Nässpray

Som sagt, det är skitlätt att bli beroende av nässpray,, vet flera som är tvungna att använda det varje dag.
Jag höll på att åka dit med, men klarade mig genom att bara lägga av och vara tät ett tag.

Var försiktig..

Öron , näsa , hals hör ihop så att säga... näsan och smak bland annat har kopplingar till varandra.
Vid snorighet så finns det ju även snor i bihålorna och det kan bli så mycket att det "tränger" ... symtom är ont i tänder och även i pannan , samt i hela ansiktet kan spänna vid sinuit som det heter ...

Anledningen till att du känner som du gör har att göra med att just näsan och munnen hänger ihop..
Man får inte bara en avsvällning i nästan av sprayen utan även i öronen. Som bekant så kan man ju tryckutjämna genom att skapa ett tryck i näsan.
Så med andra ord så kan man säga att sprayen fortplantar sig genom dina celler vidare till andra slemhinnor. bland annat i öron , hals , mun osv...
Nässprayer innehåller adrenalin i små mängder och det är denna ingridens som är den verksamma substansen som sväller av slemhinnor.
Försiktighet med sånt eftersom en "tillvänjning" lätt händer vid mycket användande och kör inte längre än två veckor med spray , annars riskerar man att ständigt få som stopp i näsan och man blir beroende för att kunna andas normalt.
Går det inte över på ett par veckor kanske man ska sätta in antibiotika istället.
Nässpray är inte bra på längre sikt . Och om det smärtar i tandköttet så ta en svagare variant, kanske barnmodellen som har svagare styrka.
Fast det går med bara Natriumklorid också , finns pipetter på apoteket. 9mg/ml.....

Men å andra sidan.
Kärringar som föder barn har aldrig känt hur en man är när dom är riktigt förkyld :D

Efter att konstant ha trilskats med min näsa i något års tid så har jag följande visdomar att dela med mig av.

Jag har alltid hatat nässpray och har aldrig någonsin överförbrukat sådan.
Men det senaste året har jag varit täppt i näsan och lite snorig nästan för jämnan. Har fyra besök hos farbror doktorn för dessa besvär och tre penicillinkurer.

Har testat olika nässprayer men resultatet av dem är ungefär lika med noll.

Rinexin som någon nämnde fungerar riktigt bra faktiskt, men det har både en fördel och en nackdel i att man blir lite hög av det. Fördelen är att man blir pigg och får en del extra energi, nackdelen är att det blir svårt att sova gott.

Men om du bara är lite förkyld, så rekommenderar jag vanlig nässpray till att börja med. Om det håller i sig länge så ska du se till att gå till doktorn bums.

Själv försöker jag styra upp mina bihålor innan mc-säsongen börjar men vill inte behöva spola dem. Ryktena säger att det är riktigt plågsamt.

Den mest intressanta iaktagelsen just nu är att näsan blir bättre när hjälmen pressat kinderna framåt. (Har den på mig för att låta den anpassa sig till skallen innan säsongen.)

En läkare påtalade för mig att bihåleinflammation ofta ger tryck eller smärta i käken. Det var en lättnad eftersom jag nojade mig över att jag måste haft hål i varenda tand för att uppleva det obehaget jag hade just då. Jag hade dessutom ingen lust att betala tandläkar lagningar av 20 tänder vid tillfället.

Som många påpekar så har jag upplevt alkohol som starkt slemlösande...så prova med en god whisky redan ikväll. :tummenupp

Var rädd om snoken så att du som mig slipper ha en massa konstiga ansiktsrörelser för att kompensera konstiga tryckförhållanden och klåda innanför ansiktet. Man ser nog för knäpp ut ibland... :huvet

Måste åter igen rekommendera Koksaltlösning som finns i samma förpackningar som vanliga nässprayen som man inte blir beroende av... brukar iofs själv använda mentol versionen av nässpray som gör att man känner att man lever man använder aldrig det så ofta...

Menthol-spray ska det vara, finns inget som löser upp skiten bättre än det.

Btw, har ni prövat dessa naturläkemedel på apoteket? Jag köpte en ask med echinacea och blev frisk inom 24 timmar. 150:- för en ask som räcker till 5 sjukomgångar typ, riktigt billigt!

DOH! Har haft ont runt ena ögat idag (bihålor?) och nu har näsan bestämt sig för att börja producera mängder med snor... Faaaaan! Jag har verkligen inte tid eller lust för att bli sjuk! :brinnerup :huvet :huvet :huvet :mad: :4skrika :4skrika

Otrivin menthol gör susen.
Det känns som att snorta vicks ungefär men det håller i sig hela natten utan att det täpper igen sig.
Fruktansvärt effektivt, har kört med neseril 0,5 men kör nu med otrivin 1,0 menthol och det är dunder!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick