sEiKo skrev:
Mmm,, jo jag vet...
Kan ju berätta en annan ej hojrelaterad incident.
Skulle i mitt arbete som elektriker rikta upp ett påkört linfäste för armaturer på ett bygge. Klockan var mycket och jag var i stort sett klar, återstod bara att koppla in armaturen jag demonterat när jobbarpolaren ringde och sa att vi skulle dra.
Ville ju bli klar med projektet så jag tog helt sonika och hängde upp armaturen och hade tänkt koppla in den med spänning, har gjort det en miljon gånger förr.
Saken med denna armatur var dock att den var felkopplad från fabrik, jordledaren hade missat sin plint och lagt sig emot fasplinten. När jag kopplade in fasledaren så spänningssatte jag alltså mig själv eftersom jag höll i chassit på armaturen.
Jävlar i helvete vilken smäll, har aldrig suttit fast förut och tänker inte göra det igen. Hela kroppen krampade, rummet blixtrade i regnbågens alla färger, många tankar gick genom skallen, efter några sekunder insåg man lugnt att detta var slutet och medvetslösheten kom som en befriare. Dock var det tydligen inte min tur än utan jag vaknade upp ur dvalan bara för att inse att det farliga inte riktigt var över. Fyra meter över marken stod jag nu på en stege fallandes bakåt, jag hade kommit en bra bit och stog nästan vägrätt ut i luften.
På något för mig ofattbart vis lyckades jag ändå riva ut en arm och få tag i stegen och efter diverse cirkuskonster kunde jag pusta ut, något uppjagad, med en puls långt över det vanliga,,,
Summan av detta blev mildare brännskador, jävligt ont i kroppen och hjärtat samt en natt på sjukan med lugnande piller och upprepade EKG-prover och några dagars sjukskrivning.
Nu något år efter olyckan återstår bara lite skakiga händer och en enorm respekt för el.
Närmre döden än så kan man inte komma...