Någon elektriker eller kunnig på el?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Brytaren i badrummet har gett upp. Den började fungera intermittent för någon vecka sedan så jag har lämnat den påslagen. Den är enpolig och kopplad till två lysrörsarmaturer och en kontakt vid tvättstället, allt eller inget således. Idag så körde jag fläkten och när jag efter några timmar drog ut kontakten till den så slocknade även lyset. Det är ju parallellkrets och jag rörde aldrig brytaren så hur går sådant till?

När man byter den, är det bara att köra in en multimeter mellan fasen och nollan för att kolla om spänningen ligger kvar och sedan köra trial and error? Jag vet faktiskt inte vilken av säkringarna (smältprop) som är den rätta.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varför inte slå av huvudbrytaren i elcentralen och sen börja pilla med strömbrytaren?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Brytaren i badrummet har gett upp. Den började fungera intermittent för någon vecka sedan så jag har lämnat den påslagen. Den är enpolig och kopplad till två lysrörsarmaturer och en kontakt vid tvättstället, allt eller inget således. Idag så körde jag fläkten och när jag efter några timmar drog ut kontakten till den så slocknade även lyset. Det är ju parallellkrets och jag rörde aldrig brytaren så hur går sådant till?

När man byter den, är det bara att köra in en multimeter mellan fasen och nollan för att kolla om spänningen ligger kvar och sedan köra trial and error? Jag vet faktiskt inte vilken av säkringarna (smältprop) som är den rätta.
Menar du att proppen gick då du drog ut fläktens kontakt ur kontakten i badrummet? Om det är så du menar så måste det blivit någon form av överslag i uttaget?
Vad är förutsättningarna, är det en gammal kåk, lägenhet? Om det är gammalt - har elen någonsin gjorts om?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Friskt kopplat är hälften brunnet!!

Ryck proppen eller slå av huvudbrytaren innan du grottar ner dej- du har ju trots allt förstått att det är en simpel brytare o skaffa en likadan o byta till är juh lixom inte raketforskarnivå.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Kan det börjat bränna kontaktpunkterna i lampknappen när det funkade ibland? tänker att i och med att det är ett badrum så har det funnits en fuktkälla som grund för oxidering.
Med dålig kontakt så blir det väldigt varmt till slut.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag förtydligar: Jag hade alltså brytaren på, vilket innebar att båda lysrören lyste och det fanns ström i kontakten där jag kopplade in fläkten. När jag ryckte ut fläkten blev allt svart utan att proppen gick, jag rörde alltså inte brytaren. Jag tog knappen mellan tummen och pekfingret och lyfte efter att detta hände. Då blinkade lysrören till men så fort jag släppte den så blev det svart igen, så nog är det insatsen som krånglar (detta fungerade inte i morse).

Jag tycker det märkliga var att allt blev svart när jag ryckte ut kontakten. Huset är rätt gammalt och det är kopplat kors och tvärs men jag tror mig veta vilken propp som går dit. Skruvade ur en, kollade, satte tillbaka etc. Till slut slocknade hela källaren och jag antar att den proppen också skulle ha släckt badrummet om belysningen där fungerat.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lysrörsbelysning är "elakt" mot strömbrytare. När jag jobbade med elsäkerhetsprovning hade vi en "lysrörssimulator" för att testa att brytare klarade den typen av belastning. En del brytare svetsade ihop kontakterna och andra grillade sönder dem.
När du skriver att du "tog knappen mellan fingrarna" tolkar jag det som något sånt här:
Om de är av traditionell konstruktion bryter och sluter de inte så snabbt som de borde, dvs man kan styra med fingrarna så man får ett bestående sprakande i dem. Det ger en bränd kontaktyta med tiden.

Stäng av huvudströmmen, sätt en pannlampa på skallen och byt i mörkret.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lysrörsbelysning är "elakt" mot strömbrytare. När jag jobbade med elsäkerhetsprovning hade vi en "lysrörssimulator" för att testa att brytare klarade den typen av belastning. En del brytare svetsade ihop kontakterna och andra grillade sönder dem.

I det här fallet skulle jag vara mera bekymmrad över att fläkten också verkar gå på den brytaren, en fläktmotor som ska snurra igång är inte snällt mot brytaren heller.

Så jäkla många lysrör kan man väl inte ha på ett skithus?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
När du skriver att du "tog knappen mellan fingrarna" tolkar jag det som något sånt här:
Om de är av traditionell konstruktion bryter och sluter de inte så snabbt som de borde, dvs man kan styra med fingrarna så man får ett bestående sprakande i dem. Det ger en bränd kontaktyta med tiden.

Stäng av huvudströmmen, sätt en pannlampa på skallen och byt i mörkret.
Nja, brytaren är en sådan där utanpåliggande "sockerbit" där knappen är nästan lika stor som ramen. Själva plastknappen har ett rejält glapp men jag känner inget glapp när den väl börjar trycka mot insatsen och skall slå om.

För övrigt, är det standardiserade skruvavstånd, jag vill inte förstöra väggen och borra om (betong).

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
I det här fallet skulle jag vara mera bekymmrad över att fläkten också verkar gå på den brytaren, en fläktmotor som ska snurra igång är inte snällt mot brytaren heller.

Så jäkla många lysrör kan man väl inte ha på ett skithus?
Fläkten används väldigt sällan, den är nästan aldrig inpluggad så jag vet inte om det är en faktor.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Hur stor fläkt snackar vi egentligen? En typ paxfläkt gör nog ingen större skada, då är lysrören elakare.

Men det låter som att du helt enkelt ska byta strömbrytare. Börja med den enklaste helt enkelt. Sen om du vill ha uttaget via brytaren eller ej är väl vilket som.
Att den dog justn är du drog ut kan ju vara en sån enkelt sak som vibration? Än om betongväggar är rätt stum...

Och ja det är standardiserad hålbild. Har du gammal hus finns riksne att det är en plåtdosa utan skruvar, då får man köpa till klor till insatsen (Eller vissa har monterat från fabrik). Man ska vara uppmärksam när man drar åt klorna dock så man inte klämmer någon kabel.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA