Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor förra året saknade körkort

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ändå så ska vi andra betala för skiten. De är inte mc-förare därför att de saknar körkort. De är individer som valt att sätta sig på ett fordon de saknar behörighet för och sedan kört ihjäl sig.

Statistiken (enligt mig) ska delas upp följande. MC-förare (Alla med körkort) Icke MC-förare (Obehöriga och påverkade), enkelt och klart.

Det enda man kan hoppas på när IQ-befriade individer som dessa sätter sig på en hoj är att de inte tar med någon oskyldig i sin dödsresa. Vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Jag har noll sympati med de som kör påverkade eller utan körkort. Det är av denna anledning som vi numera har tre. TRE!! klasser inom mc medans bil bara har en. Har du bara pengar så kan du direkt efteråt handla en Ferrari eller vad som helst för du är ju behörig som 18-åring. Samma ålder på hoj och du får nöja dig med 36 hk. FÖR DET ÄR JU EN DÖDSFÄLLAAAAAAA!

Jag kräks. :zpy:zpy:zpy
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vet man hur stor del som även saknar B-körkort?
Har aldrig sett någon sådan statistik. Däremot brukar man (SMC?) sammanställa statistik som även visar hur många som kört alkohol- och drogpåverkade, på stulet fordon osv. Det ligger väl nära till hands att tro att bland andelen som saknade MC-behörighet finns det även en stor andel i dessa kategorier. Min gissning är att det inte är särskilt många i den här gruppen som skulle betraktas som "seriösa" i sitt MC-intresse, men som bara inte orkat skaffa sig MC-behörighet utan lärt sig på egen hand.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor saknade körkort

  • Statistik från trafikverket visar att 43 procent av förarna i dödsolyckor på motorcykel förra året saknade körkort, det är den högsta siffran på åtminstone 15 år.
  • Polisen Mikael Cederblad är gruppchef på trafikenheten i Örebro och blir inte förvånad över siffran.
  • "Många chansar att köra utan körkort för risken att åka fast är så liten'', säger han.


Har man kört i Örebro förstår man att han inte är förvånad! :crash
Siffror visar kommer att betyda att även ni som inte äger en SportHoj kommer att drabbas...

Men tyvärr kommer satsningen på fartkameror inte ersättas av en satsning på Trafikpoliser i målade bilar...
Som kan kolla mer än bara hastighet. Poliserna som stoppade mig i höstas trodde någon av mina körkortslösa söner var ute, eftersom jag körde "lite offensivt" när jag bara gled mellan köerna för att hinna svänga innan det blev rött! :hihi
Det jag ser som problem i trafiken är korta avstånd och förare som pysslar med annat istället för att köra.

Jag har noll sympati för de som använder telefon och gps under körning!BslH8wJCMAETOG1.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest

Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor saknade körkort

  • Statistik från trafikverket visar att 43 procent av förarna i dödsolyckor på motorcykel förra året saknade körkort, det är den högsta siffran på åtminstone 15 år.
  • Polisen Mikael Cederblad är gruppchef på trafikenheten i Örebro och blir inte förvånad över siffran.
  • "Många chansar att köra utan körkort för risken att åka fast är så liten'', säger han.


Har man kört i Örebro förstår man att han inte är förvånad! :crash
Siffror visar kommer att betyda att även ni som inte äger en SportHoj kommer att drabbas...

Men tyvärr kommer satsningen på fartkameror inte ersättas av en satsning på Trafikpoliser i målade bilar...
Som kan kolla mer än bara hastighet. Poliserna som stoppade mig i höstas trodde någon av mina körkortslösa söner var ute, eftersom jag körde "lite offensivt" när jag bara gled mellan köerna för att hinna svänga innan det blev rött! :hihi
Det jag ser som problem i trafiken är korta avstånd och förare som pysslar med annat istället för att köra.

Jag har noll sympati för de som använder telefon och gps under körning!View attachment 459000
När det gäller användande av mobil och GPS under körning är det väl framför allt en faktor som påverkar olyckor där en bilist är vållande och som inte har så mycket med MC-föraren att göra, men visst bör det ses som något som utgör en stor risk för oss MC-förare i trafiken. Misstänker dock att det saknas statistik på detta och även om det görs polisutredningar i vissa fall är mörkertalet antagligen enormt.

Sen får jag nog tillstå att jag faktiskt själv använder såväl mobil som GPS när jag kör hoj, även om jag förstås inte fipplar med dem under körning, så det tar fokus.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:fakta När det gäller användande av mobil och GPS under körning är det väl framför allt en faktor som påverkar olyckor där en bilist är vållande och som inte har så mycket med MC-föraren att göra, men visst bör det ses som något som utgör en stor risk för oss MC-förare i trafiken. Misstänker dock att det saknas statistik på detta och även om det görs polisutredningar i vissa fall är mörkertalet antagligen enormt.

Sen får jag nog tillstå att jag faktiskt själv använder såväl mobil som GPS när jag kör hoj, även om jag förstås inte fipplar med dem under körning, så det tar fokus.
Det saknas statistik eftersom intresse saknas. :fakta
SportHojar ogillas av många därför finns "statistik som visar" att det är typen av fordon, inte föraren, som är farlig. :fakta

Majoriteten av trafikanterna använder telefon och GPS under körning så varför skulle viljan finnas att visa att detta är farligt?


mobile-phones-and-driver-distraction-51-1024.jpg


Men Tragikvärkets lösning på körkortslösa i olyckor kommer bestå av lägre hastigheter och fler kameror!
Sedan naturligtvis större, och mer byråkratiska, krav för att ta körkort på Mc!
För det är juh fordonet, inte föraren, som är farlig! :tummenupp

Vadå, jag dyster...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det saknas statistik eftersom intresse saknas. :fakta
SportHojar ogillas av många därför finns "statistik som visar" att det är typen av fordon, inte föraren, som är farlig. :fakta

Majoriteten av trafikanterna använder telefon och GPS under körning så varför skulle viljan finnas att visa att detta är farligt?


View attachment 459001


Men Tragikvärkets lösning på körkortslösa i olyckor kommer bestå av lägre hastigheter och fler kameror!
Sedan naturligtvis större, och mer byråkratiska, krav för att ta körkort på Mc!
För det är juh fordonet, inte föraren, som är farlig! :tummenupp

Vadå, jag dyster...
Så är det, tyvärr ?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Låter vi EU hållas på nuvarande linje så lär vi i framtiden får se hojar med max effektbegränsning på 100 hk oavsett om det är en varvvillig radfyra eller vridstark boxer. Detta för att de kommer anse behovet av effekt till vanligt väg-bruk vara i den nivån och för att de kommer kväva oss till döds med skatteregler och klimatmål. Samtidigt som vår egen pissregering säljer brunkål till ett riktigt råttföretag utan någon som helst miljöhänsyn alls. Efteråt så böjer de sig fram och låter EU göra vad de vill med oss. :hördu:censored:
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ja detta är en av dom sakerna SMC jobbar med... då staten eller dom som gör utredningar mm ser även körkortslösa som motorcyklister och använder denna statistik som underlag för att skapa nya regler/lagar/saker som gör det krångligare/svårare för motorcyklister. denna kategori som kör utan körkort bryr sig inte om befintliga eller nya lagar/regler och kommer ju köra ändå. och därför är dessa nya lagar och regler som försöker genomdrivas helt verkningslösa.... vilket som sagt SMC jobbar mycket med att få beslutsfattare att förstå.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är med i både BMW-klubben och SMC. Kan tyckas overkill men är fasen ens plikt att vara med i SMC idag. Annars kan man se sitt främsta intresse börja rinna en ur händerna. Nej här har vi 10 grader nere. Nu ska stället på, hojen dras ur och en riktig repa dras. Auf Wiedersehen! :hojsmilie :hojsmilie :hojsmilie
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
ja detta är en av dom sakerna SMC jobbar med... då staten eller dom som gör utredningar mm ser även körkortslösa som motorcyklister och använder denna statistik som underlag för att skapa nya regler/lagar/saker som gör det krångligare/svårare för motorcyklister. denna kategori som kör utan körkort bryr sig inte om befintliga eller nya lagar/regler och kommer ju köra ändå. och därför är dessa nya lagar och regler som försöker genomdrivas helt verkningslösa.... vilket som sagt SMC jobbar mycket med att få beslutsfattare att förstå.
Men statistiken visar är svår att komma förbi. Och många ser statistik som fakta. :fakta Och när en bilist blir omkörd på insidan i dubbla hastigheten av en "motorcyklist" som inte har körkort så finns risken att bilisten kräver hårdare tag. Många ser ingen skillnad på vårdslösa "motorcyklister" utan körkort och de av oss som är motorcyklister som vill fortsätta att köra, inte bara några säsonger.

Så det räcker inte med att bara SMC försöker få beslutsfattare att förstå.
Eftersom jag kör mycket SportHoj kommer det ibland upp hur "motorcyklister är" från de som inte kör motorcykel. Jag försöker berätta min sida av statistiken. Och om vi är flera som kan ge en mer nyanserad bild finns möjligheten att fler känner någon som inte är en självmordsbenägen adrenalinsökare på två hjul.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi pratar ofta om bilisten som vållande men vi får inte glömma att i 40% av olyckorna bedöms MC-föraren hållit mer än 30 över skyltad hastighet, ibland väldigt mycket över 30. När då bilisten väntar vid en korsning, tittar åt sidorna efter ankommande fordon, men ser ingenting, kör ut och pang, så har vederbörande en hoj i sidan av bilen.
Visst, hen körde ut framför hojen och bedöms vållande men hävdar i sten att hen tittade men inte såg någon. Det kan mycket väl vara rätt eftersom hen tittade efter fordon som kör i 70 på en 70-väg, en hoj som är väldigt liten långt bort, som kommer farande i 100-110 ger hen inte en chans eftersom hen inte tittar efter andra fordon så långt bort. Hen förväntar sig inte detta.

Kolla på filmerna på youtube med folk som kör med kamera på hjälmen och filmar när "idioten" till bilist kör ut och de väjer precis framför nosen på bilen, viftar, svär och ger fingret åt bilisten...men i själva verket körde hojföraren så fort att han (oftast en han) helt enkelt inte syntes...
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Men statistiken visar är svår att komma förbi. Och många ser statistik som fakta. :fakta Och när en bilist blir omkörd på insidan i dubbla hastigheten av en "motorcyklist" som inte har körkort så finns risken att bilisten kräver hårdare tag. Många ser ingen skillnad på vårdslösa "motorcyklister" utan körkort och de av oss som är motorcyklister som vill fortsätta att köra, inte bara några säsonger.

Så det räcker inte med att bara SMC försöker få beslutsfattare att förstå.
Eftersom jag kör mycket SportHoj kommer det ibland upp hur "motorcyklister är" från de som inte kör motorcykel. Jag försöker berätta min sida av statistiken. Och om vi är flera som kan ge en mer nyanserad bild finns möjligheten att fler känner någon som inte är en självmordsbenägen adrenalinsökare på två hj
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vi pratar ofta om bilisten som vållande men vi får inte glömma att i 40% av olyckorna bedöms MC-föraren hållit mer än 30 över skyltad hastighet, ibland väldigt mycket över 30. När då bilisten väntar vid en korsning, tittar åt sidorna efter ankommande fordon, men ser ingenting, kör ut och pang, så har vederbörande en hoj i sidan av bilen.
Visst, hen körde ut framför hojen och bedöms vållande men hävdar i sten att hen tittade men inte såg någon. Det kan mycket väl vara rätt eftersom hen tittade efter fordon som kör i 70 på en 70-väg, en hoj som är väldigt liten långt bort, som kommer farande i 100-110 ger hen inte en chans eftersom hen inte tittar efter andra fordon så långt bort. Hen förväntar sig inte detta.

Kolla på filmerna på youtube med folk som kör med kamera på hjälmen och filmar när "idioten" till bilist kör ut och de väjer precis framför nosen på bilen, viftar, svär och ger fingret åt bilisten...men i själva verket körde hojföraren så fort att han (oftast en han) helt enkelt inte syntes...
vill ej vara elak nu.... men diskussionen är ju folk som kört ihjäl sig på motorcykel och ej har körkort för fordonet... känns lite som ditt inlägg missade den punkten om jag nu ej missar något i ditt inlägg eller missförstår det du skriver....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vi pratar ofta om bilisten som vållande men vi får inte glömma att i 40% av olyckorna bedöms MC-föraren hållit mer än 30 över skyltad hastighet, ibland väldigt mycket över 30. När då bilisten väntar vid en korsning, tittar åt sidorna efter ankommande fordon, men ser ingenting, kör ut och pang, så har vederbörande en hoj i sidan av bilen.
Visst, hen körde ut framför hojen och bedöms vållande men hävdar i sten att hen tittade men inte såg någon. Det kan mycket väl vara rätt eftersom hen tittade efter fordon som kör i 70 på en 70-väg, en hoj som är väldigt liten långt bort, som kommer farande i 100-110 ger hen inte en chans eftersom hen inte tittar efter andra fordon så långt bort. Hen förväntar sig inte detta.

