Nära döden upplevelser

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag är säker på att der är många där ute som har spännande historier om när dom varit när "att checka ut för tidigt" att dela med sig av?.
Så jag börjar med min värsta nära döden upplevelse. Jag var ute och åkte med 2 polare på södertäljevägen. Efter Sorunda (vid den långa rakan ned i svackan) ligger jag sist efter mina polare när vi hinner i kapp ett koppel med bilar. Jag tycker att tempot är aldeles för låg så jag lägger ut mig vid vägkanten i det vänstra körfältet så att polarna också ska ha plats att köra om på. Jag varvar ur trean till dryga 200km/h och skuter förbi bilarna när jag ser minibussen som kommer up ur vägsvackan emot mig (nu vet jag varför det är omkörningsförbud där!). Jag ligger ihopkrupen över gsx1100r:ns tank med rullen i botten och når därför inte frambromsen utan får nöja mig med att släppa gasen och försöka med bakbromsen. Detta resulterar i att jag låser bakdäcket men hinner precis släppa bromsen och brotta undan hojen med några meter tillgodo på den analkande minbussen varpå jag får tokbromsa för att inte ramma polarens ninja bakifrån. När vi stannade för en fika vid rosenhillsfiket så hade jag fortfarande sån adrenalinkick att jag knappt kunde stå på benen utan skakade i hela kroppen!.
Jag uppmuntrar naturligtvis inte sådant beteende då detta skedde -99 då jag ännu inte insett att jag varken är Mick Doohan eller odödlig och ännu inte varigt med om någon alvarilg mc-olycka. :eek:

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har redan fått ett par detta året. 2 denna månad :)

Igår fick jag en rätt hemsk tex.

Jag körde i 140- på 90-väg hem till depån med glassbilen och ser en lastbil lååååångt fram. det e mörkt som fan för jag har snackat med Blue(på SH här) och klockan tickade iväg så mörkret föll på jorden...

Jag ser att hans rödljus närmar sig allt mer och jag tänker köra om honom, eftersom det inte finns en kotte på vägen ju. Jag får syn på vita lampor i vänster körfält och tror att det e en mötande bil som kommer, inget konstigt med det :) När han kört förbi har jag tillräckligt med fart att köra om lastbilen som verkar ha saktat in rätt bra nu.
Jag börjar min omkörning och flashar med helljusen så lastbilschaffisen ska lägga märke till mig som man gör(jag gör).

VAD FÅR JAG SE I HELLJUSETS SEKUND?????? :skrämd :skrämd

Det är ingen mötande bil, utan det är lastbilen som håller på med en U-sväng och blockerar HELE körbanan med sina släp. :skrämd Nitar bromsarna allt vad det går och svänger o har mig, motorbromsar som man måste göra med M5:an och stannar prcis innan det smäller med flaket......

Ja, pulsen var rätt hög där. :) I´m alive tänkte jag :D

Har många historier att berätta om näradödenupplevelser men orkar inte skriva....

750RR

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Förra året åkte jag på gamla vägen från södertälje mot stockholm, i ca 80km/h (70väg), på min gamla touringbåge och i en vänsterkurva så möter jag en bil som kommer över på min halva av vägen ca 50m framför mej.

Detta händer så snabbt så jag hinner inte att reagera utan jag hinner bara se ansiktet på killen som körde och ser hur han med ett ryck kastar tillbaka bilen på rätt sida och då skiljde det ca 5-10m mellan oss..

Inget i världen hade räddat mig om han inte hade väjt...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
själv skulle jag köra hem enäldre customhoj i rusningstrafik, låg i 100 knut och fick punktering på framhjulet, då trodede jag min sista stund var kommen, den lydde inte hur än jag styrde och styret var ett sånt där apehanger.
Jag tänkte att nu är det bäst att jag styr ut på en åker bara annars fronta jag med det pärlband av bilar som mötte mig, jag tog ju upp en del plats på vägen. Omöjligt att bromsa, till slut provade jag mig att ställa mig upp på stövlarna, och ni ska veta att det gick att åka på gummisulorna i 90 utan vidare, men sen började farten sjunka och då högg det så sulorna åkte av, som tur var hade jag metallskenor under sulorna på dem.
Fick iaf stopp på skräpet till slut, då var man uppe i varv och höll nästan på at dumpa hojfan i diket på plats.
Det är sant som de säger, man hinner tänka en jäkla massa sånna här gånger.
Kan tillägga att ingen stannade, det var köer åt båda hållen men ingen brydde sig ett jota. Klart de efter mig glodde som fan eftersom jag gjorde ett våldsamt trick mitt i trafiken på fredagskvällen, inte alla gånger man får se nån som ställer sig upp i den farten.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Ja så här i efterhand kan man ju garva åt sånt där... Måste ha sett helt jäkla galet ut när du ställde dig upp på fötterna i den farten! Det var roligt skrivet, jag fick mig ett gott skratt så här på morgonkvisten... Jäkla tur att det gick bra!

Själv har jag kört på ett rådjur i ca. 60 km/h och det gick till så här:
Var på väg ut till landet i skymningstid och valde mellan de små kurviga vägarna och den lite större närmare vägen och valde givetvis de små skojvägarna. I en ganska skarp skymd högersväng ligger jag och tuffar på i makliga 60 knyck och plötsligt i min ögonvrå ser jag någonting komma hoppande från höger... försent... PANG! Rakt på ... wobbel... studs... wobbel.... VA!?!? Jag sitter fortfarande kvar på hojen... försöker stanna... frambromsen tar inte... bromsar försiktigt in med bakbromsen och får lugnt och sansat (faktiskt!) stopp på ekipaget... dunk, dunk, dunk... hjärtat slår som en slägga mot ett städ... kliver av med skakiga ben... knäna låter som marackas... lugnar ner mig lite... kollar på hojen som är helt nedstänkt på höger sida av diverse rådjursrester.... Efter en stund går jag tillbaka 200-300 meter där jag körde på rådjuret... och i diket ligger stackarn tvärdöd.
Tittar lite på det och ser att hela buken är uppsnittad och det ser ut som den hamnat med buken rakt på min fotbroms eller fotpinne.

Mötte några som var ute och promenerade som lovade att ringa en viltvårdare. Åkte vidare med oduglig frambroms p.g.a skivorna blev skeva. Gick inte omkull otroligt nog så det som hände på hojen var bromsskivorna och en spricka på framskärmen däri ett litet stycke rådjurspäls hade fastnat... och så en rejäl tankeställare blev det förstås.

Den här gången gick det bra och jovisst hann det flyga igenom en hel del tankar strax innan och när påkörningen inträffade.
Nu undviker jag i möjligaste mån att köra på småvägar i skymningen och tar det väldigt lugnt i skymda kurvor och skogspartier där det finns öppen mark efter (det är oftast där viltet springer ut). Sen har jag också mött en bil som skar ut i mitt körfält så det bara fanns diket att välja på. Det gick också bra som tur var... bara en lite skråma på benet och en liten skråma på en kåpa. Det var lite för spännande för min del... + en del andra galna saker som hänt där bilister inte varit uppmärksamma men det räcker nog så här...

Kör försiktigt och tänk efter före...

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tja, delar med mig av min roliga händelse efter tungelsta vägen.
Hände för ca 3 år sedan. Var ute och finåkte med frugan bakpå, samt med en polare på en annan hoj. Kommer ifatt en annan mc åkare och tempot borjar att trissas upp mellan oss. Efter en stund bestämmer jag mig för att släppa de övriga, det är 1:a gången som frugan är med, och man vill inte stressa henna för mycket. Ser att dom andra två försvinner över ett krön, och dom har fått ca 400m tillgodo. Jag kommer upp över samma krön i makliga 70 km/h, döm om min förvåning när det hänger en teleledning tvärs över vägen i samma höjd som styret. Ledningen är en sådan där grov svart rackare så jag hinner se den ca 5-10m innan den greppar styret. Tokbromsar, ledningen glider in runt styret, knäcker bromsröret fram, har bara bromsverkan bak. Tokbänder i styret för att hålla kvar hojen på rätt kurs, och lyckas med det pga av att ledningen ger med sig. När jag har kommit ner till ca 10 km/h, orkar jag inte hålla emot längre, utan lägger ner hojen på sidan. Frugan står upp bakom hojen och ser mest förvånad ut, själv går jag i marken med hojen över höger ben. Det tar ca 20 s, sedan kommer dom andra två som passerade samma sträcka bara ett par sekunder innan mig. Det visar sig att när dom gick över krönet i ca 140 km/h så reagerar 1:a killen på att något faller mot honom och kastar ner huvudet mot tanken, polaren ser detta och gör exakt samma sak utan att veta varför, vajern träffar visiret och glider upp över hjälmen som tur är. Det visar sig att en grävare som höll på med markarbete på en kåk bredvid vägen har kommit åt ledningen med skopan och hakat av den ifrån husväggen i exakt samma ögonblick som vi kom åkandes. Facit = alla förutom jag klarade sig utan men. Jag gick och surade på med ont i ryggen men brydde mig inte om det, frugan som jobbade som sjuksyster tvingade mig till farbror doktorn där det konstaterades att jag har nedsatt bla, bla, bla och klassar det som 5% invaliditet.

That´s one of my stories.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
vilken jäkla tur du hade med rådjuret, även om det baar gick 60 så hade ju en vurpa varit ganska illa.
En mindre vådlig grej för min del var när jag skulle provköra en hoj. Det var en äldre Honda 550 som jag tänkte ha att pendla på över sommaren. Fick nycklar av handlaren och åker iväg, det är ju inet direkt nån racer så jag körde rätt lungt. Stannar i en korsning och ska åka ut på en större väg. Åter igen en massa trafik naturligtvis, nåväl tänker att här kan jag inte stå o glo så jag gasar i princip full gas på den lilla hojen för att komma ut i en lucka mellan 2 bilar, presis när jag är halvägs i svängen går styrhe***tet tvärt av mellan kronorna, det resulterar ju i att när jag svänger så följer inte gaffeln med utan jag åker över i mötande fält. Som tur är lyckas jag pricka mellan ett par bilar och får med bakbromsen (frambromsen hänger med ena styrhalvan mot tanken) stopp på hojen i dikeskanten. Sen blev de att försöka komma tillbaka med skräpet igen, inet nåt vidare kul.
På stället där jag lånade hojfan så begrep de förstås ingenting, jag var dock rätt sur så de sa inget om att jag skulle betala skador eller nåt sånt.
Tydligen hade nån stjärna svetsat ihop styret mellan fästena, men tydligen svetsade han som kattskit, överfallen som höll styret klarade inte att det gick av så de vred sig hur som helst efter detta.

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Det mest förbannade en Bilist gjorde idag var när jag var uppe i lite tempo på en kurvig landsväg, jag låg i ca 100 och det var en 70 väg som gick ner till 50 pga bostadsområde. Jag kom i fatt bilden och tycker det är lite trisst. Sen så bromsar han för att svänga (inga blinker påslagna) Jag ser en stor parkerings plats till vänster liote längre fram. killen som kör lägger sedan bilen i vänsterfilen och höger filen ligger helt fri. Han har fortfarande inte satt på nån blinkers.

Ahhh skönt! äntligen blev jag av med honom. Jag vrider till ordentligt på rullen...Precis när jag är ihöjd med hans baklucka så svänger han TVÄRT åt höger !!!! Från vänster filen, utan nån jävla blinkers!!!!! Jag får gasa lite till och hinner precis förbi innan en fet smäll hade varit ett faktum. JÄVLA PUCKO!!!

Inte nog med att lägga sig i vänsterfilen (som det förövrigt är till för mötande trafik...) han ska passa på att svänga HÖGER utan att visa det med blink!!!?!?!?! :fatta!

