Nära döden igår

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
hade två sköna upplevelser förra veckan. den ena när en sl-buss på värmdöleden in mot stan plösligt i panik fick för sig att byta fil i 110 km/h på mig och min passagerare utan att titta i sidospegeln för att det kommer en annan buss från en påfart, man känner sig snabbt rätt sårbar när man ligger jämnsides med ett stort busshjul o allt plötsligt kommer åt ens håll.
den andra i fredags när föraren i en bil på en liten landsväg verkade få ett hastigt infall att köra "no hands" varpå bilen snabbt kommer över på min sida av vägen helt o hållet och då var vi ca 40m från varandra, jag färdandes i ca 70 o han likaså. hinner bromsa ner lite som tur var och han väjer snabbt tillbaka mindre än 20 meter från mig. sen dunkade hjärtat på bra fint!

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02

den andra i fredags när föraren i en bil på en liten landsväg verkade få ett hastigt infall att köra "no hands" varpå bilen snabbt kommer över på min sida av vägen helt o hållet och då var vi ca 40m från varandra, jag färdandes i ca 70 o han likaså. hinner bromsa ner lite som tur var och han väjer snabbt tillbaka mindre än 20 meter från mig. sen dunkade hjärtat på bra fint!

Exakt samma hände mig i veckan, höll på att göra på mig. Jag var precis på väg att lägga ner cykeln för att åka ut i diket när han lyfter blicken och svänger tillbaka till sitt körfält. :skrämd
När ilskan och adrenalinet lagt sig så började jag fundera lite kring ryggmärgsreaktionen jag fått att svänga ut i diket. :va Kanske hade det varit bättre att svänga över i motsatt körfält då han inte hade någon bil bakom, risken hade ju varit att fåntratten svängt tillbaka samtidigt som jag svänger och man blivit klistrad i fronten på en BMW.:gnissla

Underworld

Running when I can....
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
CBR 1100 XX -04
Det hjälper inte att banka på ett pucko.
Ett värre straff är att ta med sig hans vänstra backspegel hem :D

Vet en som gjorde detta för ett par år sen.
En bil körde ut framför eller något (kan ej hela historien), han blev då så förbannad så han åkte efter snubben ett tag.
Sen när han stannade hemma så körde han upp jämsides och bröt av backspegeln på bilen. :yoparty

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Det lutade mer åt råka trycka hela hytten av lastbilen när han backa till eller så, men annars var det rätt!
Han hade ju trots allt kilat in min bil mellan hans jävla lastbil och tunnelväggen, jag var allt annat än glad!
Ja vad är en sketen grusbil i jämförelse med en maskin som lyfter hela grusbilen utan att knappt gunga till? :D Hoppas han får smaka.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
han hade inte tvekat en sekund att bränna mig...Puh

Änglavakt! Säkert nån pundare.... :huvet
Hoppas han/hon krocka m nått träd... :rolleyes:

Var nästan på vippen att bli klämd in i vajerräcke igår utanför Helsingborg. En kärring i en skoda ser inte vart hon kör. Hon låg i filen som går ner mot Allerum på 111:an mot Höganäs... i sista stund upptäcker hon vart de barkar... trampar hejdaren o viker över till vänster där jag kommer... :mad:

Var lite misstänksam så jag avvaktade m o blåsa förbi... Tack för det... :rolleyes:

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Det är skrämmande när man träffar på såna här i trafiken, speciellt om det är yrkeschaufförer. Jag tror att det är såna här människor som "dödar" folk ute i trafiken. FYFAN säger jag bara :mad:

Yrkeschafförer: (Typiska fordon, Taxi, Lastbil och sådana där vita bilar med blåtext på som är vård(?)komunfolk i)

Jag tänker så här: Dum jävla idiot bakom ratten - kan han göra fel kommer han - bäst att vara förbanat uppmärksam nu.

Hoppas alla taxichaffisar får göra en uppskrivning och uppkörning för att få det nya Taxikortet och att de inte bara gör om Taxi behörighet till Taxikort.

Och, jag kan fan inte fatta varför inte yrkeschaffisar inte måste köra upp regelbundet. Inte ett enda certifikat/licens jag har i jobbet gällar om jag inte skriver om de vart 5:e (eller så) år. Varför förutsätta att någon som tog kortet för 20 år sedan kan trafikreglerna i dagens trafik?? Gäller i och för sig alla trafikanter, men jag är inte främmade för att ta om kortet vart 10:de år i vilket fallsom.
Hur många år gäller till exempel en tävlingslicens... Varför skulle en trafiklicens gälla livet ut bara för att man lyckades charma licensutfärdaren en gång? :va

------------
Och, "nära döden känsla" fick jag också i dag. På hojen som vanligt. Vid en korsning så klart. På 90 väg. Japp, gammal jävla gubbe bakom ratten.
Jag satte till och med på heljuset så att gubben inte skulle missa att jag kom, men visst fan kör gubbfan ut 100 meter framför mig - på en 90 väg... :pangihuve
Hann tänka - faan det här blir tight... och tvärnitade. :gnissla Gubb fan. En mindre livsfara på vägen om vi hade haft återkommande körkorts licens uppdateringar.

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag blev uppträngd i betongväggen av en schaktbil i södra länken för ett par år sedan (i personbil).
Han gjorde det med flit och la sig först långt till höger och väntade, varpå han slog på v-blink samtidigt som han bytte fil på en sekund precis när jag nästan kört om han.
Hans ursäkt: Jag har blivit omkörd här 10 gånger bara idag och jag e så jävla trött på det.
Mitt svar var att jag ringde polisen, så fick de ta vittnesuppgifter och givetvis vann jag hos försäkringsbolaget.
Men det var först efter jag gått runt och sneglat på hans Stockholms Åkeribil och lugnt förklarat att de e bäst för han att jag inte ska lasta han någon gång i framtiden.
Han såg lite besvärad ut när han förstod att jag var Grävmaskinist!

jävlar var roligt, du gav mig dagens garv....

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag blev uppträngd i betongväggen av en schaktbil i södra länken

Hans ursäkt: Jag har blivit omkörd här 10 gånger bara idag och jag e så jävla trött på det.

?? måste ha brunnit för killen, kör man flera ton får man väl räkna med att bli om körd.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
?? måste ha brunnit för killen, kör man flera ton får man väl räkna med att bli om körd.

Som vi sär i Skåne.... Hål i huet!!! :huvet

Hur f-n tänker karln???... Oj, de var visst en familj m tre barn i bilen.... :näsblod

Hoppas han inte kör nått större än cp-moppe idag! :D

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Gjorde en god gärning för någon vecka sedan..

En brutta på HD blir nästan manglad av en SUV på essingeleden och klarar sig med centimeter till godo. Jag ligger bakom och ser att hon blir rätt så skakis, och när hon blinkar med helljuset så visar gubben i suven fingret åt henne. Mc-riddare som man är så tar jag saken i egna händer och glider upp bredvid suven och demonterar höger backspegel eftersom han ändå inte verkar använda den.

Reb0

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...