Nästan första hojen.

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Det här med italienska hojar. Jag ägde en RSV Mille i ett antal år och förutom ett besök i ett taggtrådsstaket (kan ha haft med föraren att göra...) så bytte jag enbart slitdelar. Skottsäker är ordet de flesta använder om den. Min nuvarande Ducce är det samma sak med. Moderna hojar håller helt enkelt, även om de är från italien. Inte ens den beryktade servicen på min Ducce är nämvärt värre än på en dussinhoj. Det är du som skall köpa vad du vill men 80-talet ringde och vill ha tillbaks sina fördomar...

När jag tänker på saken ägde jag en Aprilia 125 anno 1987, inte ens den bråkade vad gällde kvaliteten.

Tack för det, som sagt, är nog fördomsfull utan större grunder. Hur är det med italienarnas garantier? Yamaha och Suzuki har 5 år, Kawasaki vet jag inte.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Yamaha tracer :tummenupp

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Säkert en grymt praktisk hoj, men inte det jag söker.
Söker något naket, i stil med MT07/SV650/Ducati Monster/Aprilia Shiver.

Men tack för alla tips snälla SH'are, jag kommer nog att få börja med en 650cc. Försäkringen styr väldigt mycket, 27 år och bor i Stockholm. Jag tycker fortfarande att min gamla 550 är rolig att köra, så en modern 650 borde räcka ett tag. I värsta fall får jag byta :)

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Hoj
Letar

Men tack för alla tips snälla SH'are, jag kommer nog att få börja med en 650cc. Försäkringen styr väldigt mycket, 27 år och bor i Stockholm. Jag tycker fortfarande att min gamla 550 är rolig att köra, så en modern 650 borde räcka ett tag. I värsta fall får jag byta :)

Vad blev det? :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svar ja, de börjar bli för gamla.
Kan nämna att ett krav är ABS.

Då kanske det är dags lära sig bromsa med abs.
Först bakbromsen
sedan frambromsen
drag åt hårdare och hårdare,
när hjulen börjar kasa, släpp av på kraften.
Allt enligt Bosch tips för hur man ska bromsa med abs (och utan abs)
Och tänk på att du måste ha en sen årsmodell, från 2013 och senare om du får iden bromsa i kurva eller på bra väg med bra däck.
För äldre mc abs skyddar varken mot volt över framhjulet eller fungerar vid bromsning i kurva !
googla på
bosch tips abs

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93

Xj550n är en fruktansvärt lättkörd och trevlig maskin,
6143.jpg

Och skulle jag ge mitt förslag till "större" maskin så skulle jag nog peka åt Ducati Monster 900ie, visserligen saknar den abs men den hamnar en bra bit under budget och är lite mer servicevänlig då det bara är en 2ventilare.

Ducati-hojar överlag brukar ha en ganska överkomlig försäkring.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Känner mig tryggare på en större hoj än en mindre.Lite mer motorcykel helt enkelt i trafiken med mer kraft som gärna tar dig ur den där kurvan och förbi annan trafik om så på sjätte växeln utan att protestera.Mycket trevligare för både förare och hoj än allt under 750cc som oftast bara får leva slitliv oavsett körstil och tyvärr många gånger också låter som om sista stunden vara nära.

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Rolig tråd! :tummenupp Funderar själv på vad jag skall åka på när eller om jag tröttnar på min Gladius :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en vettig hoj i klassen 1000-1200cc - dvs ingen supersport utan mer typen vardagshoj/lätt touring så har du hoj resten av livet om du vill. FJR1300 är btw en av de trevligare hojarna IRL som finns, bort med väskorna så är den helt OK att köra med även till pendling. Och bra är den även efter 10 år och 10.000 mil... Tillräckligt snabb också.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
En FZ1, CB1000 eller Z1000 kanske.
De bugethojar du funderar på är roliga, men saknar det där riktiga draget som är så häftigt med en 1000cc.
Jag har nu en SV650 efter att ha haft en del literhojar (RSV Mille, Superduke mm) och tycker att den nuvarande är kul att köra (framförallt på kurviga vägar och även på bana), men för att vara riktigt kul på väg (kraftiga accelerationer och Power wheelie) så är det bara 1000cc som gäller...
Tycker att mellansteget Z750(800) street triple inte är värt mellanskillnaden på gata (inte samma bottenkraft).
Tycker du att literhojar blir för dyra så är nog mitt tips MT-07.

Oliwer.Garant

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
1982 Yamaha XJ550 Café
Oj tråden tuggar vidare :)
Jag är ca 172cm lång och väger i bästa fall 72kg, FJR känns för stor för mig, inte när jag kör den, men vid alla andra tillfällen.
Jag kan tänka mig att många här har provat mellanklassen för att efter ett tag konstatera att ni vill ha mer krut och därefter bytt till större hoj. Jag är beredd att göra den resan, sålänge jag tar lärdom av det i form av att köra hoj. En 900/1000cc får helt enkelt bli steg 3 för mig. Har inte bråttom, har hittills väntat 27 år på att ta hojkort :)

Ska spana mer på ducatis monster modeller. Har alltid gillat dom till utseendet.

Tack för allt engagemang ������

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...