Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor förra året saknade körkort

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är väl i grunden ganska enkelt. Att det är den andelen som kör åt helsike som saknar körkort beror på att sannolikheten att det går åt helsike om du inte har kompetensen att framföra en MC på ett säkert sätt är så stor i förhållande till andelen som kör utan behörighet och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Det är säkerligen lika stor andel (minst) som kör bil utan körkort och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Skillnaden är att i bil så är sannolikheten för dödlig utgång betydligt mindre pga stålburen.

Dessutom är det ju så att Trafikverkets strategi dom senaste åren är i linje med nollvisionen att bara övervaka hastigheten med fartkameror och dom fångar ju tyvärr inte någon som är full, hög eller saknar körkort. Slutsatsen är att våra beslutsfattare inte bryr sig nämnvärt om man kör utan rätt behörighet eller påverkad av alla droger som finns. Det enda som har betydelse är om man dör i rätt hastighet. Man ska dö lagom fort.
Allteftersom regeringen bestämt att alltmer av trafikövervakningen ska ske med fartkameror så har polisen fått minskade anslag för att övervaka trafiken. Resultatet är att polisens övervakning av trafik, som faktiskt kan fånga fulla, höga eller körkortslösa förare, har minskat i motsvarande omfattning.

Jag har själv blivit stoppad av polisen för rutinkontroller (och vid två tillfällen för fortkörning) vid ca 50 tillfällen. 1 tillfälle var under dom senaste 5 åren. Resterande var ca 2-3 gånger om året under 20 år. Dvs sannolikheten för att bli stoppad av en polis som tittar på körkortet eller kollar om du är full har minskat på ett högst dramatiskt sätt.

Tittar man på statistiken så ser det ut som att andelen som kör åt helsike när dom är fulla, höga och/eller saknar körkort har ökat under senare år och det är helt i linje med att vår regering ger pengar till trafikverket istället för polisen eftersom man anser att det är viktigt att man håller låg hastighet och inte speciellt viktigt om man är full, hög eller kör utan körkort. Det spelar heller ingen som helst roll om du använder backspeglar eller blinkers eller tittar i döda vinkeln. Kort sagt så anser regeringen att det är OK att köra som en idiot så länge som du gör det sakta.


Mjae, jag hör nog till den numer kanske krympande skaran som betraktar våra beslutsfattare - såväl politiska som administrativa - som i grunden välmenande, om än enkelspåriga, ibland missledda och någon gång direkt korkade. Inriktningen är dock alltid att spara liv, även om inslaget av överförmynderi är tydligt, så det tycks vara ett pris som man av allt att döma är beredda att betala.

Sedan tror jag att det är så enkelt att de som har minst att förlora är de med högst risktagande. Och omvänt. Majoriteten av oss med körkortsbehörighet ser inte så lättvindligt på utsikten av att bli av med densamma.

Om det sedan är tillåtet att tänka lite fritt så skulle jag gärna se några rejäla ändringar i hela trafikbildningssystemet i allmänhet och körkorten i synnerhet. Självklart menar jag att skolan ska ha någon slags obligatorisk, schemalagd trafikutbildning. Sänk sedan tröskeln för A-kortet och höj den i motsvarande grad för B, främst då i syfte att höja bilisters förståelse för andra trafikantgrupper.

A-behörigheten delas sedan in i en trappa med flera olika nivåer, från grundläggande baskunskaper till avancerade förarprov, liknande systemet för yrkesförare. Vinsten med detta? Ja, jag tror att en sänkt tröskel skulle locka fler som ett alternativ till B, utan att alls försämra trakiksäkerheten. Och det till priset av ett allmänt kunskapslyft för praktiskt taget varenda kotte! Korta versionen: Fler med giltiga körkort, bättre trafikvett, är tanken.

Puh, vad olidligt låååångt detta blev! Tso värry tsårry! Over 'n' out...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mjae, jag hör nog till den numer kanske krympande skaran som betraktar våra beslutsfattare - såväl politiska som administrativa - som i grunden välmenande, om än enkelspåriga, ibland missledda och någon gång direkt korkade. Inriktningen är dock alltid att spara liv, även om inslaget av överförmynderi är tydligt, så det tycks vara ett pris som man av allt att döma är beredda att betala.

