Vet inte om jag riktigt kan hålla med om det där, mycket möjligt att det varierar mellan olika högskolor och vilken utbildning man läser... Personligen tycker jag att på det program jag går iaf, varit lite mer överdrivna(basic?) mål, eller krav i början av utbildning(för att få grunderna) för att sedan övergå i mer realistiska och företagsnära projekt i slutet av utbildningen.
Rätta mig om jag har fel, men är inte KY-utbildningar ofta väldigt enkelspåriga, dvs leder till ett speciellt arbete och därför realistisk i den bemärkelsen att du går en utbildning och därefter får jobb i vad du är precis utbildad i. Många utbildningar på högskolan (ofta mindre högskolor) är idag breda tvärvetenskapliga utbildningar som ger möjlighet till olika yrkesvägar...
Mycket troligt att jag bara svamlar om oväsentligt trams just nu, det har blivit en del öl... Kanske är så enkelt att du just passar att gå en KY, medan andra hellre vill gå en utbildning som mynnar ut i olika möjligheter?
självklart är mitt inlägg min personliga uppfattning, däremot hör jag många liknande kommentarer från kompisar som går allt från kemi, utbildar sig till lärare, media-program till saker inom bygg.
(men även positiva kommentarer, främst inom arbetsrätt, jurister och sådana inriktningar).
jag pluggar själv grafik och webb, men vi har inte lärt oss något vettigt eller praktiskt än så länge - däremot sjukt mycket TEORI och FYSIK bakom hur en ljuset bryts i en kamera lins, hur ett elschema för en kamerablixt ser ut... sen hur man tar bra bilder är det ingen lärare/akademiker som snackar om...
det är otroligt lite praktiskt arbete, ofta brist på relevant information...
lärarna är helt borta i sin akademiska värld där allt handlar om hur saker och ting TEORETISKT fungerar, vad fysikens lagar gör för vissa saker, hur saker och ting sker matematiskt sett osv. osv.
5% av den information kan vara KUL att veta, nyttig för en i arbetslivet? haha, aldrig...
Är det så illa alltså?
Varför?
för att arbetsmarknaden är inte intresserad av dig för att du kan hur saker och ting fungerar i teorin eller hur något kan beskrivas genom en matematiskt formell... dom vill att du BEMÄSTRAR det PRAKTISKT.