Någon annan som söker till högskolan i år?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vet inte om jag riktigt kan hålla med om det där, mycket möjligt att det varierar mellan olika högskolor och vilken utbildning man läser... Personligen tycker jag att på det program jag går iaf, varit lite mer överdrivna(basic?) mål, eller krav i början av utbildning(för att få grunderna) för att sedan övergå i mer realistiska och företagsnära projekt i slutet av utbildningen.

Rätta mig om jag har fel, men är inte KY-utbildningar ofta väldigt enkelspåriga, dvs leder till ett speciellt arbete och därför realistisk i den bemärkelsen att du går en utbildning och därefter får jobb i vad du är precis utbildad i. Många utbildningar på högskolan (ofta mindre högskolor) är idag breda tvärvetenskapliga utbildningar som ger möjlighet till olika yrkesvägar...

Mycket troligt att jag bara svamlar om oväsentligt trams just nu, det har blivit en del öl... Kanske är så enkelt att du just passar att gå en KY, medan andra hellre vill gå en utbildning som mynnar ut i olika möjligheter?

självklart är mitt inlägg min personliga uppfattning, däremot hör jag många liknande kommentarer från kompisar som går allt från kemi, utbildar sig till lärare, media-program till saker inom bygg.
(men även positiva kommentarer, främst inom arbetsrätt, jurister och sådana inriktningar).

jag pluggar själv grafik och webb, men vi har inte lärt oss något vettigt eller praktiskt än så länge - däremot sjukt mycket TEORI och FYSIK bakom hur en ljuset bryts i en kamera lins, hur ett elschema för en kamerablixt ser ut... sen hur man tar bra bilder är det ingen lärare/akademiker som snackar om...

det är otroligt lite praktiskt arbete, ofta brist på relevant information...
lärarna är helt borta i sin akademiska värld där allt handlar om hur saker och ting TEORETISKT fungerar, vad fysikens lagar gör för vissa saker, hur saker och ting sker matematiskt sett osv. osv.
5% av den information kan vara KUL att veta, nyttig för en i arbetslivet? haha, aldrig...

Är det så illa alltså?

Varför?

för att arbetsmarknaden är inte intresserad av dig för att du kan hur saker och ting fungerar i teorin eller hur något kan beskrivas genom en matematiskt formell... dom vill att du BEMÄSTRAR det PRAKTISKT.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här är en till som verkar förbittrad på den akademiska världen:

Universitetsbiblioteket i Frescati i Stockholm har drabbats av en stor vattenläcka som skadat även böcker.

Troligen ligger skadegörelse bakom.

- I en av toaletterna är anslutningen till avloppet från ett handfat borta, och samtidigt var kranarna påslagna. Det verkar osannolikt att det är något annat än skadegörelse, säger Ronie Ekström, fastighetschef på Akademiska hus, till TT.

Det är flera kubikmeter. Vi har haft saneringsfirmor där och sugit upp vatten i dag. I morgon (söndag) ska vi börja riva ut textilmattorna, säger Ekström.

Också böcker har skadats. Universitetsbiblioteket har många värdefulla volymer i samlingarna. Men om någon av dessa har drabbats är inte klarlagt ännu.

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_14841746.asp

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
jag går på en högskola just nu... hade jag vetat vad jag vet nu om högskolor hade jag ALDRIG satt en fot på en högskola...

men men, älskar man fysik, teori, matematik och annat samt har en förkärlek för den akademiska världen som ligger långt ifrån verkligheten/arbetsmarknaden så är det ju bara att dyka i...

KY-utbildningar för folket! (har gått det med, mycket bättre och mer realistisk utbildning än högskolans)

Jag pluggar till Byggnadsingenjör med inriktning på ROT 80p som är en KY-utbildning. Och jag trivs jättebra! Jag pluggade på KTH förut, men det passade inte mig alls...lärarna hade ingen anknytning till arbetslivet och det var lite väl teoretiskt (för min smak kan tilläggas).