Kolla på filmerna på youtube med folk som kör med kamera på hjälmen och filmar när "idioten" till bilist kör ut och de väjer precis framför nosen på bilen, viftar, svär och ger fingret åt bilisten...men i själva verket körde hojföraren så fort att han (oftast en han) helt enkelt inte syntes...
Så är det. För självbevarelsen tar jag det lugnt vid utfarter. Bromsberedd med planerad flyktväg. Finns ingen flyktväg tar jag ned hastigheten så jag hinner bromsa, alltid. Oftast går det långsammare än skyltat i dessa situationer för mig.

Som vanligt, vad är huvudmålet med hojturen? Att komma hem igen så klart. Allt annat är sekundärt, trots att jag lever och andas motorcykel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi pratar ofta om bilisten som vållande men vi får inte glömma att i 40% av olyckorna bedöms MC-föraren hållit mer än 30 över skyltad hastighet, ibland väldigt mycket över 30. När då bilisten väntar vid en korsning, tittar åt sidorna efter ankommande fordon, men ser ingenting, kör ut och pang, så har vederbörande en hoj i sidan av bilen.
Visst, hen körde ut framför hojen och bedöms vållande men hävdar i sten att hen tittade men inte såg någon. Det kan mycket väl vara rätt eftersom hen tittade efter fordon som kör i 70 på en 70-väg, en hoj som är väldigt liten långt bort, som kommer farande i 100-110 ger hen inte en chans eftersom hen inte tittar efter andra fordon så långt bort. Hen förväntar sig inte detta.

Kolla på filmerna på youtube med folk som kör med kamera på hjälmen och filmar när "idioten" till bilist kör ut och de väjer precis framför nosen på bilen, viftar, svär och ger fingret åt bilisten...men i själva verket körde hojföraren så fort att han (oftast en han) helt enkelt inte syntes...
Jag har haft bilister som kört ut framför när jag kört under skyltad hastighet. :fakta
Som erfaren motorcyklist förväntar jag mig att alla andra gör fel så när denne, jag kommer inte ihåg könet på bilisterna ifråga, kör ut hinner jag bromsa. Föraren ser helt förskräckt ut och gissar naturligtvis att jag kört "för fort" för var i h-e kom motorcyklisten ifrån?
Svaret är att bilisten, oavsett dennes kön, inte tittat efter en motorcyklist och därmed heller inte kunnat se mig. :fakta

Det finns många förklaringar i forskning varför bilister inte ser motorcyklister. En är att man helt enkelt inte tittar efter dem. Motorcyklarna är också relativt få till antalet jämfört med bilar. Dessutom uppfattar hjärnan att små fordon kör i en lägre hastighet än de faktiskt har. Man uppfattar inte heller ett litet fordon som ett hot. I en trafikmiljö med mängder av information och intryck kan motorcyklister helt enkelt förbises. Samtidigt har bilarna blivit säkrare genom bland annat bredare A-stolpar som kan skymma en motorcyklist under 2-4 sekunder.

Men om "motorcyklisten" är körkortslös på en stulen motorcykel och dessutom påverkad av något som är att jämföra med att använda GPS eller telefon under färd så tror jag denne inte kör på ett, vad vi skulle kalla, ett trafiksäkert sätt! :7peta
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hände mig idag kom jag på. Det är så ofta att jag glömmer av tillfällena.

Vänstersvängande bilist som ska över mitt körfält. Nu var detta i stan, så jag såg honom i god tid. Han gjorde också den klassiska tvärniten mitt på vägbanan, så att han hade sett till att täcka hela körbanan med sin bil. :banana Men han vinkade förlåt och så var det glömt.

Jag hytter inte med nävar, tutar eller gapar, det finns ingen vinst med det. Jag räknar med att bilisterna inte har ett ont uppsåt, utan slarvar.

Det enda jag kan göra är att vara förberedd och lugn, låter jag saker göra mig arg och irriterad så är det ju min dag som blir förstörd, inte bilistens. Dessutom kör jag sämre förbannad.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top