Sedan tror jag att det är så enkelt att de som har minst att förlora är de med högst risktagande. Och omvänt. Majoriteten av oss med körkortsbehörighet ser inte så lättvindligt på utsikten av att bli av med densamma.

Om det sedan är tillåtet att tänka lite fritt så skulle jag gärna se några rejäla ändringar i hela trafikbildningssystemet i allmänhet och körkorten i synnerhet. Självklart menar jag att skolan ska ha någon slags obligatorisk, schemalagd trafikutbildning. Sänk sedan tröskeln för A-kortet och höj den i motsvarande grad för B, främst då i syfte att höja bilisters förståelse för andra trafikantgrupper.

A-behörigheten delas sedan in i en trappa med flera olika nivåer, från grundläggande baskunskaper till avancerade förarprov, liknande systemet för yrkesförare. Vinsten med detta? Ja, jag tror att en sänkt tröskel skulle locka fler som ett alternativ till B, utan att alls försämra trakiksäkerheten. Och det till priset av ett allmänt kunskapslyft för praktiskt taget varenda kotte! Korta versionen: Fler med giltiga körkort, bättre trafikvett, är tanken.

Puh, vad olidligt låååångt detta blev! Tso värry tsårry! Over 'n' out...

Min egen (helt orealistiska) variant på det förslaget är att alla som vill ta B-behörighet först måste börja med A-behörighet, för att få insikt i hur trafiken upplevs ur en motorcyklists perspektiv. För trafikverkschefer och ledamöter i trafikutskottet gäller ett extra tilläggskrav att man skall ha övningskört minst 500 mil på vajerräckesvägar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inte så konstigt att andelen onyktra i trafiken har ökat...

 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Man kan ju kika på kommentarsfält på sociala medier när polisen visar att de gjort trafikkontroller.... Ser inte sådär bara positivt ut kan man sammanfatta det för de som inte sitter på några sociala medier
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Inte omöjligt att det blir så i sverige också. Det finns en motion om det från 2017 som regeringen har ställt sig positiv till. Det är ju flera länder i EU som redan tillåter det. Jag tror att det blir verklighet ganska snart...
Om det är som du skriver så kan inte jag se någon bättring öht i olycksstatistiken framöver då det sista vi behöver är en bunt outbildade trafikanter (på mc alltså) som ska ut och "prova".
Hela anledningen till att personer som förlorar körkortet får tillbaka alla behörigheter UTOM A bara de kör upp för den tyngsta är ju pga de som fick behörigheten med på köpet inte skall få den igen för att det resulterade i en bunt med dårar i trafiken som inte hade någon aning om hur man framförde fordonet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det är som du skriver så kan inte jag se någon bättring öht i olycksstatistiken framöver då det sista vi behöver är en bunt outbildade trafikanter (på mc alltså) som ska ut och "prova".
Hela anledningen till att personer som förlorar körkortet får tillbaka alla behörigheter UTOM A bara de kör upp för den tyngsta är ju pga de som fick behörigheten med på köpet inte skall få den igen för att det resulterade i en bunt med dårar i trafiken som inte hade någon aning om hur man framförde fordonet.
Kombinerat med att man måste ta lektioner på MC för kortet så kan det nog vara bra. Och att ändringen inte är retroaktiv, så alla som har kört nu inte magiskt bara över natten får köra a1 utan att ta lite extra kurser.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mjae, jag hör nog till den numer kanske krympande skaran som betraktar våra beslutsfattare - såväl politiska som administrativa - som i grunden välmenande, om än enkelspåriga, ibland missledda och någon gång direkt korkade. Inriktningen är dock alltid att spara liv, även om inslaget av överförmynderi är tydligt, så det tycks vara ett pris som man av allt att döma är beredda att betala.

Sedan tror jag att det är så enkelt att de som har minst att förlora är de med högst risktagande. Och omvänt. Majoriteten av oss med körkortsbehörighet ser inte så lättvindligt på utsikten av att bli av med densamma.

Om det sedan är tillåtet att tänka lite fritt så skulle jag gärna se några rejäla ändringar i hela trafikbildningssystemet i allmänhet och körkorten i synnerhet. Självklart menar jag att skolan ska ha någon slags obligatorisk, schemalagd trafikutbildning. Sänk sedan tröskeln för A-kortet och höj den i motsvarande grad för B, främst då i syfte att höja bilisters förståelse för andra trafikantgrupper.

A-behörigheten delas sedan in i en trappa med flera olika nivåer, från grundläggande baskunskaper till avancerade förarprov, liknande systemet för yrkesförare. Vinsten med detta? Ja, jag tror att en sänkt tröskel skulle locka fler som ett alternativ till B, utan att alls försämra trakiksäkerheten. Och det till priset av ett allmänt kunskapslyft för praktiskt taget varenda kotte! Korta versionen: Fler med giltiga körkort, bättre trafikvett, är tanken.

Puh, vad olidligt låååångt detta blev! Tso värry tsårry! Over 'n' out...
Tja. Visst vore det bra om vi hade en större andel av förarna som var kompetenta.
Dock misstänker jag att dom som idag inte bryr sig om att ta körkort utan kör i alla fall inte skulle ta körkort om det vara något enklare heller. Det är ännu enklare att bara sätta sig på en båge (eller i en bil) och köra eftersom sannolikheten att åka fast är i stort sett obefintlig.

En stor del av anledningen tror jag är att det under många år varit hastigheten som varit allenarådande i debatten och det enda som räknas är nollvisionen (som är anledningen till den ensidiga fokuseringen på hastighet).
Sen har jag ju lite svårt att förstå att Trafikverket vägrar sätta upp underglidningsskydd på mitträckena när dom monterar upp dom då det skulle kunna rädda livet på motorcyklister som kör omkull på en sådan vägsträcka men det är en annan femma.
Hela grejen med fokus på hastighet har gjort att man flyttat resurser från polisens trafikövervakning till fartkameror. Resultatet är att vi nu har ca 200 trafikpoliser mot det 10 dubbla för 20 år sedan.

Följden av det hela blir att dom som inte har körkort utan vill köra i alla fall kan göra det eftersom risken att bli stoppad är obefintlig.
Det får också till följd att vi har en väldigt stor andel av dom som har körkort som saknar kunskap om grundläggande trafikregler, vett och fordonshantering. Bara en sådan enkel sak som att använda blinkers och titta i döda vinkeln är en snart utdöd kunskap. Åker man runt en dag i Stockholm så kan man konstatera att det är långt över hälften av förarna som inte tittar innan dom byter fil, inte använder blinkers vare sig vid filbyte eller sväng. Nästan ingen klarar av att anpassa hastigheten på påfarten så att man har rätt fart och kan glida in i filen på motorvägen när man kommer ut utan dom kommer upp på 110 väg i 70 och skall sedan försöka klämma sig in i filen.

Allt är orsakat av beslutsfattare som i bästa fall är inkompetenta eller vilseledda.

Dessutom har ju trafikverket slutat med sina informationskompanjer som man alltid hade förut för att på det sättet försöka fortbilda dom befintliga körkortsinnehavarna. Jag är relativt pessimistisk personligen. Jag tror inte att det kommer att lösas på något enkelt sätt. Det enda sättet är att utöka resurserna till trafikpolisen men det misstänker jag inte kommer att hända inom överskådlig framtid.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kombinerat med att man måste ta lektioner på MC för kortet så kan det nog vara bra. Och att ändringen inte är retroaktiv, så alla som har kört nu inte magiskt bara över natten får köra a1 utan att ta lite extra kurser
Ökad behörighet kommer bara ge ökad kk-avgift och det är nog ingen sugen på förutom de få som vill ha mc-kort. Retroaktivt behöver vi nog inte oroa oss för då få saker ges bort gratis...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På 80-talet hade vi ca 2000 trafikpoliser. Numer bara 1/10.
Nja, med Noll Vision är det viktiga att ingen dör eller blir allvarligt skadad, 10% bestående invaliditet, och siffror visar att lägre hastigheter ger lägre dödlighet för bilister. :fakta
Så att undvika en olycka behövs inte om den inte innebär död eller allvarlig skada. Så detta är helt i linje med Noll Vision.
Kan man göra detta med plåtpoliser istället för gnälliga trafikpoliser som kräver högre lön så spara samhället pengar.
Noll Vision kräver heller inte kompetenta förare, bara de krockar i en så låg hastighet att ingen dör. Snarare en förbättring eftersom det inte ifrågasätts när Tragikvärket ska stå för kunskaperna. Trafikpoliserna i plåt jobbar dygnet runt utan kollektivavtal! :tummenupp

Det finns fler än 1 600 stationära trafiksäkerhetskameror längs närmare 300 mil väg. Trafiksäkerhetskamerorna är placerade där de gör mest nytta. Kamerorna är placerade för att sänka hastigheten och rädda liv på de vägar där vi har höga hastigheter och risken för olyckor är stor.

