FettSnok
96% enligt läkaren
Har dragit tråd som koltrast i hela kåken och lite till, är väl bara badrummen som är förskonade.
Hus i tre plan; källare, bottenplan, ovanvåning.
I källare kommer fiberboxen att placeras.(inblåsning nästa månad)
Från fiberbox har jag dragit två kablar, en för Internet och en för tv upp till bottenplan.
Där finns patchpanel 1 samt router med Wi-Fi.
Två ytterligare kablar (en för Internet och en för tv igen) upp till övre plan.
På övervåning patchpanel 2.
Fråga 1;
Gör jag rätt i sak att från router gå till en switch 1 för bottenplan och en switch 2 för ovanvåning? Eller ska jag gå router -> switch 1 -> switch 2 ? För bäst prestanda alltså.
Fråga 2;
På ovanvåning vill jag förbättra wi-fi täckning i bortre ändan, kan jag från switch 2 gå till en Wi-Fi router in på WAN? (Så kör jag nu, fast utan switchar. Bara en kabel emellan och samma ssid. Funkar utmärkt och betydligt stabilare än extendern jag hade innan...)
(Sen blir det en mindre switch för tv men det är nog inte mer än det)
PS. Fan va dyra Schneiders Cat6 DPM uttag blir till alla paneler och uttag)
Patchpanel 2: Ovanvåning har 6st
Patchpanel 1: Bottenplan; 5st +Källare 2st +
Garage 1st.
Sen tillkommer ett uttag per plan för TV-nätverket.
Wi-Fi endast för mobiler/plattor.
Några uttag kommer användas till larm mm, har inte 14 datorer som ska stå igång.. allt är ändå byggt med cat6 för det blir några meter på sina håll.
Nördlevel?
Hus i tre plan; källare, bottenplan, ovanvåning.
I källare kommer fiberboxen att placeras.(inblåsning nästa månad)
Från fiberbox har jag dragit två kablar, en för Internet och en för tv upp till bottenplan.
Där finns patchpanel 1 samt router med Wi-Fi.
Två ytterligare kablar (en för Internet och en för tv igen) upp till övre plan.
På övervåning patchpanel 2.
Fråga 1;
Gör jag rätt i sak att från router gå till en switch 1 för bottenplan och en switch 2 för ovanvåning? Eller ska jag gå router -> switch 1 -> switch 2 ? För bäst prestanda alltså.
Fråga 2;
På ovanvåning vill jag förbättra wi-fi täckning i bortre ändan, kan jag från switch 2 gå till en Wi-Fi router in på WAN? (Så kör jag nu, fast utan switchar. Bara en kabel emellan och samma ssid. Funkar utmärkt och betydligt stabilare än extendern jag hade innan...)
(Sen blir det en mindre switch för tv men det är nog inte mer än det)
PS. Fan va dyra Schneiders Cat6 DPM uttag blir till alla paneler och uttag)
Patchpanel 2: Ovanvåning har 6st
Patchpanel 1: Bottenplan; 5st +Källare 2st +
Garage 1st.
Sen tillkommer ett uttag per plan för TV-nätverket.
Wi-Fi endast för mobiler/plattor.
Några uttag kommer användas till larm mm, har inte 14 datorer som ska stå igång.. allt är ändå byggt med cat6 för det blir några meter på sina håll.
Nördlevel?
Last edited: