DampKid
Gudomlig sporthojare
Det är väl i grunden ganska enkelt. Att det är den andelen som kör åt helsike som saknar körkort beror på att sannolikheten att det går åt helsike om du inte har kompetensen att framföra en MC på ett säkert sätt är så stor i förhållande till andelen som kör utan behörighet och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Det är säkerligen lika stor andel (minst) som kör bil utan körkort och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Skillnaden är att i bil så är sannolikheten för dödlig utgång betydligt mindre pga stålburen.
Dessutom är det ju så att Trafikverkets strategi dom senaste åren är i linje med nollvisionen att bara övervaka hastigheten med fartkameror och dom fångar ju tyvärr inte någon som är full, hög eller saknar körkort. Slutsatsen är att våra beslutsfattare inte bryr sig nämnvärt om man kör utan rätt behörighet eller påverkad av alla droger som finns. Det enda som har betydelse är om man dör i rätt hastighet. Man ska dö lagom fort.
Allteftersom regeringen bestämt att alltmer av trafikövervakningen ska ske med fartkameror så har polisen fått minskade anslag för att övervaka trafiken. Resultatet är att polisens övervakning av trafik, som faktiskt kan fånga fulla, höga eller körkortslösa förare, har minskat i motsvarande omfattning.
Jag har själv blivit stoppad av polisen för rutinkontroller (och vid två tillfällen för fortkörning) vid ca 50 tillfällen. 1 tillfälle var under dom senaste 5 åren. Resterande var ca 2-3 gånger om året under 20 år. Dvs sannolikheten för att bli stoppad av en polis som tittar på körkortet eller kollar om du är full har minskat på ett högst dramatiskt sätt.
Tittar man på statistiken så ser det ut som att andelen som kör åt helsike när dom är fulla, höga och/eller saknar körkort har ökat under senare år och det är helt i linje med att vår regering ger pengar till trafikverket istället för polisen eftersom man anser att det är viktigt att man håller låg hastighet och inte speciellt viktigt om man är full, hög eller kör utan körkort. Det spelar heller ingen som helst roll om du använder backspeglar eller blinkers eller tittar i döda vinkeln. Kort sagt så anser regeringen att det är OK att köra som en idiot så länge som du gör det sakta.
Mjae, jag hör nog till den numer kanske krympande skaran som betraktar våra beslutsfattare - såväl politiska som administrativa - som i grunden välmenande, om än enkelspåriga, ibland missledda och någon gång direkt korkade. Inriktningen är dock alltid att spara liv, även om inslaget av överförmynderi är tydligt, så det tycks vara ett pris som man av allt att döma är beredda att betala.
Sedan tror jag att det är så enkelt att de som har minst att förlora är de med högst risktagande. Och omvänt. Majoriteten av oss med körkortsbehörighet ser inte så lättvindligt på utsikten av att bli av med densamma.
Om det sedan är tillåtet att tänka lite fritt så skulle jag gärna se några rejäla ändringar i hela trafikbildningssystemet i allmänhet och körkorten i synnerhet. Självklart menar jag att skolan ska ha någon slags obligatorisk, schemalagd trafikutbildning. Sänk sedan tröskeln för A-kortet och höj den i motsvarande grad för B, främst då i syfte att höja bilisters förståelse för andra trafikantgrupper.
A-behörigheten delas sedan in i en trappa med flera olika nivåer, från grundläggande baskunskaper till avancerade förarprov, liknande systemet för yrkesförare. Vinsten med detta? Ja, jag tror att en sänkt tröskel skulle locka fler som ett alternativ till B, utan att alls försämra trakiksäkerheten. Och det till priset av ett allmänt kunskapslyft för praktiskt taget varenda kotte! Korta versionen: Fler med giltiga körkort, bättre trafikvett, är tanken.
Puh, vad olidligt låååångt detta blev! Tso värry tsårry! Over 'n' out...