Nästa hoj?

lattviktaren

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Södertälje
Hoj
ingen
Tja! är 16 år och rullar med en moppe just nu, trimmat den lite men orkar inte lägga tid eller pengar på den, så tänkte sälja den för att köpa cross(INTE crossmoppe). Vill helst ha nån 125a 2takt eller större som skulle gå att köra dagligen på asfalt. Kommer inte köra i terräng förutom där jag vanligtvis åker förbi med en scooter. Tänkte mig nåt som detta Om ja köper så ska den inte vara reggad. Undrar då om det funkar att köra med de på asfalt utan att behöva byta kolv och serva dom så ofta? Säkert missat hundra olika saker men men
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nej. Nej. Nej.

För att få framföras på väg behöver du försäkring eller hur? Fordonet BEHÖVER vara REGISTRERAD. Eller hur? Du SKALL ha behörighet (KÖRKORT) för det fordon du tänker framföra på ALLMÄNVÄG.

Men ja, du kan köra en cross på vägen, men du får inte!! Krockar du och skadar dig själv får du ingen ersättning (bästa fall), kör du på någon annan (sämsta fall) blir det så dyrt för dig att du kommer att få leva själv, bo i ett tält, med lite tur har du råd med en trampcykel, för resten av ditt liv.

Förstår du vad man kan och vad man får göra med en CROSS?
 

lattviktaren

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Södertälje
Hoj
ingen
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

han missförstod inte dig, DU missförstod han svar...
väx upp. ska du köra på gata/väg så ta körkort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det ses rent allmänt med inte alls blida ögon på det här forumet att köra oreggade fordon utan behörighet.
Kan du köra så ta körkortet, det är lätt. Kan du inte köra, så ta körkortet så lär du dig. Och cross på asfalt är ungefär lika skoj som att peta näsan.
Och ska du köra olagligt kan du lika gärna köpa något värre än en 125:a. Det blir inte mer olagligt, och tar polisen dig blir ditt körkort uppskjutet ett par år. Plus att dina föräldrar kan få sina körkort indragna några månader.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det är inte bra för crossens växellåda nej eftersom crossen saknar stötupptagande ryckutjämnare som finns på motorcyklar byggda för gata.

Dessutom märks det på dig att du är en liten glött (varför skulle vi associera "cross" med "crossmoped" här inne?).
Du kommer inte att anpassa din hastighet och pga att bromsarna på en cross är anpassade efter löst underlag och däcken har lågt grepp på asfalt, så kommer du att smälla in i något och sen får vi betala din invaliditet resten av livet.

Men, jag är sån som tycker att alla får göra vafan de själva vill, smäll bara inte in i en annan person när du gör dig handikappad vid 16 års ålder så är det lugnt.

Ha så kul.


:huvet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

*refreshing* :fakta
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tycker att trollet skall köpa en riktig cross, minst 250cc , givetvis 2-takt.
När du kör asfalt gäller det att varva mycket och bromsa sent, glöm inte det obligatoriska knäskrapet.
( sen sköter Darwinismen resten)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Om du nu vill köra cross, gå med i en klubb och kör på bana istället där du kan dra på och köra med hjärtat om du nu vill det.

För vägen: Ta körkort och skaffa en MC anpassad för väg som du framför med hjärnan (lämna hjärtat på crossbanan).

Läs olyckstrådarna i detta forumet så får man sig en tankeställare (även vi som haft kortet sedan 90 talet).
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Det är tur att du bor långt bort, hoppas du ger fan i denna dumma ide. Och skulle du mot all förmodan genomföra detta hoppas jag att någon släpar hem dig i örat till dina föräldrar och förklarar hur svenska lagar fungerar.

Men minst en 500cc på gata annars kommer tjejerna skratta åt dig på en 125.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Tipset att köpa en CR 500 känns faktiskt som det bästa möjliga valet. Den skulle med största sannolikhet sparka av honom smalbenet och sen var det problemet löst...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Du missförstod mig :rodnar: Vet att man ska ha försäkring och allt men tänkte skita i det och köra med en oreggad och undrar om det går att köra vanligt med de och hur det är med service o intervaller o sånt

Intressant inställning du har, du skiter i körkort, försäkring och i förlängningen säkerheten för både dig o de stackare som kommer i din väg, men du verkar vara bekymrad över serviceintervallen på den till 99% säkerhet stulna SX 125:an du är het på? Vad menar du med "köra vanligt"? Följa trafikregler, stanna vid rödljus?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top