Nätvärk? Nätverk!

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Tjo, drar lite kabel här hemma, och har krånglat ner en nätverkskabel på nedervåningen efter mycket bök. Nu är det så att jag har två saker jag skulle vilja koppla in, och det får INTE plats en kabel till i röret jag fick ner den första i.

Såå, hur gör jag, är det en switch jag skulle behöva köpa? Funkar sånt problemfritt?

Router --> kabel till nedervåningen --> switch -->ps3 +tv-box

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har en kabel till vardagsrummet där jag har en switch för att kunna jacka in TV, Reciever och ha en extra till laptopen om jag vill ladda lite snabbare än trådlöst...
Har aldrig haft några problem med switchen, bara plugga in och köra. Kostar inte många pengar..

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
switch.jpg

Jo, det är alltså en switch jag ska ha. Är det nåt att ställa in i routern sen, eller är det bara plug & play?

Tjita1

Guest
Nej, har du en router med DHCP aktiverat (har du inte ändrat nåt och det är en vanlig hemmarouter har den det), så är switchar vägen att gå, och det funkar helt problemfritt i 99 fall av 100.

Tjita1

Guest
Förresten vad för rör drog du ner kabeln i? Inte ett rör med elkablar i, va? Det är nämligen starkt olämpligt och olagligt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förresten vad för rör drog du ner kabeln i? Inte ett rör med elkablar i, va? Det är nämligen starkt olämpligt och olagligt.

Är det? :va
Jag ifrågasätter inte ditt påstående för att jag på något sätt tror mig veta bättre, jag frågar bara en extra gång för att jag inte hört det förut och gärna skulle få lite mer kött på benen då jag har dålig koll på den typen av regler...

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om nu internet försvinner så kan det vara switcharna som behöver startas om. Händer iaf för mig.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag ifrågasätter inte ditt påstående för att jag på något sätt tror mig veta bättre, jag frågar bara en extra gång för att jag inte hört det förut och gärna skulle få lite mer kött på benen då jag har dålig koll på den typen av regler...

Det handlar främst om att nätverkskabeln inte är dimensionerad för volten i elkabeln så skulle det bli kortslutning kan det bli farligt. Sen är det väll inte optimalt ur störningssynpunkt heller men inget man skulle märkt av.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Du ska som redan framkommit ha en switch. Switchar skiljer sig lite från övrig hemelektronik genom att de är billiga, underhållsfria och håller länge. Köp en Gb-switch från Netgear, 5 eller 8 portar beroende på hur mycket prylar du vill koppla in i framtiden. Leta efter GS105 eller GS108. De är så billiga att det inte finns någon anledning att snåla och köpa 100Mb. När du kopplat in den kan du glömma den helt. Är det något på nätverket som inte fungerar är det nästan garanterat något annat. Jag har fyra (tror jag) i mitt hemmanät och ingen av dem har någonsin krånglat.

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Ledningar i samma kanal (rör) ska vara dimensionerade för den högsta förekommande spänningen.
Enligt elsäkerhetsverket.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Är det en switch jag ska skaffa om barnen ska ha lanparty?
Eller behövs annat?:confused:
Det jag har idag är ett modem och en trådlös router.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja. En switch kan ha olika många utgångar(datorer) , så köp efter behov. Ethernetkablar brukar kidsen själva få hålla med. Annars är det en kabel till varje dator som gäller. Längd efter behov.

Biltema brukar ha billiga grejor som duger för entaka tillfällen.
Cat 5 oskärmad kabel duger gott.

Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Är det en switch jag ska skaffa om barnen ska ha lanparty?
Eller behövs annat?:confused:
Det jag har idag är ett modem och en trådlös router.

Antingen kan alla koppla upp sig till ditt trådlösa närverk, men det förutsätter förstås att alla har wifi på sina datorer. Det finns på alla bärbara men inte på alla stationära datorer. Har gästerna bara trådat nätverk på datorerna måste du också ha ett sådant. I så fall kan de antingen koppla in sig direkt i din router om utgångarna räcker till. Det är alltså ethernetuttagen de ska använda. Om gästerna är fler än antalet utgångar på din router ska du använda en switch. Det förutsätter förstås att routern har minst en trådad utgång, men det bör den ju ha. Koppla en sladd från routern till switchen (köp en som heter Cat5e eller Cat6) och sedan kan alla ungarna koppla in sina datorer i switchens portar. En åttaportars swich (föreslår som sagt Netgear GS108) räcker då till sju gäster eftersom en av utgångarna kopplas till routern. Behövs fler får du köpa en större eller fler switchar.

Du kan se en switch som datornätets motsvarighet till en grendosa. Bara att koppla ihop och köra, ja switchen behöver förstås ström också.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Ja. En switch kan ha olika många utgångar(datorer) , så köp efter behov. Ethernetkablar brukar kidsen själva få hålla med. Annars är det en kabel till varje dator som gäller. Längd efter behov.

Biltema brukar ha billiga grejor som duger för entaka tillfällen.
Cat 5 oskärmad kabel duger gott.

Ja, Cat5 funkar för lanpartyt, men vill man använda den till nätverk hemma nu eller i framtiden är det bättre med 5e eller 6 som har högre kapacitet.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha