Nätverket lägger av!

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
När man bootar om datorn fungerar nätet, efter ett litet tag så dör det ut...
Vad/hur ska man säga?!?! Det är som att det funkar klockrent de första minutrarna, sedan blir det snabbt sämre. Kanske har 1-2 minuter på mej innan det är stopp!
Har rätt drivisar till nätverkskortet (realtek)!
på fulDC ser jag ett meddelande om att det är något
fel i x.blab.la00.42 . På nätsidor kan varningsrutan komma fram, där det står att den förväntade sej något, och det är då fel på sidan...seriously wrong blir'e!
Det jag inte fattar är att efter en Reboot så funkar allt i ett par min igen!

:kocko

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
The Doctor skrev:
Vad är det för slags nätverk?

Nätverk & nätverk... menar att det som har med uppkoppling mot internet (t.o.m mot routern) inte fungerar...
Sitter med BBB och den har inbyggd router.
Men problemet ligger inte där (före formatering så funkade allt).

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
låter lite som när man fick Blaster viruset ......

testa detta:

Restoring Internet connectivity and preventing the computer from shutting down
In many cases, on both Windows 2000 and XP, changing the settings for the Remote Call Procedure (RPC) service may allow you to connect to the Internet to obtain downloads, and will stop the computer from shutting down.

1. Click Start > Run. (The Run dialog box appears.)
2. Type:

SERVICES.MSC /S

in the open line, and then click OK. (The Services window opens.)

3. In the right pane, locate the Remote Procedure Call (RPC) service.

--------------------------------------------------------------------------------
CAUTION: A service named Remote Procedure Call (RPC) Locator exists. Do not confuse the two.
--------------------------------------------------------------------------------

4. Right-click the Remote Procedure Call (RPC) service, and then click Properties.
5. Click the Recovery tab.
6. Using the drop-down lists, change First failure, Second failure, and Subsequent failures to "Restart the Service."
7. Click Apply, and then click OK.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Mr K skrev:
låter lite som när man fick Blaster viruset ......

testa detta:.....

Aaavisst, ska testa det där.
Med lite tur kanske jag får ha liv i uppkopplingen tillräckligt länge för att ladda ner lite virustester & dylikt!
Fast Blaster stängde väl ner hela datorn med ett nedräknings-fönster?!
Det gör inte min, går att göra allt förrutom att surfa el. något som har med nätverkskortet att göra!

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Förstod inte allt för mycket av din utrustning.

Men du har BBB och deras VDSL med inbyggd Switch?

testa det här.

Start -> CMD -> Ping 127.0.0.1

Får du svar gå vidare. Inget svar så är det nätverkskortet som gett sig

I nästa steg så provar du ipconfig bara för att se om du har en IP, om du har så kör ipconfig /release och sen ipconfig/renew för att se om du får en ny.
Har du ingen IP alls från början så kör bara ipcnfig /renew

När började felet att komma? Vad gjorde du när det kom?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det kan även vara att du ha Tiny Firewall (eller annan brandvägg) installerad och du filtrerar bort kommunikationen mellan din dator och DHCP servern. Då förlorar du "leasingen" av ditt IP-nummer efter ett tag. Väldigt vanligt nybörjarfel när man är lite paranoid för okänd trafik.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Har Ingen/avaktiverat brandvägg!
När datorn startar så finns routern där (Ja, ett BBB med inbyggd router).
Efter ett tag så kommer jag inte åt någonting, inte webbsidor el. andra datorer här hemma.
Kollar jag cmd/ipconfig så ser allt ok ut, förutom att den har lagt in nummerföljden 255.255.254.0 ... trodde att det alltid var 255!
Kollar jag på ipconfig så händer detta --->

Bifogat

• ipconfig.JPG
    ipconfig.JPG
    28.5 KB · Visningar: 50

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Ja dj***ar vad jag älskar datorer...! Eller varför inte allt som jag kan tänkas få i min ägo!
Spelar ingen roll vad det är så går det sönder eller strular på något sätt.
Skulle jag mot all förmodan köpa mej en triss-lott, så skulle jag få ett paper-cut och snubbla i blodpölen som bildades på linoliumgolvet...
Det var därför jag handlade en splitter ny hoj, när den går sönder, och det känns som ett faktum att den gör det (belive me)! så har jag iaf garantier!

Aja, jag kanske har tur och datorn kanske vill fungera ett tag... Tnx för deltangandet här på kåmpjutercentralen!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Då har någon av dina nätverksdrivare crashat eftersom ipconfig inte säger "halv 7" ens.
Vad säger "IPCONFIG /ALLA" (du har svensk jävla windows-version) direkt efter att du har startat datorn? Funkar det då men inte senare lär du försöka hitta buggfria drivare till ditt nätverkskort.

didjik

Guest
Testa att tabort nätverkskotet (i windows) sedan starta om dator så den hittar det igen. Om inte det funkar så kan du testa att byta till en annan pci plats i dator.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
didjik skrev:
Testa att tabort nätverkskotet (i windows) sedan starta om dator så den hittar det igen. Om inte det funkar så kan du testa att byta till en annan pci plats i dator.

Har gett upp redan... la in XP-home igen och det verkar funka nu.
BTW, det är integrerat nätverkskort... funkar nog inte så bra att "byta plats", hähä!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...