Jag blev lite nyfiken på varför du pluggar på högskola nu, tog ky-utbildningen inte dig dit du ville eller har du bytt inriktning? :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tänkte söka till något ekonomiprogram i lund.
Väntar bara på att studera.nu registerar mina betyg som jag skickat in, någon som vet hur lång tid det brukar ta?
Jo, så ska jag läsa matte c på komvux först och komplettera senare

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Högskola i da shit! Sitter och försöker lära mig aminosyrasekvenser i proteiner och andra otroligt små saker i kroppen...:yoparty :näsblod
Allt för att jag om 3,5 år ska vara duktig på att borra i folks tänder. Har än så länge inte sett ett tandläkarborr i skolan. :tummenupp

Japp, jag blir less på att lära mig små löjliga detaljer som kan spela roll om jag vill forska. Allt för att lära mig ett hantverk, vilket iaf jag anser tandläkaryrket vara...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag funderar också på om jag ska söka nu eller vänta ett år. Det som ligger närmast till hands är någon form av högskoleingenjör i elektronik eller medicinsk teknik. Men sen vill man ju gå något som är lite mera praktiskt inriktat och lär en "viktiga" saker.

Men det är ju så jäkla svårt att välja :gnissla

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2827638 Att man brukar fylla 19 (som tidigast)det året man ska börja på högskola men du kanske började skolan tidigare? Eller hoppat över årskurs?
Yes, började ett år tidigare. Men kan man inte söka när man 17 och fyller 18 i sommar? Fan, får ju inte veta något av syon!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Tänkte bara höra om jag är ensam på SH om att söka högskoleutbildning i år? Vilka program/kurser tänker ni förgylla vardagen med?

Själv tänker jag söka till de 8 psykologprogrammen som finns tillgänliga på diverse studieorter i vårt avlånga land. Prioritet #1 blir nog Umeå Universitet tror jag :D

Ska dock begära anstånd ett år på grund av lumpen :yoparty

Umeå universitet rules

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag pluggar till Byggnadsingenjör med inriktning på ROT 80p som är en KY-utbildning. Och jag trivs jättebra! Jag pluggade på KTH förut, men det passade inte mig alls...lärarna hade ingen anknytning till arbetslivet och det var lite väl teoretiskt (för min smak kan tilläggas).

Jag blev lite nyfiken på varför du pluggar på högskola nu, tog ky-utbildningen inte dig dit du ville eller har du bytt inriktning? :)

njaa, inte riktigt bytt inriktning (eller jo... hehe), gick 3D Animation på en KY-utbildning tidigare - men den skolan hade problem just då, t.ex. hela vårterminen hade vi i princip bara en lärare en dag i veckan. men vet nu i efterhand att det är mycket bättre, programansvarige m.m är utbytt och det verkar vara en helt okej utbildning nu (är på återbesök lite då och då)

Högskola i da shit! Sitter och försöker lära mig aminosyrasekvenser i proteiner och andra otroligt små saker i kroppen...:yoparty :näsblod
Allt för att jag om 3,5 år ska vara duktig på att borra i folks tänder. Har än så länge inte sett ett tandläkarborr i skolan. :tummenupp

Japp, jag blir less på att lära mig små löjliga detaljer som kan spela roll om jag vill forska. Allt för att lära mig ett hantverk, vilket iaf jag anser tandläkaryrket vara...

haha, det där känner man igen!!
ska man gå efter vad högskolan lärt mig om fotografering så kan jag inte ta ett foto åt en kund, men jag skulle kunna förklara hur en kameralins fungerar, hur sensorn arbetar och rita upp hur ett elschema för blixten fungerar... verkligen toppen! :gnissla :huvet

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Yes, började ett år tidigare. Men kan man inte söka när man 17 och fyller 18 i sommar? Fan, får ju inte veta något av syon!

Jag hoppade över en klass jag:tuttar
Fyller 18 ett halvår efter att jag tar studenten nu till våren:rolleyes:
Hatar att komma till skolan på måndagen och höra hur alla kompisar haft det så jävla bra på krogen på lördagen:mad:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024