Han hade garanterat lagt märke till mig eftersom jag legat å sniffat hans jävla Audi-röv ett tag.

Som sagt. Dagens största pucko i min tillvaro

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Vet inte om följande historia kan klassas som "nära döden upplevelse" men är något oroväckande i alla fall

Tidigare idag var jag ute och körde i hölö trakterna, där jag körde cirka 100 på en 90 väg då jag plötsligt syn på en lite större sten på vägen, trodde jag i alla fall, när jag kommer närmare får jag syn på att stenen har svans :eek: och lyckas undvika den med en hårsmån (tror jag).

Så är det nån som vet hur farligt det kan vara att köra på ett sådant djur :confused: kan oxå tillägga att det blåste väldigt mycket idag och därför gick det inte alltid så stadigt :crash

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
maverick_750rr skrev:
Jag har redan fått ett par detta året. 2 denna månad :)

Igår fick jag en rätt hemsk tex.

Jag körde i 140- på 90-väg hem till depån med glassbilen och ser en lastbil lååååångt fram. det e mörkt som fan för jag har snackat med Blue(på SH här) och klockan tickade iväg så mörkret föll på jorden...

Jag ser att hans rödljus närmar sig allt mer och jag tänker köra om honom, eftersom det inte finns en kotte på vägen ju. Jag får syn på vita lampor i vänster körfält och tror att det e en mötande bil som kommer, inget konstigt med det :) När han kört förbi har jag tillräckligt med fart att köra om lastbilen som verkar ha saktat in rätt bra nu.
Jag börjar min omkörning och flashar med helljusen så lastbilschaffisen ska lägga märke till mig som man gör(jag gör).

VAD FÅR JAG SE I HELLJUSETS SEKUND?????? :skrämd :skrämd

Det är ingen mötande bil, utan det är lastbilen som håller på med en U-sväng och blockerar HELE körbanan med sina släp. :skrämd Nitar bromsarna allt vad det går och svänger o har mig, motorbromsar som man måste göra med M5:an och stannar prcis innan det smäller med flaket......

Ja, pulsen var rätt hög där. :) I´m alive tänkte jag :D

Har många historier att berätta om näradödenupplevelser men orkar inte skriva....

750RR

Har du M5 som glassbil eller vad dillar du om? Motorbromsar med m5:an, men du är på väg hemn med glassbilen......

Globetrotter

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600
Jag tror att min närmaste "nära döden" upplevelse vet jag inte ens om!
Troligvis kan det ha varit någonstans där man har gasat på ganska bra och kanske en grävling hoppat ut bara 20 sekunder efter man blåst föribi i 200km/h

De situationer jag kommer ihåg är faktiskt inte relaterade till MC
(även om det kändes jävligt dåligt att komma in med för hög hastighet på bogesundsvägen i den kurva där det står ett kors).

Nr 1 är nog i Indonesien när jag var ute på äventyr och hoppade på en fiskebåt från Singaraja till Sapeken Island (if you find this place on the map I'm very impressed!). Jättebra ide! min bahsa indonesia är kanon, så jag kan säkert prata med de fyra fiskarna ombord på den lilla båten som skall mot sulawesi. 16 timmar senare 3000m djup och cp-höga vågor när strömmen dragit oss helt åt helvete så var man inte så kaxig längre... när solen gick upp nästa dag så pajjade den lilla diselmotor vi hade och helt plötsligt så kunde vi inte styra mot de feta jävla vågor som fanns här. Vi fick sätta upp ett segel av lakan och parera bäst vi kunde, samt ösa vatten som f*n. Hamnade på nån annan ögrupp i 2 veckor där det garanterat inte varit några turister tidigare! Ingen av oss 5 på båten var speciellt snygga när vi kom iland...

Nr 2 är kanske lite roligare. Det är inte så mycket nära döden upplevelse, utan snarare en nära tåget upplevelse! Egentligen (nästan) helt odramatisk, men är du lagom bakis och vaknar upp med ett 120 Db brööl så är det garanterat något du kommer ihåg!

