Nätverkskabel mellan två datorer??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har tjöpt en ny bärbar dator, men skulle vilja föra över lite gammalt skit från föra burken med. Kan jag göra dt på något enkelt sätt med hjälp av nätverkskabeln?? Helst ska det vara lika enkelt som att använda ett usb-minne...

Förklara för en idiot är du snäll!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2872803 Jag har tjöpt en ny bärbar dator, men skulle vilja föra över lite gammalt skit från föra burken med. Kan jag göra dt på något enkelt sätt med hjälp av nätverkskabeln?? Helst ska det vara lika enkelt som att använda ett usb-minne...

Förklara för en idiot är du snäll!
Ta en korsad nätverkssladd och koppla ihop datorerna. Eller så kopplar du via en router.

Ställ in så att båda är i samma arbetsgrupp.

Stäng av diverse brandväggar och annat.

Dela ut det du vill ha över till nya datorn.

Tryck på mina nätverksåplatser och håll tummarna för att den andra datorn dyker upp :)

Så brukar jag göra iaf.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ta en korsad nätverkssladd och koppla ihop datorerna. Eller så kopplar du via en router.

Ställ in så att båda är i samma arbetsgrupp.

Stäng av diverse brandväggar och annat.

Dela ut det du vill ha över till nya datorn.

Tryck på mina nätverksåplatser och håll tummarna för att den andra datorn dyker upp :)

Så brukar jag göra iaf.

Mmmm...

Jag hängde inte med alls.

Jag har tjöpt en ny burk och en en router. Routern får jag inte att fungera (se tidigare tråd om laptopsköp). I den gamla burken har jag lyckats ställt till i den milda grad att jag inte ens kan ansluta den mot internet längre, trots att jag pluggar in nätverkskabeln direkt in utan router... Jag har provat att köra "ny anslutning" x antal ggr, utan att lyckas.

Av denna anledning har experimentlustan försvunnigt, då jag är rädd att sabba den nya datorns inställningar och därmed min sista livlina till kunskapen.

Jag är en fullkomlig idiot på det tekniska ang datorer.

Jag har en sladd som passar in i nätveksuttaget i bägge ändorna. Vad göra??

Kör med Vista i nya och xp pro i gamla.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej.

Jag har inte så bra koll på Vista så du får nog vänta tills någon som är mer kunnig kommer å skriver :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Okej.

Jag har inte så bra koll på Vista så du får nog vänta tills någon som är mer kunnig kommer å skriver :)
år väl klassa sig som oduglig helt enkelt.

Vista och vista, jag har ingen som helst koll alls! Hur i hela helvetet kan man sjabbla bort sin internetanslutning på den gamla datorn, utan att lyckas att återställa skiten?? Män får väl klassa sig oduglig helt enkelt...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2872859 år väl klassa sig som oduglig helt enkelt.

Vista och vista, jag har ingen som helst koll alls! Hur i hela helvetet kan man sjabbla bort sin internetanslutning på den gamla datorn, utan att lyckas att återställa skiten?? Män får väl klassa sig oduglig helt enkelt...
Du kan ju alltid köra systemåterställning till en dag då du vet att internet funkade. Kan kanske hjälpa.

start -> program -> Tillbehör -> systemverktyg

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Som loy skrev i första, skaffa en korsad nätverkskabel! Om du kopplar en vanlig kabel mellan två datorer så tar båda emot/sänder på samma = funkar inte

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Som loy skrev i första, skaffa en korsad nätverkskabel! Om du kopplar en vanlig kabel mellan två datorer så tar båda emot/sänder på samma = funkar inte

Jag vill inte köpa mer prylar...

Jag har nån slags LAN i nya burken + att ett usb följde med D-linken. Alltså borde allt fungera med detta. OM man kunde eländet förståss....

D-links support öppnar kl 0800 på tis morgon, så jag får val lugna mig tills dess.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Har du inställt så att gamla datorn erhåller dns och ip adresser automatiskt?

För att kolla det högerklickar du på anslutningen (kontrollpanelen-internetalslutningar) De ska stå på automatiskt iaf!

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
http://www.kjell.com/
-> KjellFakta
-> Installera nätverk

Läs igenom detta så kan det nog klarna lite(flera sidor)
En korskopplad TP-kabel innebär att par 2 och par 3 har bytt plats.
se KjellFakta
-> Nätverksterminologi

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tackar för hjälpen! Ska kolla noggrannare på detta efter all hjälp!

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS