Någon borde ha varit i samma situation, hur framföra på rätt sätt till tidigare ägare

dne

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
2004 suzuki RM125
*Obs mycket text* *Ber om ursäkt för eventuella felstavningar och grammatiska fel*

Hej Sporthoj

Ny här, har nyttjat en hel del trådar här genom åren för att få information, och har märkt att ni sitter på en hel del erfarenhet och information.

Jag har ett problem som jag hoppas att ni, med hjälp av era tidigare erfarenheter och kunskap ska kunna hjälpa mig.

Jag söker först och främst information om hur jag ska framföra detta för säljaren/säljarens föräldrar för att dem ska förstå allvaret i det, och att man inte bara kan komma undan med vad som helst.

Jag har kikat på crossar en längre tid nu och såg att en kille i samma stad säljer en sådan modell jag är ute efter.

I annonsen så var stora delar av motorn nyrenoverad(ny kolv, packningar osv..) Den skulle även vara välskött med bytat filter och dylikt och gå bra osv.

Jag tittar på den och den ser ut som en cross oftast gör med ett par år på nacken.
Den startar direkt och låter bra i motorn och det känns bra.

Han har gett mig ett ganska bra pris och jag frågar hur det kommer sig att han inte tar mer betalt och anledning till att jag frågar sa jag för att jag vill verkligen veta om där är något som är fel på den så att jag är medveten om det och kan åtgärda det med tiden om det nu skulle vara något.

Han svarar bara att han är arbetslös och behöver verkligen pengarna nu för att han är efter med räkningar.

Jag sätter in crossen i garaget och det går ett par dagar utan att jag kollar till den på grund av jobb och annat i vardagen.

I går ca 1vecka efter köpet så går jag ut i garaget och ska kolla till den.

Då är hela golvet fyllt av olja. Jag kollar under crossen och ser att allt har läckt ut vid oljeplugs-bulten på undersidan av motorn. Den man alltså skruvar ut när man ska tömma crossen på olja för att hälla i ny.

Efter att har torkat av under till så ser jag att bulten som i vanligt fall skruvas i, är fast svetsad, väldigt dåligt gjort också då det läcker som f*n.

Det första jag gör är då att smsa säljaren och frågar varför bulten är svetsad och hur han har gjort när han bytat olja. Mest för att se vilken respons jag får.

Får inget svar varken via sms eller mail, där han på båda ställena svarade i princip instant under försäljningen.

En cross med en oljeplug som är fast svetsad och som läcker utav bara den är ju helt värdelös och oanvändbar. För att tillgärda det felet så måste jag köpa nytt motorblock, vilket kostar skjortan och kräven en hel del kunskap när man ska lyfta ut motorn osv.


Hur ska jag gå till väga? Han har undanhållit information som gör att "produkten" blir oanvändbar. Jag frågade ändå om där var något jag bör veta om den som kan vara knas.
Den är ju då aldrig använd i min ägo(1vecka) och med tanke på att han har renoverat och servat den så kan han inte ha missat det själv. Crossen hade varit i hans ägo en längre period.

Jag har killens adress och föräldrarnas nummer då han bor hemma. Hur ska jag gå till väga? Hur ska jag framföra detta på ett enkelt och pedagogiskt sätt. För efter vad jag har läst mig till, så har jag lagen på min sida i detta fall.

Jag skulle uppskatta er input något enormt!

Tack på förhand

Mvh D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Du har undersökningsplikt när du köper saker. En svetsad oljeplugg är något som en köpare borde upptäcka vid en kontroll. Visst, kolla med säljaren vad han säger, men risken är stor att du tyvärr inte får något för det.
Vad skrev ni i kvittot?
 

dne

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
2004 suzuki RM125
Vi skrev i befintligt skick, som man i princip alltid gör. Tyvärr.

Oljepluggen är ganska liten och så länge den sitter där så tänker man inte riktigt på att den är svetsad då den sitter som den gör, helt under motorn.

Men när jag frågar flertal gånger om där är något viktigt jag bör veta om den och han säger att det är tiptop så har han ju verkligen lurat mig.

För han har ju vetat om det då det är han som svetsat(med tanke på att den varit i hans ägo en längre tid), och han bör veta att crossen är oanvändbar då den läcker som ett f*n och inte går att fylla på ny olja. Den är ju inte ens i användbart skick.
 

dne

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
2004 suzuki RM125
Gällande befintligt skick vid privatköp så finns det undantag. KOlla nedan.

Vad som betraktas som fel

I köplagen finns två lagrum som definierar vad som avses med fel.

Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

den inte är sådan som säljaren har sagt.
säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Spelar ingen större roll om ni skrev i befintligt skick i kvittot i detta fall. Skulle ni skrivit säljes med svetsad oljeplugg hade det varit en annan sak. :)

Saxat från Konsumentverket.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses fordonet ändå felaktig om:

•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till

eller om

•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.


Just "säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till" är vad som passar in här. En svetsad oljeplugg bör man veta om och är högst väsentlig att berätta om för eventuell köpare.

Jag skulle säga att det slår högre än undersökningsplikten men lämnar inga garantier på utfallet.
 

dne

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
2004 suzuki RM125
Spelar ingen större roll om ni skrev i befintligt skick i kvittot i detta fall. Skulle ni skrivit säljes med svetsad oljeplugg hade det varit en annan sak. :)

Saxat från Konsumentverket.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses fordonet ändå felaktig om:

•den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till

eller om

•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.


Just "säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till" är vad som passar in här. En svetsad oljeplugg bör man veta om och är högst väsentlig att berätta om för eventuell köpare.

Jag skulle säga att det slår högre än undersökningsplikten men lämnar inga garantier på utfallet.

Det där borde räcka.

Jag tackar för din hjälp!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Börja med att åka hem till honom och försök få ett svar från honom. Försök få till en deal där han återbetalar den summa det kostar att åtgärda problemet.
Är han inte hemma så förklara allt för hans föräldrar, de kanske har en viss moral trots att de har misslyckats med uppfostran.
Gör en polisanmälan om bedrägeri, det kommer läggar ner men det är skitsamma. Gör ett civilrättsligt ärende av det hela, kontakta din kommun och se om de erbjuder gratis juristhjälp eller dylikt.

Och sist av allt, nog fasen går det att ordna utan att behöva byta blocket men det ska man ju inte behöva så klart. Men antingen borrar man upp det hela och gängar om det till en större plugg eller skär bort och svetsar dit en ny bit med gängor för plugg.
Men inget av det är något man fixar hemma i garaget utan tillgång till TIG och dylikt...
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Du har rätt i sak, men problemet är (som vanligt) bevisbördan. Om han påstår sig ha informerat dig om oljepluggen så kan du ju inte motbevisa det. Och du har ju din undersökningsplikt. Men prata med honom och se vad han säger.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Dåliga odds eftersom det är ord mot ord och du haft möjlighet att undersöka hojen. Kontakta honom och se om det ger nåt, annars får du fundera hur mycket tid och pengar du vill lägga på att driva fallet mot en klart osäker utgång.
 

dne

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
2004 suzuki RM125
Tack tack :)

Jag fick faktiskt svar av honom nu via sms.

I mitt sms i från tidigare idag så frågade jag varför det var svetsat och hur han har bytat olja.

Fick detta svar då:
"Hallå jag har pratat med han som laga den och den var inte svetsad det var någon kemisk metal, han sa du kan bara slå bort det och svetsa eller lägga på nytt. Det var en spricka precis där oljepluggen går in. lätt att fixa sa han, konstigt att den har läckt ut över hela golvet då det inte har läckt sen jag har fixat den för typ 3 månader sedan. jag har oljepump som jag använder så behöver inte ta av skruven."

Här erkänner han ju i alla fall att han visste om det. Det stod inget om detta i annonsen.

Det känns väl ändå som ganska väsentlig information?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du har undersökningsplikt när du köper saker. En svetsad oljeplugg är något som en köpare borde upptäcka vid en kontroll. Visst, kolla med säljaren vad han säger, men risken är stor att du tyvärr inte får något för det.
Vad skrev ni i kvittot?

Svetsad bottenplugg vette fan om man borde upptäcka?
Kollar du det på bil med? :va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack tack :)

Jag fick faktiskt svar av honom nu via sms.

I mitt sms i från tidigare idag så frågade jag varför det var svetsat och hur han har bytat olja.

Fick detta svar då:
"Hallå jag har pratat med han som laga den och den var inte svetsad det var någon kemisk metal, han sa du kan bara slå bort det och svetsa eller lägga på nytt. Det var en spricka precis där oljepluggen går in. lätt att fixa sa han, konstigt att den har läckt ut över hela golvet då det inte har läckt sen jag har fixat den för typ 3 månader sedan. jag har oljepump som jag använder så behöver inte ta av skruven."

Här erkänner han ju i alla fall att han visste om det. Det stod inget om detta i annonsen.

Det känns väl ändå som ganska väsentlig information?

Vad gav du för den och vad är det för en cross.

Har han lämnat in den och personen som lagat den använt kemisk metall utan säljarens vetskap, blir det nog svårt att komma någon vart.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast undersökningsplikten gäller allt, orkar man av lathet inte kolla allt får man oxå stå där om det finns fel.

Typ så, eller något.

Repeterar
•säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han/hon måste antas ha känt till

eller om

•bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fast måste väl gå att fixa utan nytt block?
Eller är det en fet spricka?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fast undersökningsplikten gäller allt, orkar man av lathet inte kolla allt får man oxå stå där om det finns fel.
Nej, det gäller saker som du inte under normala förhållanden kan undersöka.
Egentligen finns inget som heter undersökningsplikt eftersom det inte finns något krav på att du behöver undersöka ett fordon. Däremot så är alla fel som borde ha upptäckts vid en kontroll att klassa som köparens ansvar. Därför bör man alltid undersöka ett fordon innan köp. Sedan så tas även köparens kunskap i beaktande, ingen behöver vara en mekaniker för att köpa ett fordon.

Men det som väger tyngst är ändå säljarens agerande i frågan om att informera om kända fel. Det är säljaren skyldig att göra om felet i fråga kan påverka köparens val om att handla eller inte. Att som säljare vilseleda och säga att det inte finns några problem när det frågas om det är inte ok. I vissa fall kan det till och med betyda att "undersökningsplikten" blir nedsatt om det frågas specifikt om den del som felar eftersom köparen kan anta att säljaren talar sanning.

Nu frågade ju inte TS specifikt om oljeläckage och bottenplugg, men väl om generella fel eftersom priset var lågt. Sedan så är frågan hur tydligt lagningen syntes. Hade man sett det vid en snabb titt?

En känsla man får är att säljaren tog en chansning i hopp om att lagningen skulle hålla längre än den gjorde. Alternativet är att han faktiskt trodde att den skulle hålla fortsättningsvis. Oavsett borde han ha informerat om en spricka i blocket vid oljepluggen som är lagad med kemisk metall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet med många unga killar och mekande, är att många inte vet när de gjort ett dåligt jobb. Det handlar om att lösa problemet en fredagskväll för att man ska kunna köra dagen efter. Nypta kolvar med kletad aluminium smärglas av och ringarna bänds loss, sen ihop. Startar hojen, fast med lite nya ljud, så är den "hel" igen. Så ibland lurar de inte bara köparen, de tror även själva att allt är okej. Jag minns min egen körkåta tonårssyn på maskiner.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Problemet med många unga killar och mekande, är att många inte vet när de gjort ett dåligt jobb. Det handlar om att lösa problemet en fredagskväll för att man ska kunna köra dagen efter. Nypta kolvar med kletad aluminium smärglas av och ringarna bänds loss, sen ihop. Startar hojen, fast med lite nya ljud, så är den "hel" igen. Så ibland lurar de inte bara köparen, de tror även själva att allt är okej. Jag minns min egen körkåta tonårssyn på maskiner.
Sån är jag fortfarande trots >30... :glömdet
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top