Dessutom här hemma i Stockholm.
Satt på buss 76 på väg till jobbet nere i värtahamnen, Stockholm. Vi är nästan framme och jag sitter och halvsover. Det finns en järnväg som man åker över (vi talar inte X2000 här utan containers och jäävligt långa tåg). SL bussen åker halvvägs över korsningen och lixom stannar till halvvägs över spåret. pling pling pling pling...
Jag sover fortfarande och fattar inte att något kanske är fel. Bonk! Bussen har stannat och bommen åker rakt ner på bussen! Vaknar till och inser att någonting är inte helt bra här! Det brukar inte vara så här när man är bakis och tar bussen till jobbet! pling pling tuut! Du.. där kommer ett fett jävla tåg! Är det här bra eller dåligt? Jag kan säga att man vaknar till ganska snabbt när man sitter i en buss och ser feta strålkastarna från ett tåg som kommer mot en när man är fast under en bom!
Sen att tåget kom jävligt långsamt, bommarna han komma upp och bussen körde vidare gör ju historien mindre dramatisk, men ändå den där sekunden när *allt* kändes helt fel kommer man ihåg!

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
No1 hade ett par härliga näradödenupplevelser... de var häftiga.

Hyrbilar, galna killar osv..

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
John skrev:
Nä, alltså inte jag, utan No1 här på forumet. Du vet, han som inte ville att vi skulle piratkopiera Ghostrider.. ;) :rolleyes:

Hallå........ Jag vet vem det är lixom typ.
Sen så köpte jag Final Ride på mc-mässan :fakta

Trodde bara du kunde historien juh :rolleyes:

Flemm_RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
man ser ju här i tråden att få varit med om nåt mindre kul i trafiken, tur det.

Alla andra som verkligen varit med om nåt hemskt bågar inte berätta det för då kommer moral-ligan och hänger dem för det var ju deras eget fel. :tummenupp

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
maverick_750rr skrev:
Hallå........ Jag vet vem det är lixom typ.
Sen så köpte jag Final Ride på mc-mässan :fakta

Trodde bara du kunde historien juh :rolleyes:

Flemm_RR

Men asså ba typ jaha ja, ja ba trodde du trodde ba att lixom ja hade vart me om nå sånt ba, typ. Ehe? :D

Kan historierna kortfattat, men om jag skriver ner dem kommer de inte vara lika kul... och dessutom har jag inte tid. ;)

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Jag vet inte varför jag gjorde detta men. Det var väll en 2 år sen nått sånt. Jag var då en 16-17 år. Farsan o jag är ute och åker på grusvägar. Farsan stannar och förestlår att vi ska byta hoj, javisst säger jag. Hoppar upp på farsans UR XR (-82:a) Den har trumbroms både fram och bak. Bakbromsen är som på de flesta andra hojar helt oduglig. Det hade redan skymt, helt mörkt altså.

Farsans framlyse är helt odugligt. En 35 w glödlampa, som endast glöder. Man har väll en 3-4 meter "upplyst" framför sig. Det glöder endast så det är inte mycket att ha. En fasttejpad ficklampa skulle göra mer nytta.

Iaf så kommer vi till en lång skogsraka, grus då. Farsan drar iväg på min, är några hundra meter framför. Jag har ingen aning om hur snabbt jag kör eftersom hojen saknar alla typer av mätare, däribland hastighetsräknare. Jag har ingen aning om hur lång rakan är, ligger nära 100 (uppskattningsvis) nu kommer det som jag inte fattar. Jag dra på full rulle, håller fast. Trots att jag inte har nån aning om hur vägen framför ser ut. Växlar upp, full gas på 5:an. Tänker, nu skiter jag i om jag dör, jag ska dra fullt!

Ändrar mig så småning om och börjar bromsa, som tur är eftersom vägen svänger 90 grader framför mig.

Får ner hastigheten och klarar svängen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...