Men SVD vill vara lite värre...
I dag finns omkring 2 000 fartkameror och tillsammans har de tagit omkring 300 000 fortkörare på bar gärning per år de senaste tre åren – 145 000 på sex månader är därför mer eller mindre enligt prognos.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, med Noll Vision är det viktiga att ingen dör eller blir allvarligt skadad, 10% bestående invaliditet, och siffror visar att lägre hastigheter ger lägre dödlighet för bilister. :fakta
Så att undvika en olycka behövs inte om den inte innebär död eller allvarlig skada. Så detta är helt i linje med Noll Vision.
Kan man göra detta med plåtpoliser istället för gnälliga trafikpoliser som kräver högre lön så spara samhället pengar.
Noll Vision kräver heller inte kompetenta förare, bara de krockar i en så låg hastighet att ingen dör. Snarare en förbättring eftersom det inte ifrågasätts när Tragikvärket ska stå för kunskaperna. Trafikpoliserna i plåt jobbar dygnet runt utan kollektivavtal! :tummenupp

Det finns fler än 1 600 stationära trafiksäkerhetskameror längs närmare 300 mil väg. Trafiksäkerhetskamerorna är placerade där de gör mest nytta. Kamerorna är placerade för att sänka hastigheten och rädda liv på de vägar där vi har höga hastigheter och risken för olyckor är stor.

Men SVD vill vara lite värre...
I dag finns omkring 2 000 fartkameror och tillsammans har de tagit omkring 300 000 fortkörare på bar gärning per år de senaste tre åren – 145 000 på sex månader är därför mer eller mindre enligt prognos.
Ja, om man förbjöd tex tobak, fick fler att leva hälsosamt, mer sopsaltning av gång och cykelvägar, och satsade några miljoner på psykologi/suicidalprevention, så skulle vi spara betydligt fler liv än vad några vägbulor och hastighetssänkningar någonsin kommer i närheten av!

Ungefär 125 tar livet av sig varje månad i Sverige.
Ungefär 125 dör av fallolyckor varje månad i Sverige.
Ungefär 250 dör av alkoholskador varje månad i Sverige.
Ungefär 1900 dör av tumörer varje månad i Sverige.
Ungefär 2500 dör av problem i cirkulationsorganen varje månad i Sverige.
Ungefär 1000 dör av rökning varje månad i Sverige.
Ungefär 21 dör i trafiken varje månad i Sverige.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, om man förbjöd tex tobak, fick fler att leva hälsosamt, mer sopsaltning av gång och cykelvägar, och satsade några miljoner på psykologi/suicidalprevention, så skulle vi spara betydligt fler liv än vad några vägbulor och hastighetssänkningar någonsin kommer i närheten av!

Ungefär 125 tar livet av sig varje månad i Sverige.
Ungefär 125 dör av fallolyckor varje månad i Sverige.
Ungefär 250 dör av alkoholskador varje månad i Sverige.
Ungefär 1900 dör av tumörer varje månad i Sverige.
Ungefär 2500 dör av problem i cirkulationsorganen varje månad i Sverige.
Ungefär 1000 dör av rökning varje månad i Sverige.
Ungefär 21 dör i trafiken varje månad i Sverige.
Nu tycker jag du är negativ mot Tragikvärket! :crash
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förlåt, du har helt rätt, jag borde kunna ta i mer än bara negativ, jag måste ha legat av mig i vinter :gråta
Ja, ska vi räkna kostnad för varje räddat bilistliv så finns det bättre ekonomi att rädda liv. Om människor hade lika värde förstås...
Motorcykelliv kan vi ju inte lägga pengar på att rädda utan där får vi räkna några extra räckesdöda till förmån för räddade bilistliv! :död

Dessutom kan Tragikvärkets statistik visa att motorcyklister... :huvet
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tja. Visst vore det bra om vi hade en större andel av förarna som var kompetenta.
Dock misstänker jag att dom som idag inte bryr sig om att ta körkort utan kör i alla fall inte skulle ta körkort om det vara något enklare heller. Det är ännu enklare att bara sätta sig på en båge (eller i en bil) och köra eftersom sannolikheten att åka fast är i stort sett obefintlig.

En stor del av anledningen tror jag är att det under många år varit hastigheten som varit allenarådande i debatten och det enda som räknas är nollvisionen (som är anledningen till den ensidiga fokuseringen på hastighet).
Sen har jag ju lite svårt att förstå att Trafikverket vägrar sätta upp underglidningsskydd på mitträckena när dom monterar upp dom då det skulle kunna rädda livet på motorcyklister som kör omkull på en sådan vägsträcka men det är en annan femma.
Hela grejen med fokus på hastighet har gjort att man flyttat resurser från polisens trafikövervakning till fartkameror. Resultatet är att vi nu har ca 200 trafikpoliser mot det 10 dubbla för 20 år sedan.

Följden av det hela blir att dom som inte har körkort utan vill köra i alla fall kan göra det eftersom risken att bli stoppad är obefintlig.
Det får också till följd att vi har en väldigt stor andel av dom som har körkort som saknar kunskap om grundläggande trafikregler, vett och fordonshantering. Bara en sådan enkel sak som att använda blinkers och titta i döda vinkeln är en snart utdöd kunskap. Åker man runt en dag i Stockholm så kan man konstatera att det är långt över hälften av förarna som inte tittar innan dom byter fil, inte använder blinkers vare sig vid filbyte eller sväng. Nästan ingen klarar av att anpassa hastigheten på påfarten så att man har rätt fart och kan glida in i filen på motorvägen när man kommer ut utan dom kommer upp på 110 väg i 70 och skall sedan försöka klämma sig in i filen.

Allt är orsakat av beslutsfattare som i bästa fall är inkompetenta eller vilseledda.

Dessutom har ju trafikverket slutat med sina informationskompanjer som man alltid hade förut för att på det sättet försöka fortbilda dom befintliga körkortsinnehavarna. Jag är relativt pessimistisk personligen. Jag tror inte att det kommer att lösas på något enkelt sätt. Det enda sättet är att utöka resurserna till trafikpolisen men det misstänker jag inte kommer att hända inom överskådlig framtid.


Jag säger inte emot dig, jag vill också se fler trafikpoliser ute på våra vägar och att fartkameror egentligen inte löser ett dyft, eller ändrar särskilt mycket i beteendet i trafiken, annat än för stunden. Men, jag vägrar att helt tappa tron på människan, vare sig den är trafikpolitisk beslutsfattare eller NOBO. Man måste kunna lyfta nivån, öka kunskapen och förståelsen. Och, att vi alla har ett förbannat ansvar att ta. Jo, det är ett maffigt folkbildningsprojekt men det måste bara gå. En tillvaro som haverist som finner näring i en spiral av konspirationsteorier tilltalar inte mig. Och det finns heller inte en sportmössa att det skulle gagna en vettig trafikmiljö...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag säger inte emot dig, jag vill också se fler trafikpoliser ute på våra vägar och att fartkameror egentligen inte löser ett dyft, eller ändrar särskilt mycket i beteendet i trafiken, annat än för stunden. Men, jag vägrar att helt tappa tron på människan, vare sig den är trafikpolitisk beslutsfattare eller NOBO. Man måste kunna lyfta nivån, öka kunskapen och förståelsen. Och, att vi alla har ett förbannat ansvar att ta. Jo, det är ett maffigt folkbildningsprojekt men det måste bara gå. En tillvaro som haverist som finner näring i en spiral av konspirationsteorier tilltalar inte mig. Och det finns heller inte en sportmössa att det skulle gagna en vettig trafikmiljö...

Men det måste till nytt folk på Tragikvärket som kommer på att aktiv säkerhet är något att sträva efter.

Grunden i Noll Vision är att olyckor accepteras men inte att konsekvensen blir död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Tragikvärket tror heller inte på information. :fakta
Därför kan vi ha regler som säger att fordon håller till höger och fotgängare till vänster men ett fåtal känner till det och ännu färre går till vänster.
Därför kan vi ha "mittenfilare" utan att någon bryr sig...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men det måste till nytt folk på Tragikvärket som kommer på att aktiv säkerhet är något att sträva efter.

