. Minns att fortfarande att det yrde fjädrar över allt.
Borde vara typ 25 år sedan nu dock :)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Höll på att smälla med en havsörn som inte riktigt begärt starttillstånd från dikeskanten. Sedan har jag klippt någon form av fågel med VFR, verkstaden hittade den när de servade hojen.
typ såhär lät det när jag hämtade
- Var det några konstigheter
- Inte mer än fågeln.
- Fågeln?
- Ja, det satt en fågel innanför höger kylare
- va?
*mek visar bild*

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Höll på att smälla med en havsörn som inte riktigt begärt starttillstånd från dikeskanten. Sedan har jag klippt någon form av fågel med VFR, verkstaden hittade den när de servade hojen.
typ såhär lät det när jag hämtade
- Var det några konstigheter
- Inte mer än fågeln.
- Fågeln?
- Ja, det satt en fågel innanför höger kylare
- va?
*mek visar bild*
Fick du inte med bilden? :hihi

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det var ju TS som började lögnerna med att påstå att Virago har bromsar…

Med det sagt, visst har jag kört på fåglar och annat men det enda som fäst sig i minnet var en katt som bestämde sig för att springa in mellan fram-och bakhjul på min R1100RS. Det trista var att den slog av ryggen, katten hasade ut på en åker med frambenen och som de flesta vet så är katter ganska seglivade djur. Behöver inte dra detaljerna men ni fattar. Även om jag jagar så är vissa avlivningar värre än andra.
Jojo. Det är sanning då Viragon tekniskt sätt har en konstruerad produktifierad broms. Det innebär ju dock inte att den fungerar bra för det. Haha

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år