Grunden i Noll Vision är att olyckor accepteras men inte att konsekvensen blir död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Tragikvärket tror heller inte på information. :fakta
Därför kan vi ha regler som säger att fordon håller till höger och fotgängare till vänster men ett fåtal känner till det och ännu färre går till vänster.
Därför kan vi ha "mittenfilare" utan att någon bryr sig...
Tyvärr har de redan lyckats förstöra större delen av befolkningen.

Här i närheten finns en kombinerad gång/cykelväg och löpspår som går genom ett populärt naturområde som blivit ännu mer populärt under pandemin. Eftersom det inte är separerad gång- och cykelbana innebär det att man skall gå/springa på vänster sida och cykla på höger. 99% av alla människor går dock på höger sida.

Att ta en löprunda eller promenad där i dessa tider är... intressant. Försöker jag gå eller springa på vänster sida får jag gång på gång hoppa ner i diket eller springa över på andra sidan för att inte bli nermejad av elcyklar i full fart som fullkomligt struntar i att hålla ut eftersom jag springer "mot trafiken" enligt dem. Samma sak med alla fotgängare jag möter som inte kan begripa varför jag befinner mig på fel sida. Till slut får jag ge upp och göra som alla andra - hålla mig på höger sida. Sen blir det ett vansinnigt kryssande mellan alla ekipage som tycks vara i vägen och bete sig oförutsägbart hur man än bär sig åt. :huvet

Det gick så långt att folk började skriva arga insändare i lokaltidningen där de argumenterade för att man minsann går till höger. När kommunen satte upp skyltar som uppmanade fotgängare att hålla till vänster revs dessa ner. :dummer
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr har de redan lyckats förstöra större delen av befolkningen.

Här i närheten finns en kombinerad gång/cykelväg och löpspår som går genom ett populärt naturområde som blivit ännu mer populärt under pandemin. Eftersom det inte är separerad gång- och cykelbana innebär det att man skall gå/springa på vänster sida och cykla på höger. 99% av alla människor går dock på höger sida.

Att ta en löprunda eller promenad där i dessa tider är... intressant. Försöker jag gå eller springa på vänster sida får jag gång på gång hoppa ner i diket eller springa över på andra sidan för att inte bli nermejad av elcyklar i full fart som fullkomligt struntar i att hålla ut eftersom jag springer "mot trafiken" enligt dem. Samma sak med alla fotgängare jag möter som inte kan begripa varför jag befinner mig på fel sida. Till slut får jag ge upp och göra som alla andra - hålla mig på höger sida. Sen blir det ett vansinnigt kryssande mellan alla ekipage som tycks vara i vägen och bete sig oförutsägbart hur man än bär sig åt. :huvet

Det gick så långt att folk började skriva arga insändare i lokaltidningen där de argumenterade för att man minsann går till höger. När kommunen satte upp skyltar som uppmanade fotgängare att hålla till vänster revs dessa ner. :dummer

Ja, 20 år med Noll Vision och Noll Vilja att lära trafikanter något annat än hålla hastigheten har satt sina spår...
Jag försöker följa regler, inte bara i sadeln på en SportHoj, men att vara en enprocentare känns konstigt. :hihi


Man undrar varför det finns regler som de flesta bryter emot?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Men det måste till nytt folk på Tragikvärket som kommer på att aktiv säkerhet är något att sträva efter.

Grunden i Noll Vision är att olyckor accepteras men inte att konsekvensen blir död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Tragikvärket tror heller inte på information. :fakta
Därför kan vi ha regler som säger att fordon håller till höger och fotgängare till vänster men ett fåtal känner till det och ännu färre går till vänster.
Därför kan vi ha "mittenfilare" utan att någon bryr sig...



Jo, jag känner också igen idiotin när jag ser den. Regelverks-talibanerna har onekligen lyckats skapa en miljö där allting som inte är uttryckligen förbjudet, är tillåtet. Sunt förnuft är en utrotningshotad art! Men jag ger ändå inte upp hoppet om att såväl myndighetsutövande som medborgaren har en moralisk kompassriktning som går att ändra. Allt bygger på civil ryggrad: Ta ansvar - inte bara för sig själv och sin familj, (eller generaldirektör) - utan även för andra. Lite bildning är en förbluffande egenskap att äga. Svårare än så behöver det nog inte vara...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top